حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

یلدا مبارک

یکی از آداب و رسوم رایج در سرزمین ایران، مراسم شب آخر آذر ماه و یا شب چله است که بلندترین شب سال به شمار می رود، این شب یلدا نامیده شده است. یلدا یک واژه سریانی است به معنی زایش و تولد است. بنابر عقیده ایرانیان چون در روز قبل از شب یلدا خورشید کمتر می تابد و در ضعیف ترین موقع خود قرار دارد شدت سرما زیاد است. 

 

 بنابراین باید الهه گرمی و نور خورشید دوباره متولد شود تا جهان دوباره در اثر پرتو تابش آن گرمتر شود و بدین جهت در چنین شبی ایرانیان گرد هم می آمدند و تا نزدیکی صبح برای تولد دوباره خورشید دعا می کردند و با روشن کردن آتش این دو روشنایی(خورشید و الهه گرمی) را برای غلبه بر اهریمن تاریکی و ظلمت یاری می کردند.بنابراین جشن شب زنده داری یلدا اقدامی بوده برای مهر یا ایزد روشنایی در جنگ با اهریمن ظلمت و تاریکی.  

 

حالا ایرانیان در شب یلدا دور هم جمع می شوند و این شب را که بلند ترین شب سال است جشن میگیرند و معمولا همگی خانه بزرگترین فرد فامیل می روند و شبی به یاد ماندنی را سپری می کنند. انواع آجیل و میوه٬ بخصوص هندوانه و انار از از خوردنی های شب یلداست. معمولا فال حافظ نیز در شب رسمی دیرینه و کهن است که ایرانیان انجام می دهند. 

 

یلدا بر ایرانیان مبارک

سجاد حصاروئیه به روایت تصویر

     

 

 

     

photos by hosein allahdini

دبستان سجاد حصاروئیه

دبستان سجاد حصاروئیه حالا دیگر از آن رونق گذشته اش خبری نیست. زمانی ۷۰تا ۱۰۰ دانش آموز داشت و حالا این تعداد فقط به ۷ دانش آموز رسیده است.۱نفر کلاس اول٬ ۱ نفر کلاس دوم٬ ۲نفر کلاس سوم و ۳ نفر کلاس پنجم.دیگر آن شور و شوق کودکانه و بازی های دوران خوش بچگی حال و هوای گذشته را ندارد.  

 

تنها ۲ معلم در این دبستان  مشغول به کارند. آقای غلامعباس ابراهیمی که مدیر مدرسه هم می باشد و خانم صدیقه محمودی آموزگارانی هستند که مشغول تدریس در دبستان سجاد می باشند. آقای ابراهیمی پایه دوم و سوم را تدریس می کندو خانم محمودی  پایه های اول و پنجم را تدریس می کند و این دبستان هیچ دانش آموز کلاس چهارمی ندارد.

 

پای صحبتهای آقای ابراهیمی که بنشینی حرفهای زیادی برای گفتن دارد.هوا سرد است و روستا هم از نعمت گاز برخوردار است ولی دانش آموزان همچنان پای بخاری های نفتی قدیم با سرما و درس و مشق دست و پنجه نرم می کنند. البته که علمک گاز هم برای مدرسه نصب شده ولی از لوله کشی گاز و استفاده از بخاری های گاز سوز خبری نیست. قبض های آب و برق و تلفن همچنان روی هم تل انبار شده و خبری از پرداخت آنها نیست. باز هم جای شکرش باقیست که سازمانهای مربوطه خدمات خود قطع نکرده اند.  آقای ابراهیمی صحبتهایش را ادامه می دهد و می گوید که این مدرسه سرانه آموزشی ندارد٬ خرج کرد مدرسه هم از جیب خود معلمان و یا دانش آموزان است. از دهیاری هم گله می کند و می گوید از طرف آنها هم هیچ بودجه ای به مدرسه اختصاص داده نمی شود. 

 

حالا که این دانش آموزان و اولیای آنها صدایشان بجایی نمی رسد باید دید که سرنوشت آنها به کجا خواهد رسید؟  آیا بایستی اینگونه مظلوم واقع شوند؟ همه ما از خطرات بخاری های نفتی آگاه هستیم و می بینیم که هرساله چه تعداد قربانی می گیرند؟ امیدواریم حالا که مدرسه گاز هم دارد هر چه زودتر این بچه ها نیز از خدمات آن بهره مند شوند. همچنین امیدواریم آموزش و پرورش هم گوشه چشمی به دبستان سجاد حصاروئیه داشته باشد و آن را تافته جدا بافته نداند تا دبستان سجاد هم با بودجه ای که به آن تعلق می گیرد بتواند حداقل امکانات و وسایل کمک آموزشی و سایر نیازمندی های دانش آموزانش را تامین کند. در پایان جا دارد که از زحمتها و تلاشهای بی شائبه آقای ابراهیمی و خانم محمودی تشکر فراوان داشته باشم.

امیدوارم که با تلاش و پیگیری های این عزیزان و همکاری آموزش و پرورش شهرستان شهربابک کمبودها جبران شود و نواقص برطرف شود تا حقی ازین دانش آموزان ضایع نشود و دینی بر گردن کسی باقی نماند. 

 

گردآوری اطلاعات: حسین الله دینی

این گرگ سالهاست که با گله آشناست

با فرا رسیدن هوای سرد پاییزی در شهربابک دامداران گوسفندان خود را دیگر بیرون نگه نمی دارند و آنها را در آغل های زمستانی نگه می دارند. اما هنوز بعضی افراد گوسفند های پرواری خود را در آغل های بهاری نگه می دارند٬ و از آنجایی که از گوشت این گوسفندان بهره برداری می شود٬ اعتقاد دامدار بر این است که اگر جای گوسفند عوض شود باعث لاغر شدن آن می شود و این هوای بیرون هنوز برای او خنک تر است. اما از آنجایی که خیلی توجهی به امن بودن جای آنها نمی شود٬ خطراتی آنهم در این هوای سرد آنها را تهدید می کند.  

 

مدت هاست گرگهای گرسنه بیابان به طمع بدست آوردن غذایی به آغل گوسفندان در روستاها حمله می کنند. اهالی روستای حصاروئیه نیز از خسارات حمله گرگها در امان نبوده اند و متاسفانه تعداد افراد زیادی متحمل خسارت شده اند. حسین محمد فرج٬ خانواده علی اکبر٬محمد رضا حاج علی ٬ علیرضا محمد قنبر٬ محمد امر الله٬ خانم صغرا نادعلی از جمه کسانی بوده اند که در این یک ماه اخیر دچار خسارت شده اند و حداقل از هر کدام یک گوسفند توسط گرگ دریده شده است. 

 

 امیدواریم با رعایت کامل نکات ایمنی جلوی اتفاقات بعدی گرفته شود تا روستائیان بیچاره بیش از این ضرر و زیان نکنند. به گفته اهالی این گرگ ها آنقدر خیره سر شده اند که دیگر از روشنایی روستا ترسی ندارند و بی محابا شبانه به گوسفندان ده حمله می کنند. 

 

منبع خبر:حسین الله دینی

امروز هم بارانی است

هم اکنون(ظهر دوشنبه ساعت۱۳.۳۰) هوای شهرستان شهربابک بارانی است و حدود ۲ ساعتی می باشد بارش باران٬ نزول رحمت الهی در حال باریدن است و طراوت خاصی به این منطقه داده است.اهالی روستای حصاروئیه نیز هم اکنون شاهد بارش باران هستند. دامداران گوسفندان خود در آغل جا کرده اند و مرتب جهت وزش باد و ابرها را دنبال می کنند. تجربه ثابت کرده است هر گاه باد از روی کوه حصاروئیه(جنوب) بوزد و ابر از طرف شهربابک(غرب) بیاید٬ بارانهای خوب و ادامه داری را شاهد هستیم. امیدواریم که این بارش نیز ادامه داشته باشد تا هم پاییز و زمستانی برفی و بارانی داشته باشیم و هم سال آینده را سالی سرسبز و با برکت پیش رو داشته باشیم. 

منبع خبر: حسین الله دینی

استفاده صحیح از گاز در هوای سرد

 

حالا حدود یکسال است که روستای حصاروئیه از نعمت گاز برخوردار شده است. هرچند که دیگر مشکلات گذشته برای تامین سوخت تمام شده و دیگر روستائیان دغدغه تهیه سوخت و گرم کردن خانه های خود را ندارند٬ اما استفاده صحیح از گاز و وسایل گاز سوز امری مهم و حیاتی است که اگر خدای ناکرده در این زمینه سهل انگاری صورت پذیرد ممکن است به قیمت جان انسانها تمام شود. حالا با سرد شدن هوا مدتی است که استفاده از وسایل گاز سوز در روستا ها زیاد شده است. امیدواریم روستائیان عزیز با رعایت نکات ایمنی٬ بخصوص در مورد اتصالات و اطمینان از سالم بودن دود کشها و لوله های بخاری موجبات یک زندگی آرام و بی دردسر را فراهم کنند. 

 

در اینجا لازم می دانم تعدادی از نکات ایمنی را در این زمینه به اطلاع  عزیزان برسانم: 

 

۱- رفتار صحیح در منزل در ارتباط با وسایل گازسوز بهترین فرایند آموزش و کاربرد این وسایل توسط کودکان خواهد بود
۲- با ظروف سنگین به وسایل گازسوز ضربه وارد نیاورید
۳- وسایل گازسوز را در مسیر کوران هوا و جریان باد قرارندهید
۴- از سررفتن غذا برروی اجاق گاز جلوگیری کنید
۵- از قراردادن اشیاو البسه قابل اشتعال در مجاورت بخاری و سایر وسایل گازسوز جلوگیری کنید
۶- بازرسی اتصالات و بست های مربوط به لوله های گاز را حتما انجام دهید
۷- برای آزمایش نشت گاز هرگز از شعله کبریت استفاده نکنید
۸- در نظافت مشعل های اجاق گاز و سایر شعله پخش کن های گازی دقت کنید
۹-آبگرمکن گازی و سایر وسایل گازسوز را در حمام نصب نکنید
۱۰- دقت کنید بخاری گازی همیشه با شعله آبی بسوزد
۱۱- در صورت استشمام بوی گاز فرا شیر گاز را ببندید
۱۲- در صورت استشمام بوی گازاز روشن کردن لامپ - کبریت - فندک خودداری کنید و فیوز اصلی برق را قطع کنید
۱۳- حتما یک کپسول اطفای حریق در منزل داشته باشید
۱۴- برای آزمایش و بازرسی اتصالات وسایل گازسوز از کف آب و صابون استفاده نمایید