حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

آشنایی با لغات و اصطلاحات

یکی از  تفاوتهای انسانهای هم زبان در یک کشور در اقصا نقاط دنیا٬ در گفتگوهای روزمره٬ لغات و اصطلاحات رایج در آن کشور ٬استان ٬شهر و آن منطقه ای می باشد که افراد بکار می برند و این که همان لهجه می باشد آنان را نسبت به سایر همنوعان خود در منطقه ای دیگر از لحاظ صحبت کردن متمایز می کند. گاه این لغات و اصطلات آنچنان زیبا و جذابند که هر شنونده ای را مجذوب و مسحور خود می کنند و گویی این کلمات آنچنان شیرینند که هچگاه از شنیدن آنها سیر نمی شود٬ هر چند که مفهوم آنها برایش مبهم باشد و گاهی اوقات گیج کننده اند  برای نا آشنایی که تازه وارد این مکان می شود. براستی لزوم کاربرد این اصطلاحات خاص و بومی چه می باشد؟

استان کرمان با سابقه کهن و دیرینه خود در ایران یکی از استانهایی است که مردمان آن در شهرستانهای مختلف استان  با لهجه شیرین خود زبانزد خاص و عامند. کمتر کسی را می توان در ایران سراغ داشت که لهجه زیبای کرمانی را نشنیده باشد یا با آن آشنا نباشد. اهالی شهرستان شهربابک و مردمان روستای حصاروئیه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و کلمات و اصطلاحات جاری و رایج آنان شاید برای هر کسی جالب باشد و خالی از لطف نباشد.اینک بر آن شدیم گوشه ای از این کلمات را برایتان نقل کنیم 

تلفظ           

اصطلاح      

تلفظ

اصطلاح    

 

Partang

پارتنگ

Ou garmu

اوگرمو

Pardomal

پاردمال

Khalame

خلمه

Ofteng

افتنگ

Kuzz

کوز

Dulu

دولو

Korm

کرم

Kalpak

کلپک

Gholghashom

قلقاشم

Ghara

قرا

Khonazi

خنازی

Jughan

جوقن

Lachar

لچر

Ou jezu

او جزو

Teviju

تویژو

Ghafelu

غافلو

Sholati

شولاتی

Kudi

کودی

Kormaaji

کرمعجی

Eo dari

اوداری

Khure

خوره

آیا تا کنون با این واژگان بر خورد کرده اید ؟ آیا واژه گان دیگری می شناسید که کاربرد زیاد تری دارند؟ آیا معنی این واژگان را می دانید؟
منتظر نظرات و یشنهادات شما عزیزان هستیم.

عید غدیر

دروود  بر دوستان عزیزم
امیدوارم خوب باشید
فرا رسیدن عید امامت و ولایت ،عید غدیر خم را به تمامی شیعیان جهان و هموطنان عزیزم تبریک عرض می نمایم.

همه ما از واقعه تاریخی که در روز هجده ذی حجه سال دهم هجرت به وقوع پیوسته و مسلمانان همه ساله آنرا به عنوان بزرگترین عید خود، جشن میگیرند، مطلع هستیم.

همه ما جمله "هرآنکه من مولای او هستم، علی مولای اوست" را بارها شنیده ایم و به آن ایمان داریم.

جشن عید غدیر در ایران
عید غدیر بعد ازعید باستانی نوروز مهمترین و با ارزش ترین عید در نزد مردم ایران است. شور و حال وصف ناپذیری که در این عید وجود دارد در اعیاد دیگر همچون فطر و قربان دیده نمی شود و دلیل آن همانطور که بیان شد به خاطر عشق و علاقه ای است که مردم ما به حضرت علی بن ابیطالب (ع) دارند.

بازار جشن و سرور و عروسی نیز در این روز بسیار پر رونق است و علاوه بر آن در این روز، خانواده نوعروس و تازه داماد هدایایی به زوج تازه میدهند و در بعضی از مناطق، این هدایا با آداب و رسوم خاصی تهیه و تقدیم میشود. به خصوص اگر یکی یا هردو آنها سید باشند، مراسم مهمتر و با شکوهتر خواهد بود.

در این روز مردم بهترین و زیباترین لباسهای خود را می پوشند، خود را معطر به بهترین عطرها می نمایند و با چهره ای خندان و شادمان به دید و بازدید میپردازند.در این روز افراد بسیاری روزه می گیرند و به مومنین قرض و اطعام می دهند.

نظر دهید. 

سند افتخار

 مهندس قاسم قائینی حصاروئیه فرزند محمد حسین متولــــد روستای حصاروئیه دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس از دانشگاه زاهدان در رشته مهندسی عمران  می باشد و اینک ..................

انتصاب در شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان

       مهندس گیاهی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان ، آقای مهندس قاسم قائینی حصاروئیه را به عنوان معاون مهندسی و توسعه شرکت منصوب کرد .

                                            روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان

 انتصاب این برادر عزیز را به ایشان و خانواده گرامیشان تبریک گفته و برایشان آرزوی سعادت و سربلندی داریم.

  نظر فراموش نشود.

افتخاری دیگر

باز هم جوانان روستای حصاروئیه افتخار آفریدند و این بار به گونه ای دیگر نام حصاروئیه بر بلنـــــــدای قلل افتخار همچون پرتوهای طلایی رنـگ  خورشید مغرورانه درخشید.

                                                 خسرو قربانی فرزند فتح الله٬ جوان جویای نام و ساکن در روستای حصاروئیه موفق به کسب مقام اول مسابقات دو ۵ کیلومتر استان کرمان شد. خسرو که هم اکنون در حال سپری کردن سال دوم دبیرستان می باشد با کسب این مقام  ثابت کرد جوانان حصاروئیه قابلیت های زیادی  دارند. خسرو در مسابقـــات شهرستان شهربابک در این مـــاده به مقامی بیشتر از چهارمی دست نیافته بود اما تمرین٬ ممارسـت و تلاش مداوم وی نــشان داد رسیدن به قلل مرتفع موفقیت دور از از دسترس نیست و اندکی تلاش و کوشش و توکل به ایزد منان انسان را تا قله رفیع سربلندی پیش خواهد برد. موفقیت خسرو را به خانواده محترمش و همچنین سایر اهالی روستای حصاروئیه تبریـــــــک گفته و برای ایشــان آرزوی ســلامتی و سربلندی داریم. و منتظر افتخار آفرینی دیگر جوانان این خطه از دیار عزیزمان٬ ایران اسلامی هستیم تا اخبار خوش و سر شار از موفقیت را برایتان ارسال کنیم.

نظر دهید.

 

کریسمس

  

                        کریسمس بر تمام مسیحیان جهان به خصوص مسیحیان  کشورمان مبارک.