حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

نوروز مبارک

یا مقلب القلوب و الابصار
یا مدبرالیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال
حول حالنا الی احسن الحال

 

در آستانه حلول سال نو و طلیعه بهار پرطراوت که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد، پیشاپیش نوروز باستانی را به تمامی عزیزان و همراهان صمیمی تبریک و تهنیت عرض می نماییم.

خانه بیارائید بهار در راه است

فقط چند هفته تا پایان سال 88 مانده است ، زمستان به آخر رسیده و دیگر زمانی باقی نمانده تا بهار حضور قطعی خود را به رخ بکشد. خانه تکانی یکی از قشنگترین مراسم نوروزی است که با این سنت ، هیجان و شور نوروز زنده می شود. پاکیزه شدن خانه ها و زدودن زنگارها از سنت های نوروز است. نوروز واقعا نو پرستی و نو گرایی ، خلاقیت و سازندگی دائمی ایرانیان بوده و نیز خواهد ماند. زیرا که با نو شدن سال ، کلیه وسایل شخصی ، مانند لباس و کفش و خلاصه پوشاک مردم  نیز نو می گردد.

 ایرانیان باستان شهر و روستا خانه تکانی کرده و همه وسایل خانه را تمیز می کردند مخصوصا وسایل آشپزخانه خود را اگر از فلزات زرد رنگ و یا مسی و یا آلیاژهای متفاوت بود آنقدر می ساییدند تا شفاف و درخشنده مثل خورشید شوند زیرا که در آیین ایرانیان اهریمن در هر چیز کهنه جا داشت لذا با شستشوی وسایل خانگی اهریمن را بدین وسیله از خود و لوازم خانگی دور می کردند. این اقدامات از تاثیرات آیین زرتشت و فرهنگ مردم ایران قدیم بوده که همواره مردم را به تمیزی و نو نمودن و سازندگی و در نتیجه دوری از اهریمن کهنه شده تشویق می نمود.

شب بونو

 

اولین شب ماه اسفند شروع آخرین فصل زمستان ، شبی به یاد ماندنی و خاطره انگیز با مراسمی لذیذ و دوست داشتنی ، شب بونو!!!!!!

کدامیک از شما از شب بونو خاطره ای به یاد دارید؟ شب بونو چه کردید؟ راستی کدامیک از شما شب بونو را می شناسید ؟ از رسم ها و آیین های این شب چه میدانید؟ من هم چیز زیادی نمیدانم اما همین را شنیده ام که در این شب از جو ترش های درو شده و دستاس شده خودشون با شلغو(با فتح ش) یا همان فک پایین کله پاچه گوسفند های پرواری فصل قرمه پزون به همراه حبوبات مثل نخود و کرو وسبزی های صحرایی آشی به پا می کردند  و دور هم شبی رو به صبح می رسوندند. چون اعتقاد داشتند که در این شب باید اجاق همه خانه ها روشن باشه تا اگر مادر بونو اونشب به خونشون سر زد ببینه اون خونه چه کد بانویی داره؟ وچه آشی پخته و .......البته میگن اگر اجاقی اونشب سرد باشه مادر بونو اون اجاق را آخر سالی کور می کرد البته با یه حرکت نابجا(حدس بزنید)

البته شاید این مراسم هم بهانه ای بوده برای دور هم جمع شدن و شروعی از جشن های اسفندگان تا همه خودشون را برای نوروز بزرگترین جشن ایرانیان آماده کنند. و همانطور که می دانید در فرهنگ شهربابک آش درست کردن یک نوع شادی محسوب می شود. حال شما هم برای ما از شب بونو بگوئید.(گرد آوری زهرا فاطمی مقدم)