کوتاهی یکصد کیلومتری فاصله کرمان و فارس با بازسازی جاده دوران ساسانیان

با بازسازی جاده تاریخی شهربابک به هرات و شهربابک به کرمان فاصله بین دو مرکز استان تاریخی کشور بیش از یکصد کیلومتر نزدیکتر میشود . هم اکنون جاده شهربابک به هرات با مسافت 70 کیلومتر در حال بازسازی و ودوبانده شدن هست و از هرات تا تخت جمشید نیز از مسیر قادر آباد جاده بازسازی و به بهره برداری رسیده است . در صورت بازسازی جاده شهربابک به کرمان از مسیر شهربابک - میمند - رفسنجان - کرمان  جاده تاریخی زمان ساسانیان باردیگر فعال و فاصله بین دو استان را حداقل 100 کیلومتر نزدیکتر خواهد کرد . گرچه هم اکنون نیز با بهره برداری از بزرگراه کرمان - شهربابک از مسیر کرمان - رفسنجان - سرچشمه -شهربابک فاصله بین دواستان بسیار نزدیکتر از مسیر کرمان - بردسیر - سیرجان - شیراز  می باشد .  امیدواریم با پیگیری نماینده شهرستان در مجلس دهم بزودی عملیات 50 کیلومتر باقی مانده ا ز جاده شهربابک - میمند - رفسنجان  آغاز و با توجه به ثبت جهانی میمند ارتباط تخت جمشید - میمند و کرمان از مسیر این جاده تاریخی بر قرار و در دسترس  گردشگران قرار گیرد  و در سال اقتصاد مقاومتی رونق گردشگری را برای شهرستان و استان به ارمغان بیاورد .

 

كاهش آلایندگی در كارخانه ذوب مس خاتون آباد كرمان


به گزارش ایرنا هرچند آلایندگی محیط زیست یكی از پیامدهای فعالیت كارخانه ها و صنایع بزرگ است اما در این بین برخی از مجموعه ها با تجهیز خود به امكانات، دستگاه ها و شیوه های نوین برای جلوگیری از انتشار بیش از حد آلایندگی و حتی انجام اقدامات زیست محیطی درصدد جبران این خسارت برآمده اند.

كارخانه ذوب مس خاتون آباد در شهرستان شهربابك كه یكی از كارخانه های مهم این منطقه در تولید مس آندی به شمار می رود با ایجاد فضای سبز، تعویض الكتروفیلترها و برنامه ریزی برای احداث كارخانه های اسید و اكسیژن درصدد كاهش آلایندگی در منطقه است.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست مس منطقه ای كرمان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: كارخانه ذوب مس خاتون آباد از سال های نخست راه اندازی در منطقه تولید آلایندگی كرده بود.
محمد امین زاده افزود: مدیران این كارخانه از همان سال های نخست درصدد بودند آلایندگی كارخانه مس خاتون آباد را به حد استاندارد برسانند.
وی اظهار كرد: شركت ملی صنایع مس ایران هزینه های زیادی را در راستای بهبود اوضاع و كاهش آلایندگی كارخانه ذوب مس خاتون آباد متقبل شد كه روند كاهش آلایندگی در كارخانه بیانگر انجام این اقدامات است.
وی گفت: شركت مس اقدامات كوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی را در راستای كاهش آلایندگی در كارخانه ذوب مس خاتون آباد انجام داده است.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست مس منطقه ای كرمان از رفع مشكل خودسوزی غبار، كاهش حجم هوای ورودی به داخل الكتروفیلترها، تغییر در سیستم ضربه زنی الكتروفیلترها و برخی اقدامات فنی به عنوان نمونه ای از اقدامات انجام شده در راستای كاهش آلایندگی كارخانه ذوب مس خاتون آباد نام برد.
وی اظهار كرد: نگهداری و تعمیرات قسمت های مختلف الكتروفیلترها به صورت سه شیفت كاری، انجام طرح های اصلاحی در قسمت های مختلف الكتروفیلترها و انجام تعمیرات هفتگی و سالیانه نیز از دیگر اقدامات كارخانه ذوب مس خاتون آباد شهربابك در راستای كاهش آلایندگی این كارخانه است.
وی گفت: راه اندازی طرح های توسعه ای و آنلاین كردن دستگاه سنجش آلاینده های هوا نیز به منظور كاهش آلایندگی در این كارخانه انجام شده است.
امین زاده اظهار كرد: اقدامات فنی لازم به منظور كاهش آلایندگی كارخانه ذوب مس خاتون آباد برنامه ریزی و اجرا شده است.
وی با بیان اینكه میزان غبار خروجی از الكتروفیلترهای كارخانه ذوب مس خاتون آباد شهربابك در سال 86 حدود 13 هزار میلی گرم بر متر مكعب بود گفت: این مقدار اكنون به زیر 400 میلی گرم بر متر مكعب رسیده است.
وی افزود: این بدان معناست كه آلایندگی در یك بازه 250 تا 400 میلی گرم بر متر مكعب متغیر است.
وی گفت: این روند كاهشی بیانگر این است كه ما توانسته ایم آلایندگی كارخانه ذوب مس خاتون آباد را كاهش دهیم و به بیش از 95 درصد بهبود برسانیم كه نسبت به استانداردهای جهانی حدود پنج برابر بالاتر است.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست مس منطقه ای كرمان گفت: حد استاندارد حدود 50 میلی گرم بر مترمكعب است در حالی كه آلایندگی كارخانه ذوب مس خاتون آباد هم اكنون حدود 250 تا 400 میلی گرم بر مترمكعب است.
وی بیان كرد: كارخانه ذوب مس خاتون آباد در راستای كاهش آلایندگی، طرح های توسعه را در دستور كار دارد.
وی گفت: كارخانه اكسیژن در آینده نزدیك در جوار این كارخانه راه اندازی می شود و حدود 90 درصد پیشرفت فیزیكی دارد كه تحریم های اعمال شده، احداث كارخانه را به تعویق انداخت.
امین زاده اظهار كرد: در راستای تامین قطعات كارخانه اسید به تحریم برخورد كردیم و با مشكل مواجه شدیم.
وی گفت: با اجرای طرح های كارخانه اكسیژن و اسید، آلایندگی كارخانه كاهش چشمگیر پیدا خواهد كرد و به استانداردهای جهانی می رسیم.
وی افزود: تاكنون دانشگاه علوم پزشكی در مورد مشكلات و اختلالات ژنتیكی انسانی در منطقه خاتون آباد، موردی را گزارش نكرده است.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست مس منطقه ای كرمان بیان كرد: دو هزار نفر در كارخانه ذوب مس خاتون آباد مشغول به كار هستند و با انجام معاینات دوره ای روی این افراد خوشبختانه مشكل خاصی را نداشتیم.
وی گفت: جلوگیری از روند تلف شدن دام های این منطقه نیز با اقدامات انجام شده روند كاهش خوبی را داشته است.
وی افزود: بیش از 25 میلیارد ریال غرامت در سال های گذشته به دامداران منطقه خاتون آباد پرداخت شد و بقیه خسارت دامداران منطقه نیز بزودی پرداخت می شود.
امین زاده از احداث انبار كنستانتره جدید در منطقه خاتون آباد خبر داد و گفت: دانشگاه صنعتی شریف با بررسی روند آلایندگی كارخانه مس خاتون آباد در سال های 89 تا 92، حدود 97 درصد كاهش آلایندگی از نظر وجود فلز مس در خاك از شعاع یك تا 20 كیلومتری را اعلام كرده است.
وی گفت: روند تغییرات مس خاك سال 1392 نسبت به سال 1389 تا شعاع یك كیلومتری از كارخانه در جهت باد غالب و نیمه غالب 45 درصد كاهش و از شعاع یك تا 20 كیلومتری 97 درصد كاهش را داشته ایم.
وی بیان كرد: كارخانه ذوب مس خاتون آباد سالانه حدود 90 هزار تن مس آند تولید می كند.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شركت ملی صنایع مس ایران، مس منطقه ای كرمان گفت: آلایندگی كارخانه ذوب مس خاتون آباد با اجرای طرح های توسعه ای و برداشته شدن تحریم ها تا پایان سال 96 رفع می شود.
وی افزود: شركت مس در راستای كمك به دامداران منطقه با همكاری دامپزشكی مكمل های درمانی دام را خریداری كرده و در اختیار دامداران قرار داده است.
امین زاده گفت: این مكمل های درمانی حدود سه سال است كه توسط شركت ملی مس با هزینه زیاد خریداری و بین دامداران منطقه خاتون آباد شهربابك توزیع می شوند.
وی افزود: مدیران ارشد سازمان تنها به عنوان یك بنگاه اقتصادی و تولید درآمد به صنعت مس نگاه نكردند و این روند كاهشی در آلایندگی گواه بر این است.
به گفته وی سیستم های مدیریتی به منظور بهینه سازی محیط زیست و كاهش آلاینده ها استقرار پیدا كرده كه یكی از این سیستم ها ایزو 14000 است كه زیرساخت های اولیه آن در كارخانه خاتون آباد انجام شده و به مرور زمان به سمت گرفتن گواهی نامه می رویم.
وی گفت: جایزه مدیریت سبز از انجمن مدیریت سبز ایران كه در حال حاضر مس منطقه كرمان موفق به اخذ گواهی نامه تقدیر سبز سطح دو شده و جزو چند شركت برتر ایران قرار گرفته است.
وی همچنین از احداث 85 هكتار فضای سبز در اطراف كارخانه ذوب مس خاتون آباد خبر داد. 
معاون كارخانه ذوب و پالایشگاه مس خاتون آباد شهرستان شهربابك نیز این كارخانه را عاملی برای رونق اقتصاد این منطقه دانست و افزود: ذوب مس موجبات رفاه مردم شهرستان شهربابك و شهرهای اطراف را نیز تا حدودی فراهم كرده است.
حسین شاهی اظهار كرد: كارخانه ذوب مس خاتون آباد برای دو هزار و 500 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد كرده است.
وی افزود: كارخانه ذوب مس خاتون آباد با هدف تولید 80 هزار تن مس آندی احداث شده است.
وی گفت: تكنولوژی این كارخانه از نوع ذوب تشعشعی است و با توجه به این تكنولوژی متفاوت در سال های نخست با مشكلاتی در بخش فرایندی و الكتروفیلترها روبرو بوده است.
معاون كارخانه ذوب و پالایشگاه مس خاتون آباد بیان كرد: تغییراتی در همان سال های اول بر روی الكتروفیلترهای ذوب مس انجام و با قراردادی با جهاد دانشگاهی علم و صنعت برای اصلاح و بهینه سازی الكتروفیلترها منعقد شد.
وی افزود: فرایند اصلاح روی سه دستگاه كارخانه ذوب مس خاتون آباد طی دو سال انجام شد چنانچه كارخانه در سال 87 شرایط بهتری را نسبت به سالهای اول راه اندازی داشت. 
وی از جذب یك تیم متخصص با همكاری جهاد دانشگاهی به منظور راهبری و نگهداری الكتروفیلترهای كارخانه ذوب مس خاتون آباد خبر داد و گفت: بعد از جذب این تیم از سال 88 تا 90 بهبود چشمگیری در روند كنترل آلایندگی و بهبود شرایط زیست محیطی این كارخانه شاهد بودیم.
شاهی افزود: كارخانه ذوب مس خاتون آباد در زمینه كنترل آلایندگی و بهبود شرایط زیست محیطی اقداماتی را در دو فاز كوتاه و بلند مدت در دستور كار دارد.
وی گفت: بازدیدهای روزانه، تعمیرات موضعی و اساسی سیستم و عقد قرارداد مشاوره ای با یك شركت معتبر در بخش فیلترها و جذب غبار با هدف بررسی شرایط كاركرد فیلترهای كارخانه و ارائه طرح ها و پیشنهادات به منظور رفع آلایندگی از جمله اقدامات كوتاه مدت است.
وی گفت: اصلاح محل فن ها و ایجاد پرده هوا در خروجی كوره فلش در زمینه كنترل غبار خروجی از كوره ها دو اقدام اساسی در كاهش آلایندگی ذوب مس خاتون آباد است. 
شاهی تصریح كرد: بهبود شرایط آلایندگی با اجرای طرح های توسعه ای ذوب مس، احداث دو كارخانه اكسیژن، و اسید سولفوریك و انبار كنستانتره جدید خاتون آباد به عنوان فعالیت های درازمدت این كارخانه در دست اقدام است. 
معاون كارخانه ذوب و پالایشگاه مس خاتون آباد گفت: این كارخانه با انجام اقدامات زیست محیطی در زمینه آلایندگی طبق گزارش سازمان معتبر محیط زیست نسبت به چند سال اول احداث 20 درصد بهبود داشته است.
وی اظهار كرد: مدیریت كارخانه ذوب مس خاتون آباد تمام تلاش، سیاست و رویه كاری خود را بر این نهاده كه با برنامه ریزی منظم زودتر به شرایط مد نظر سازمان حفاظت محیط زیست برسد.
وی گفت: كارخانه ذوب مس خاتون آباد طی چند سال گذشته در زمینه نگهداری الكتروفیلترها بیش از 110 میلیارد ریال هزینه كرده است.
شاهی افزود: درصد مس در محیط پیرامون كارخانه در سال 92 نسبت به سال 89 به میزان 45 درصد در شعاع یك كیلومتری كاهش پیدا كرده است.
وی گفت: میزان مس موجود در اطراف كارخانه تا شعاع 20 كیلومتری كاهش 97 درصدی داشته است.
كارخانه ذوب مس خاتون آباد در 30 كیلومتری شرق شهرستان شهربابك، 80 كیلومتری معدن مس میدوك و در فاصله 200 كیلومتری غرب كرمان با زیربنای 60 هزار و 517 متر مربع قرار دارد.
عملیات اجرایی این كارخانه در سه ماه اول سال 1378 به منظور بهره گیری از تكنولوژی ذوب فلش و با هدف تولید سالانه 80 هزار تن مس آندی با خلوص 99،4 درصد از كنسانتره مس آغاز شد و در سه ماه دوم سال 1383 به بهره برداری رسید. 
مجتمع مس سرچشمه و مجتمع مس شهربابك در استان كرمان از مجموعه های اصلی شركت ملی صنایع مس ایران هستند. 

مسابقه ساخت گلایدر در شهربابک

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، دراین مسابقات 110 دانش آموز از سیرجان ، شهربابک ، انار و کشکوئیه حضور داشتند.

شمس وزیر رودباری کارشناس سازمان دانش آموزی استان کرمان گفت: این مسابقات برای اولین بار دراستانها و با نام یادواره شهدای پرواز برگزار شد و نفرات برتر این مرحله به مسابقات کشوری که 11 اردیبهشت در تهران برگزار خواهد شد راه پیدا می کنند.

مدیرکل جدید بازرسی مجلس منصوب شد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان،علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی طی حکمی مصطفی رضا حسینی قطب آبادی را به عنوان "مدیرکل ارزیابی عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات" منصوب کرد.

رضا حسینی قطب آبادی دارای مدرک فوق لیسانس شهرسازی از دانشگاه علم و صنعت ایران، فرماندار شهر بابک، معاون شهردار کرج و نماینده شهربابک –از توابع استان کرمان- در مجلس هشتم بوده است.

بازدید 33 هزار گردشگر از روستای تاریخی میمند در نوروز

 

 وی اظهار کر: قریب به 100 گردشگر خارجی در نوروز امسال وارد این روستا شده‌اند در حالیکه در نوروز سال گذشته هیچ گردشگرخارجی به روستای میمند سفر نکرده است.

 

وفایی به دریاچه مخرگه، یکی دیگر از جاذبه‌های اکوتوریستی شهربابک اشاره و اظهار کرد: از نکات جالب توجه این دریاچه، انعکاس حیرت‌انگیز و زیبای تصاویرآسمان و محیط اطراف در آن است که می‌توان این جاذبه گردشگری را با شوره زار «سالار اویونی» در کشور بولیوی ملقب به بزرگ‌ترین آینه روی زمین مقایسه کرد.

 وی در ادامه مطلب فوق گفت: دریاچه مخرگه می‌تواند یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری منحصربفرد شهرستان شهر بابک در آید و سالانه تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود سوق دهد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در نوروز امسال به تعداد بازدید کنندگان جاذبه‌هایی چون دریاچه مخرگه، عمارت موسی خانی، غار ایوب و کوه‌های رنگی مارنی نیز افزوده شده است.

در حاشیه خبر : 

شهرستان شهربابک در مسیر جاده ترانزیت تهران - بندرعباس واقع شده و به همین دلیل هرساله در ایام نوروز میلیون ها گردشگر داخلی که از شهرهای شمالی و تهران و مرکز کشور عازم بندرعباس می باشند از شهربابک عبور می کنند و از این آمار میلیونی تنها مسافرانی اقدام به بازدید از میمند می نمایند که در مدارس آموزش و پرورش اسکان یافته و  از طریق ستاد اسکان از جاذبه های گردشگری میمند و شهربابک مطلع شده اند آما بقیه مسافران حتی از وجود جاذبه گردشگری میمند که اخیرا" به ثبت جهانی رسیده  هیچ گونه اطلاعاتی ندارند و اصلا" نمی دانند که این جاذبه شگفت انگیز در مسیر تردد آنها قرار گرفته است .

 متاسفانه میراث فرهنگی شهربابک و استان کرمان  و اداره راه و مسکن شهرسازی حتی از نصب یک تابلو هم دراین  مسیر  دریغ نموده چه برسد به نصب بنر و تبلیغات مناسب دیگر جهت جذب گردشگران . حداقل انتظار می رفت در سه راهی میمند که امسال با احداث پل روگذر بهترین موقعیت را جهت نصب تابلو و بنر داشت این اقدام صورت می گرفت اما متاسفانه انگار رییس اداره راه و نمایندگی میراث فرهنگی در شهربابک و فرمانداری هیچ گونه وظیفه ای در این رابطه ندارند . بی شک مردم شهربابک این کوتاهی و عدم  مدیریت را پیگیری خواهند کرد و خواستار پاسخگویی مدیران مربوطه هستند  

 

دیار کریمان چشم انتظار مسافران نوروزی

کشور عزیزمان ایران، سرزمینی شگفت انگیز و بی نظیر است که گوشه گوشه آن میزبان موهبات منحصر به فرد الهی است که در این بین استان پهناور کرمان به عنوان پهناورترین بخش کشور، مساحتی نزدیک به 180 هزار کیلومتر مربع از خاک ایران را میزبانی می نماید.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، سرزمینی که به لحاظ تنوع تاریخی، فرهنگی و طبیعی، ایرانی کوچک است که ناشناخته مانده است. وجود آثار و نشانه های تاریخی و تمدنی فراوان از هزاره های 9 و 10 قبل از میلاد تا دوران معاصر، از استان کرمان ویترینی گرانبها ساخته است. در این بین شرایط آب و هوایی فضای دیگری را در این استان رقم می زند.

 وجود گودترین چاله داخلی ایران با ارتفاعی کمتر از 1000 متر از سطح دریا تا قله های سر به فلک کشیده از جمله قله هزار که بیش از 4500 متر ارتفاع دارد و سومین قله بلند کشور است باعث آن گردیده که چهار فصل سال را همواره در پهنه استان کرمان شاهد باشیم و داشته هایی چون کلوتها، منطقه گندم بریان ( یکی از گرمترین نقاط کره زمین) رود شور و ... زیباترین کویر جهان را در بخش شرقی استان به وجود آورده است.

وجود 12 قله بالای 4000 متر و 86 قله بالای 3000 متر، بازار سرتاسری کرمان (طولانی ترین بازار سرپوشیده ج

هان)، تمدن 6000 ساله هلیل رود، پارک ملی خبر و چندین منطقه حفاظت شده حیات وحش در کنار وجود 5 فرودگاه فعال، بزرگراهها و جاده های دسترسی، مناطق تجاری و از همه مهمتر اراده مردمی و دولتی به عنوان مهمترین حامی و پشتوانه فضای مناسبی را در بیش از 30 منطقه نمونه گردشگری استان که در سطوح مختلف بین المللی، ملی و استانی سطح بندی شده اند فراهم آورده است و در کنار این داشته های ارزشمند، میهمان نوازی و گردشگر پذیری این استان، زبان زد بوده و هست که افتخار دیار کریمان محسوب می گردد.

استان کرمان با وسعت 175069 کیلومتر مربع در جنوب‌شرقی ایران بین 25 درجه و 55 دقیقه تا 32 درجه و 26 دقیقه تا 59 درجه و 26 دقیقه طول شرقی واقع شده‌است. این استان از شمال به استان‌های خراسان جنوبی و یزد، از جنوب به استان هرمزگان، ازشرق به استان سیستان‌و‌بلوچستان و از غرب به استان فارس محدود می‌شود. استان کرمان در حال حاضر مشتمل بر23 شهرستان است که مرکز آن شهر کرمان می‌باشد.

اما نگاهی مختصر به برخی از امکان تاریخی و گردشگری استان کرمان می اندازیم.

 

شهرستان کرمان

شهرستان کرمان در شمال شرقی استان کرمان واقع شده است. و شهر کرمان مرکز استان می باشد.

جاذبه‌های گردشگری

مجموعه گنجعلی‌خان شامل: میدان، بازار، حمام، ضرابخانه، مدرسه، مسجد، چهارسوق و آب‌انبار می‌باشد. معمار زبردست این مجموعه سلطان محمد معمار یزدی بوده است. مجموعه گنجعلی‌خان از شگفت‌انگیزترین آثار تاریخی (عصر صفوی) استان کرمان محسوب می‌شود.

 

میدان گنجعلی‌خان:

این میدان همانند میادین اصیل ایرانی مستطیل شکل می‌باشد، در سه ضلع آن بازار واقع شده و در ضلع دیگر آن مدرسه گنجعلی‌خان قرار دارد. این میدان در مرکز داد و ستد شهر قدیم واقع است، طول آن 99 متر و عرض آن 53 متر و دارای مساحت 5326 متر مربع وسعت است.

حمام گنجعلی‌خان:

حمام گنجعلی‌خان در سمت راست بازار گنجعلی‌خان واقع است. این حمام مجموعه‌ای از تلفیق هنر معماری و کاربرد مصالح گوناگون با فضایی متناسب و مردم وار است. حمام اثری بدیع با کاشی‌کاری‌های زیبا، نقاشی ها، گچ‌بریها، مقرنس کاری ها و کاربندی‌هایی است که هر بیننده را به تحسین وا می دارد. حمام گنجعلی خان در سال 1005 ه. ق( دوره صفوی) به دستور گنجعلی خان حاکم وقت کرمان و معماری سلطان محمد معمار یزدی آغاز و در سال 1020 به پایان رسید.حمام تا حدود 72سال پیش دایر بوده است اما درحال حاضر نقش و کارکرد توریستی پیدا کرده و به موزه مردم شناسی تبدیل شده‌است.

 

مجسمه‌هایی توسط اساتید دانشکده هنر و دانشگاه تهران (استاد میربابایی و نشان تانیک) طراحی و در قسمت‌های مختلف حمام قرار داده شده تا بدین وسیله صحنه‌هایی از استحمام به شیوه سنتی به معرض نمایش گذاشته شود.

مجموعه وکیل:

محمداسماعیل‌خان نوری اسفندیاری ملقب به وکیل‌الملک از سال 1275 ه.ق بر کرمان حکومت کرد و در زمان

فرمانروایی خویش بناهای زیادی در کرمان تعمیر کرد و بنیاد نهاد، از آن جمله مجموعه وکیل می‌باشد که در سال 1287 ه.ق به دستور وی و پسرش مرتضی قلی‌خان وکیل الملک‌ثانی این مجموعه ساخته شد که مشتمل بر: بازار، حمام، کاروانسرا و مسجد می‌باشد.

بازار وکیل:

در انتهای بازار اختیاری، بازار و مجموعه وکیل قد علم کرده و از زیباترین بازارهاست. بازار وکیل مطابق الگوی بازارهای ایرانی دراز و کشیده ساخته شده‌است و هر صنف در بخش خاصی از آن قرار داشته‌اند.

مجموعه حاج‌آقا علی:

مجموعه حاج‌آقا علی نزدیک مجموعه ابراهیم‌خان واقع و در اواخر قرن سیزدهم هجری (عصر قاجار) ساخته شده‌است. این مجموعه شامل مسجد، آب‌انبار، بازار و کاروانسرا است. حاج‌آقا علی از بازرگانان نامی کرمان بوده است. او علاوه براین مجموعه، منزل باشکوهی در رفسنجان احداث کرده که هنوز برقرار است.

 

مجموعه بازار:

 

پیکره به هم تنیده بازار در مرکز بافت قدیم کرمان با مظاهر زیبایی از ادوار گذشته به یادگار مانده است و ویژگیهای معماریش بینندگان را متحیر می‌کند. بازار کرمان یکی از مهم‌ترین بازارهای ایرانی به شمار می رود که مجموعه‌های با ارزشی‌ را در خود دارد از جمله مجموعه گنجعلی‌خان، ابراهیم‌خان، وکیل و...

بازار میدان ارگ:

این بخش از بازار غربی‌ترین قسمت بازار کرمان است و مانند مستطیل دور محوطه میدان توحید را محاصره کرده است. نمای اطراف میدان، در سال‌های اخیر هماهنگ با معماری قدیم بازسازی و اجرا شده‌است. در ضلع شرقی بازار میدان ارگ، سردر ورودی بازار سرتاسری واقع شده‌است.

بازار مسگری شمالی:

این بازار در شمال میدان گنجعلی‌خان قرار دارد و در غرب آن، چهار سوق مسگری واقع شده‌است و شرق آن به بازار کلاه مالی متصل می‌شود. طول این بازار 88 متر و عرض آن 6 متر است.

بازار مسگری غربی:

در جنوب این بازار، چهارسوق گنجعلی‌خان قرار دارد و شمال آن چهارسوق مسگری واقع شده‌است. ابعاد بازار مسگری غربی 43 متر در 5/5 متر است.

مسجد امام (ملک):

از قدیمی‌ترین مساجد کرمان و شاید ایران، مسجد بزرگ و معروف ملک است، مسجد ملک در عهد سلاطین سلجوقی کرمان بنا شده‌است و بنای آن را به ملک توران شاه منسوب دانسته اند. این مسجد در خیابان امام واقع شده‌است. قسمت‌های مختلف مسجد به ویژه صفه اصلی در زمان وکیل‌الملک و ایوان شرقی در قرن اخیر به همت مرحوم دیلمقانی بازسازی شده‌است.

مشتاقیه:

از بناهای دوره قاجاریه در کرمان بنای مشتاقیه است. این بنا از سه گنبد تشکیل شده که مقابر«مشتاق علیشاه»،«شیخ اسماعیل»، «کوثر علیشاه» از بزرگان صفویه را در خود جای داده است. پس از قتل مشتاق علیشاه در 21 رمضان 1206 ه.ق در مدخل مسجد جامع کرمان، او و یار همراهش «درویش جعفر» در این مکان مدفون و از آن به بعد، به نام مشتاقیه معروف گردید. این بنا در میدانی به همین نام که مسجد جامع کرمان نیز در ضلع غربی آن واقع شده‌است قرار دارد.

گنبد جبلیه:

در منتهی علیه شرقی کرمان گنبد بزرگ و عجیبی قرار دارد، این گنبد هشت ضلعی تماماً از سنگ است. در هشت طرف آن هشت درب به عرض 2متر قرار گرفته است که اخیراً برای استحکام بنا و جلوگیری از خرابی آن، درگاه ها را با سنگ مسدود کرده و فقط یکی را باز گذاشته اند. قدمت این گنبد را می‌توان به پیش از اسلام مربوط دانست. این گنبد در سال 1383 به موزه سنگ جبلیه تبدیل شد.

آتشکده کرمان:

این معبد در خیابان زریسف (شهدا)، خیابان میراز برزو آمیغی قرار دارد و آخرین آتشکده کرمان به شمار می رود. آتشکده در باغ مصفایی واقع است که قبلا منزل مسکونی جهانگیر اشیدری بوده و با تغییراتی به صورت آتشکده درآمده است. آتش موجود در این آتشکده براساس نظر موبدان زرتشتی، همان آتش چند هزار ساله‌ای است که از هند به آتشکده محله شهر و از آن‌جا به این آتشکده، به روز سروش از ماه شهریور 3652 یزدگردی انتقال یافته‌است. قدمت این آتشکده بیش از نود سال است (1387 خورشیدی مصادف با 3746 یزدگردی). در حال حاضر موزه زرتشتیان در این محل برقرارمی‌باشد.

یخدان مؤیدی:

در گذشته یخدان مؤیدی خارج از شهر کرمان قرار داشت و بر اثر توسعه شهری اکنون داخل شهر (خیابان شهید کامیاب) جای گرفته و اطراف آن فضای سبز جالبی احداث شده‌است. عناصر تشکیل دهنده یخدان عبارتند از مخزن، حصار، استخر و چاله یخ، پلان یخدان دایره ای و پوشش آن از خشت و ملات رس است و به صورت گنبدی بزرگ نمایان است. در حال حاضر یخدان مؤیدی دفتر مرکزی ستاد تسهیلات سفر استان کرمان می‌باشد.

کتابخانه ملی کرمان:

این اثر ارزشمند در خیابان شهید رجایی (خورشید) واقع است. دارای سردری مرتفع و زیبا، فضایی مشجر و باصفا و نیز مکان مطالعه، مخزن کتاب و بخش‌های تحقیق و پژوهش و رایانه است. بنای کتابخانه به سال 1308 خورشیدی باز می‌گردد که معمار آن محمدعلی راوری این بنا را به‌سفارش جمعی از سرمایه داران کرمان، رفسنجان و یزد احداث کرد تا کارخانه ریسندگی و بافندگی خورشید در آن فعالیت خود را شروع نماید. سالن 4000 متری موجود با سقف‌های گنبدی زیبا دارای 66 ستون هشت‌ضلعی می‌باشد.

باغ فتح‌آباد:

این باغ که در روستایی در 25 کیلومتری شهر کرمان قرار دارد و الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده، از آثار عصر قاجاریه و از یادگارهای فضلعلی‌خان بیگلربیگی است و به‌همین دلیل آن را باغ بیگلربیگی می‌گویند. عبور آب فتح آباد از میان این باغ، به آن صفا و طراوت خاصی می‌بخشیده است.

موزه هرندی:

باغ هرندی و ساختمان آن از بناهای جالب توجه دوران اخیر است بانی این باغ عدل السلطان است. این باغ که به مناسبت توقف تاریخی رضاخان در مسیر آخرین سفر تبعیدی‌اش اهمیت تاریخی یافته‌است امروزه به موزه باستان‌شناسی و موزه سازهای سنتی ایران تبدیل شده‌است. این باغ حدود یکصد سال قدمت دارد.

ساختمان مرکزی در دو طبقه و در میان باغ بنا شده و امروزه به عنوان موزه منطقه‌ای استان کرمان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در حال حاضر در طبقه همکف این ساختمان موزه سازهای سنتی و در طبقه فوقانی آن موزه باستان‌شناسی قرار دارد. استاد حسین مسعود یکی از هنرمندان عرصه موسیقی با اهداء 21 عدد ساز انگیزه ایجاد موزه سازهای سنتی را در محل باغ هرندی تقویت کرد و به کوشش مسئولین وقت در سال 1380 این موزه افتتاح گردید. هدف اصلی این موزه آشنا نمودن بازدیدکنندگان با سازهای بومی و سنتی این مرز و بوم و همسایگان کشور ایران است. از اهداف مهم موزه باستان‌شناسی معرفی تمدن‌های کهن منطقه جنوب‌شرق ایران و ارتباط آنان با تمدن‌های همجوار می‌باشد.

پارک جنگلی قائم:

یکی از مناظر زیبا در شهر کرمان پارک جنگلی قائم می‌باشد این پارک به‌صورت مصنوعی در جنوب شهر کرمان ساخته شده‌است. این پارک شامل کوهستان‌های طبیعی زیبا، درختان سرو و کاج و آبشار می‌باشد. پارک بازی کودکان یکی از امکانات این پارک بزرگ می‌باشد.

بخش ماهان

یکی از مهم‌ترین نقاط بازدید و گردشگری استان، شهر ماهان است که در 30 کیلومتری جنوب‌شرقی کرمان و در دامنه ارتفاعات تیگران واقع است و چشمه‌های متعددی دارد. باغ شاهزاده در 5 کیلومتری جنوب ماهان قرار دارد.

آستانه شاه نعمت‌الله ولی ماهان:

از آثار باشکوه، زیبا و بسیار دیدنی ایران می‌توان مزار شاه نعمت‌الله ولی را نام برد. آستانه شاه نعمت‌الله ولی، زیارتگاه اهل دل و میعادگاه شوریدگان وادی عشق، قریب هفت قرن قدمت دارد. سنگ بنای هسته مرکزی این مجموعه را احمدشاه دکنی با ارسال وجوهی به ایران پی ریخت. سال احداث بنا در کتیبه ورودی، 840 ه.ق ذکر گردیده‌است. نام صحن‌های این بنا به‌ترتیب از خیابان اصلی، صحن اتابکی، صحن وکیل‌الملکی، رواق مدیرالملکی، حرم، رواق شاه عباسی، صحن میرداماد و صحن حسینیه است. شاه‌ولی معاصر حافظ ‌لسان‌الغیب بود و حافظ توجه خاصی به اشعار وی داشت و بسیاری از غزلیات شاه را جواب گفت.

شهرستان شهربابک:

 شهرستان شهربابک در فاصله ی 247 کیلومتری غرب مرکز استان کرمان در مسیر جاده ترانزیت تهران - بندرعباس واقع شده است. 

روستای صخره‌ای میمند:

 روستای تاریخی میمند با قدمتی چند هزار ساله در 36 کیلومتری شمال شرق شهرستان شهربابک واقع می‌باشد. مجموعه ای با 400 واحد مسکونی دستکند به نام کیجه که در مجموع بیش از 2000 اتاق را شامل می‌شود و همچنین دارای مسجد- حسینیه - حمام قدیمی و مدرسه می‌باشد که همگی در دل کوه کنده شده‌اند، اقامتگاه زمستانی مردم کوچ نشینی است که فصل بهار در مجموعه‌های مسکونی در دشت به دامداری و تابستان را در آبادی‌های سرسبز اطراف به باغداری می پردازند فصل‌های مناسب بازدید از روستا، بهار و تابستان می‌باشد ولی زمستان‌های زیبای میمند نیز جذابیت خاص خود را دارد پایگاه میراث فرهنگی روستای میمند از سال 1380 با تحقیق و پژوهش در زمینه‌های مختلف و همچنین مرمت و احیای فضاها و با زنده سازی صنایع دستی از قبیل نجاری، آهنگری، نمدمالی، نساجی و...

 همچنین مهمانسرا، سفره‌سرا، مرکز اسناد فروشگاه صنایع دستی، موزه مردم شناسی و نمایشگاه عکس در درون‌خانه‌های دستکند و امکانات دیگری که برای گردشگران پیش بینی شده فعالیت خود را آغاز نموده و همچنان ادامه می دهد، آثار طبیعی و تاریخی چون سنگ نگاره‌ها، استودان، آسیاب ها و غارها نیزدر منطقه پراکنده اند.

 

ادامه نوشته

استفاده کارکنان آموزش و پرورش شهربابک از دوچرخه

کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان شهربابک از اول اسفند با دوچرخه به محل کار خود می روند.
 
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، محمد بخشود مدیر آموزش و پرورش شهربابک گفت: اکثر کارمندان این اداره به منظور کمک به محیط زیست، صرفه جویی در مصرف سوخت و حفظ شادابی و تندرستی خود تصمیم گرفتند از اول اسفند با دوچرخه به محل کار خود بروند.
 بخشود افزود: بحث عزیمت به محل کار با دوچرخه 2 ماه پیش با همکاران درمیان گذاشته شد و مورد استقبال قرار گرفت و تصمیم بر این گرفته شد که از اول اسفند همکاران با دوچرخه به محل کار خود مراجعه کنند.
 
وی در خصوص امنیت جان فرهنگیان که در خیابانها با دوچرخه رفت و آمد می کنند گفت: مکاتباتی با شورای ترافیک، فرمانداری و شهرداری شهرستان انجام شده است و قرار شده است مسیر مناسب برای دوچرخه سواری همه شهروندان مشخص و خط کشی های لازم انجام و تابلوهای مناسب هم در طول مسیر نصب شود.

 

افتتاح 49 تخت ICU و NICU در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سهم استان کرمان از تعداد 1714 تختICU و NICU که امروز در کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت، 49 تخت بود که در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان افتتاح شد.

 دکتر" حمیدرضا رشیدی نژاد" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کویر، اظهار کرد: صبح امروز چهارشنبه 19 اسفندماه 94 در قالب طرح تحول نظام سلامت، 1714 تخت مراقبت‌های ویژه ICU بزرگسالان، کودکان و نوزادان به صورت همزمان در 200 بیمارستان، 50 دانشگاه علوم پزشکی و 137 شهر سراسر کشور افتتاح شد.

 وی افزود: در بیمارستان افضلی پور کرمان از قبل تعداد 26 تخت NICU وجود داشت که امروز 9 تخت دیگر به این تعداد افزوده شده و در مجموع این بیمارستان به 35 تخت مجهز می‌شود.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: همچنین 40 تخت NICU دیگر نیز در ابتدای سال 95 افتتاح شده و در کنار این تخت‌ها استفاده خواهند شد.

 دکتر رشیدی نژاد بیان کرد: سهم استان کرمان از تعداد 1714 تخت ICU و NICU که امروز در کشور مورد بهره برداری قرار می‌گیرند، 49 تخت می باشد که در بیمارستان های افضلی پور، شفا و باهنر کرمان و همچنین در شهرستان‌های بردسیر، سیرجان، شهربابک و زرند به صورت همزمان مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

 وی گفت: در سال 94 در سطح کشور تعداد 1700 تخت ICU به تخت‌های قبلی افزوده شد ضمن اینکه هنوز 1000 تخت دیگر مورد نیاز است که امیدواریم در سال 95 این کمبود جبران شود.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: در کل کشور همیشه کمبود تخت ویژه احساس می‌شده است و بررسی‌ها حامی از کمبود 3000 تخت بود که امروز 1714 تخت مورد بهره برداری قرار گرفت و حدود 1300 تخت دیگر نیز در سال آینده افتتاح می‌شود ضمن اینکه استان کرمان به دلیل حادثه‌خیز بودن به تخت‌های بیشتری نیاز دارد به همین دلیل هم ظرفیت کرمان در ابتدای سال 95 به حدود دو برابر افزایش خواهد یافت.

علی اسدی با ۱۶۹۵۶ رای نماینده مردم شهربابک در مجلس شد

 علی اسدی به عنوان نماینده مردم شهربابک در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات شهرستان شهربابک؛ علی اسدی با کسب ۱۶۹۵۶ رای به عنوان نماینده مردم شهربابک در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

در این دوره از انتخابات ۴۵۵۶۶ نفر از مردم شهربابک مشارکت نمودند که از بین آنها ۴۴۴۸۱ رای صحیح اعلام شد.

علی اسدی ۱۶۹۵۶ ، مصطفی رضا حسینی ۱۳۹۸۳ ، حسین فتاحی ۱۲۷۶۴ ، ساره محمودی ۶۱۴ و منصور سهروردی ۱۶۴ رای از آرای مردم شهربابک را از آن خود کردند.

شریفی فرماندار و رئیس هیأت اجرایی انتخابات شهرستان شهربابک ضمن تایید صحت و سلامت انتخابات برگزار شده از زحمات مجریان، ناظران، بازرسان و نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی و به ویژه مردم شریف و آگاه شهربابک که دست به دست هم دادند تا انتخاباتی پرشور را رقم زنند تقدیر نمود.

ضمنا ایشان از همراهی و همکاری اعضای محترم شورای تامین شهرستان، هیات نظارت و هیأت اجرایی انتخابات شهرستان در روز جاری تشکر و قدر دانی نمودند.

گفتنی است در این دوره از انتخابات شهربابک ۶۵۰۰۰ نفر واجب شرایط برای رای دادن داشته است.

اولین نمایشگاه انفرادی عکس در شهربابک افتتاح شد

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بابک خبر(BABAKKHABAR.IR)؛ صبح امروز شنبه اولین نمایشگاه انفرادی عکس تحت عنوان ” شهربابک زیبا” آثار هنرمند شهربابکی حمزه مومنی با حضور مسئولین شهرستان در مجتمع فرهنگی و هنری شهدا افتتاح شد.

این نمایشگاه دارای ۵۰ عکس شامل آثار گردشگری، تاریخی، طبیعت و مناظر شهربابک می باشد.

لازم به ذکر است نمایشگاه “شهربابک زیبا” از ۱ تا ۱۳ اسفند هر روز از ساعت ۹ الی ۱۹ پذیرای علاقه‌مندان به هنر عکاسی می باشد.

دومین دوره مسابقات رباتیک جام علم و فن شهربابک برگزار شد.

 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما غلامعباس ریاحی مسئول برگزاری مسابقات گفت در این دوره از رقابتها 51 تیم در رده کودک و نوجوان از 3 استان کرمان ، یزد و خراسان رضوی شرکت داشتند که به مدت دو روز در بخش ربات آتش نشان ، ربات مسیریاب  و رباتهای جنگجوی 4 تا 12 کیلو با هم رقابت کردند . 
ریاحی افزود در پایان مسابقات تیم شهربابک به مقام اول و تیم های مشهد و سیرجان به مقام های دوم و سوم دست یافتند و  نفرات برتر هر بخش هم معرفی و تجلیل شدند .
 

 

لیست اصلاح طلب ها و اصول گریان برای انتخابات مجلس در استان کرمان

لیست اصول گرایان برای انتخابات مجلس 

در حوزه انتخابیه بافت، ارزوئیه و رابر علیرضا منظری توکلی، حوزه انتخابیه بم، ریگان، فهرج و نرماشیر حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، حوزه انتخابیه رفسنجان و انار سید محمد حسینی، حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان حسن رحمانی، حوزه انتخابیه شهربابک حسین فتاحی و حوزه انتخابیه کرمان و راور محمدمهدی زاهدی و محمدرضا پور ابراهیمی به‌عنوان کاندیداهای ائتلاف اصولگرایان استان کرمان معرفی می‌شوند.

لیست  اصلاح طلب ها برای انتخابات مجلس

اما اصلاح‌طلبان در کرمان با چهره‌های ناآشنا به میدان رقابت‌های واردشده‌اند، گفته می‌شود انتخاب این چهره‌های جدید در راستای زایش نیروهای جدید در این حوزه سیاسی در استان بوده است.

حوزه کرمان و راور زهره سالاری و غلام عباس نوذری در حوزه بافت، رابر و ارزوئیه، علیبرز بختیاری، حوزه بم، فهرج، نرماشیر و ریگان، حبیب‌الله نیکزاری حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان، حسین امیری حوزه انتخابیه شهربابک، علی اسدی حوزه انتخابیه کهنوج، منوجان، قلعه گنج، رودبار، فاریاب احمد حمزه و حوزه انتخابیه جیرفت و عنبرآباد ذبیح‌الله اعظمی معرفی‌شده است.

منبع خبر گزاری مهر 

لیست نامزدهای ائتلاف‌ اصولگرایان در استان کرمان  

 

به گزارش مشرق، دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هفتم اسفند‌ماه امسال برای انتخاب 290 نماینده ملت در 207 حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد.

نامزد‌های دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از 29 بهمن‌ماه (پنج‌شنبه هفته جاری) تا ساعت 8 صبح 6 اسفندماه (پنج‌شنبه هفته آینده) می‌توانند به تبلیغ انتخاباتی بپردازند.

بنا بر اعلام ائتلاف‌ اصولگرایان کشور، لیست ائتلاف‌ بزرگ اصولگرایان در121 حوزه انتخابیه کشور با اسامی افراد مشخص شد.

استان کرمان

حوزه انتخابیه بافت، رابر و ارزوئیه: علیرضا منظری توکلی

حوزه انتخابیه بم، ریگان و فهرج: موسی غضنفرآبادی

حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان: حسن رحمانی

حوزه انتخابیه شهربابک: حسین فتاحی

حوزه انتخابیه کرمان و راور: محمدمهدی زاهدی، غلامرضا پورابراهیمی 

در حوزه انتخابیه شهربابک نماینده اصلاح طلبان آقای رضا زاده و  آقای ریاحی  که بر اساس گزارش های تایید نشده نماینده حزب اعتدال  و توسعه بود بعنوان دو رقیب اصلی اصول گرایان  رد صلاحیت شده اند. 

اسامی کل نامزدهای تایید شده بر اساس گزارش بابک خبر بشرح ذیل می باشند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بابک خبر(BABAKKHABAR.IR)؛ شنیده ها حکایت از عدم تغییر در اسامی نامزدهای تایید شده از سوی شورای نگهبان برای مجلس شورای اسلامی در حوزه شهربابک دارد.

طبق شنیده های پایگاه اطلاع رسانی بابک خبر از افراد موثق؛ ۱۰ نفر از نامزدهای ثبت نامی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه شهربابک مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته اند.

اسامی این افراد که هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است بر ترتیب ثبت نام عبارتند از:

۱) عزیزالله نبی زاده

۲) مصطفی رضاحسینی

۳) ساره محمودی

۴) محمود جعفری

۵) حسین فتاحی

۶) مهدی سالاری

۷) حجت الاسلام شیخ اصغر محمدیان

۸) علی اسدی کرم

۹) احمد منگلی

۱۰) حجت الاسلام منصور سهروردی

پایگاه اطلاع رسانی بابک خبر باز هم تاکید می کند این اسامی شندیده ها می باشد و هنوز از سوی ستاد انتخابات شهرستان شهربابک به طور رسمی اعلام نشده است

رونمایی از لوحی که در فرانسه به روحانی اهدا شد/ میمند در هزاران سایت گردشگری جهان قرار می گیرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مسعود سلطاني فر با تبريک ايام دهه فجر به فجر آفرينان سال 57 و پيروزی تاريخی ايران در مذاكرات هسته ای، گفت: خوشبختانه بعد از 30 ماه مذاكرات سخت و فشرده به دو هدف حفظ حقوق هسته اي و لغو تحريم ها دست يافتيم.

او با بيان اينكه بعد از قرن ها ايران در منازعه با قدرت هاي جهان به دو پيروزي بزرگ دست يافت ، گفت: متاسفانه در قرن هاي گذشته ايران در هر رويارويي با قدرت هاي جهان طعم شكست را مي چشيد.

 سلطاني فر به ثبت جهاني روستاي تاريخي ميمند در فهرست ميراث جهاني اشاره كرد و گفت: آيين گراميداشت ثبت جهاني ميمند يك روز تاريخي و به يادماندني نه تنها براي مردم شهربابك بلكه براي مردم كرمان و ايران است.

معاون رئیس جمهور بابيان اينكه همه ايراني ها در سراسر جهان خونشان براي عزت و آباداني ايران جوشش دارد، گفت: با ثبت جهاني يك اثر، نام آن بنا در چندين هزار سايت گردشگري درج و به مقصد اصلي گردشگران تبديل خواهد شد.

سلطاني فر با اشاره به اينكه محتواي اصلي پكيج هاي گردشگران خارجي مقوله هاي فرهنگي،تاريخي، مذهبي، زيارتي و طبيعي است، تأکبد كرد: در حال حاضر بسياري از پژوهشگران و باستانشناسان جهان در تلاش هستند تا در محوطه هاي تاريخي كشورمان فعاليت كنند و به مطالعه و تحقيق بپردازند.

او با اشاره به سفر اخير خود به همراه رئيس جمهور به كشور فرانسه گفت: در حال حاضر به تعدادي از دانشجويان فرانسوي زبان فارسي آموزش مي دهند تا در آينده در تعاملات موزه اي با ايران همكاري داشته باشند.

معاون رئیس جمهور خطاب به مردم روستاي ميمند تأکید كرد: قهرمان شدن سخت و قهرماندن سخت تر است بنابراين از اين پس علاوه بر نظارت هاي ميراث فرهنگي ، يونسكو نيز بر روستاي ميمند به عنوان يك اثر جهاني نظارت خواهد داشت.

او گفت: اگر مردم يك كشور و يا يك منطقه نتوانند به خوبي از اثر ثبت جهاني خود حفاظت و حراست كنند در مرحله اول در فهرست آثار در معرض خطر قرار داده خواهد شد و در صورت ادامه از فهرست ميراث جهاني خارج مي شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور با اشاره به اينكه 19 اثر ، سايت و محوطه تاريخي از ايران در فهرست جهاني يونسكو ثبت شده است، گفت: از اين تعداد 3 اثر شامل ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان و ميمند از استان كرمان در اين فهرست قرار دارد.

او با بيان اينكه رتبه ايران به لحاظ آثار ثبت شده در فهرست ميراث جهاني رتبه يازده است، گفت: در حال حاضر 45 اثر ديگر در نوبت ثبت جهاني قرار دارد.

سلطاني فر با اشاره به اينكه براساس قوانين يونسكو در هرسال از هركشور يك اثر جهت ثبت در فهرست ميراث جهاني مطرح مي شود، گفت: از آنجاييكه بين 200 تا 300 اثر ديگر از ايران قابليت ثبت جهاني را دارند تا 2 الي 3 قرن آينده ايران در هرسال يك اثر براي طرح در يونسكو براي ثبت جهاني دارد.

 

کرمان استانی استثنایی در حوزه میراث فرهنگی

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: کرمان یک استان استثنایی و پر از رمز و راز در حوزه میراث فرهنگی است.

محمدحسن طالبیان با اشاره به اینکه در ایران بیش از 10 هزار سابقه زیست وجود دارد، افزود: به همین علت ایران از غنای میراث فرهنگی فوق‌العاده زیادی برخوردار است.

او با بیان اینکه در حال حاضر 45 اثر از ایران در فهرست موقت یونسکو قرار دارد، تأکید کرد: با یک فراخوان از سراسر کشور 200 اثر با انتخاب فرهنگیان گزینش شده که در سال جاری 30 اثر دیگر به مجموع فهرست موقت در انتظار ثبت جهانی افزوده می‌شود.

طالبیان با اشاره به اینکه کرمان یکی از استان‌های برخوردار از غنای میراث فرهنگی است، گفت: کرمان یک استان استثنایی و پر از رمز و راز است.

او با اشاره به ثبت سه اثر از استان کرمان در فهرست جهانی یونسکو گفت: انتظار می‌رود تا تیرماه سال آتی پرونده بیابان لوت که بخش عظیمی از آن در استان کرمان است و پرونده قنوات ایران که سه قنات از شهرهای جوپار و بم در آن وجود دارد در فهرست میراث جهانی ثبت شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه راهبرد اصلی استان کرمان باید مباحث میراث فرهنگی باشد، گفت: کرمان با داشتن آثار متعدد جهانی می‌تواند به مهم‌ترین مقصد جذب گردشگران دنیا تبدیل شود.

او با اشاره به اینکه با ثبت منظر فرهنگی میمند در فهرست میراث جهانی، مسئولیت سنگینی بر عهده ما گذاشته شده، گفت: باید از این پس توسعه و حفاظت این روستا در کنار هم قرار گیرد تا به توسعه فرهنگی پایدار برسیم.

عملیات اجرایی 119پروژه آبرسانی میمند

عملیات اجرایی 119 مجتمع آبرسانی روستایی استان کرمان به صورت ویدئو کنفرانس با دستور معاون اول رئیس جمهور و با حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در روستای صخره ای میمند از توابع شهربابک آغاز شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان کرمان گفت: یک هزار و 700 میلیارد ریال برای اجرای این طرح از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

علی رشیدی ادامه داد: 640 روستای استان کرمان با تخصیص کامل این اعتبارات آبرسانی می شود. 700 روستای بیش از 20 خانوار استان کرمان در حال حاضر فاقد آب آشامیدنی سالم هستند.

مسئول دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، نماینده دائم ایران در یونسکو و برخی از معاونان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استاندار کرمان نیز که قبل از آن در آئین رونمایی از لوح ثبت جهانی روستای صخره ای میمند شرکت کرده بودند در عملیات اجرایی 119 پروژه آبرسانی روستایی استان کرمان در میمند حضور داشتند.

روستای صخره ای و دستکند میمند با قدمت چند هزار ساله از نخستین سکونتگاه های بشری و از مواریث باستانی ایران است که در 38 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شهربابک در استان کرمان با وسعت 420 کیلومتر مربع واقع است. 

 

جشن ثبت جهانی روستای میمند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در این لوح که در سفر رئیس جمهور به فرانسه به اقای روحانی تحویل شد به دو زبان فارسی و انگلیسی و بر روی سنگ، موضوع ثبت جهانی روستای صخره ای میمند در فهرست میراث مشترک جهانی یونسکو حک شده است.
 
در این مراسم که رئیس و معاونان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ، نمایندگان یونسکو ، مدیران ارشد استان کرمان و جمعی از مردم و گردشگران حضور داشتند تمبر ثبت جهانی روستای تاریخی و دستکند میمند نیز رونمایی شد.
مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور دراین مراسم گفت :تاکنون 11 اثر تاریخی کشورمان در فهرست میراث مشترک جهانی ثبت شده است و 45 اثر دیگر در نوبت ثبت قرار دارد.
وی افزود :مهمتر از ثبت جهانی یک اثر ، حفظ آن اثر و تلاش برای جذب گردشگر با استفاده از آن است و این نکته ای است که دولت به ان توجه دارد.
سلطانی فر افزود :ثبت میمند در فهرست میراث مشترک جهانی، باعث می شود این روستا جزو مقاصدگردشگری دنیا ثبت شود و از این پس علاوه برگردشگران علاقمندان به تاریخ و محققان باستانشناسی نیز سفر به این منطقه را در برنامه خود قرار می دهند .
 رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود مسئولیت مردم محلی و مسئولان استان در نگهداری از این میراث کهن بشری و میزبانی از گردشگران و محققان ، سنگین تر شده است . 
خانم لاروش مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در ایران هم دراین مراسم گفت مردم ساکن میمند تنها نمونه باقی مانده از یک سبک زندگی هستند که در گذشته های دور در بسیاری از مناطق جهان وجود داشته است اما فقط مردم میمند این سبک زندگی را حفظ کرده اند و این موضوع بسیار ارزشمند و گرانقدر است .
وی افزود نظام مدیریت زندگی در میمند یک نظام سنتی خاص است که تلفیقی از سبک زندگی عشایری ، کشاورزی و دامداری محسوب میشود و به همین علت پرونده میمند متفاوت از پرونده های مشابه جهانی است. دراین مراسم مسئولان استانی و کارشناسان میراث فرهنگی نیز درخصوص وجوه مختلف تمدن منحصر به فرد مردم میمند توضیح دادند . قرار است امشب نیز مراسم جشنی به همین مناسبت در تالار خانه شهر کرمان برگزار شود.
روستای تار یخی میمند که از صدها خانه کنده شده در دل صخره تشکیل شده و قدمت آن تا بیش از 12 هزار سال برآورد شده است تیرماه امسال در اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در فهرست آثار جهانی ثبت شد. این روستای صخره ای و دستکند که از نخستین سکونتگاه های بشری و از مواریث باستانی ایران محسوب میشود در 38 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شهربابک در استان کرمان قرار دارد. میمند تنها روستای دستکند جهان است که هنوز زندگی مردم عادی در آن جریان دارد .
از استان کرمان تاکنون ارگ بم و باغ شاهزاده ماهان نیز در فهرست میراث مشترک جهانی یونسکو ثبت شده اند .

 

18 درصد کاندیداهای رد صلاحیت شده کرمان، تایید شدند

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان کرمان گفت: 86 نفر از کاندیداهای انتخاباتی که مورد تایید قرار نگرفته بودند، اعتراض کردند که از این تعداد 18 درصد آنها تایید صلاحیت شدند.

 محمد علمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کویر، با بیان این مطلب که 86 نفر از کاندیداهای انتخاباتی که مورد تایید قرار نگرفته بودند، به دفتر نظارت استان و تعدادی به شورای نگهبان اعتراض خود را اعلام کرده بودند، اظهار کرد: 18 درصد کاندیداهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی که صلاحیت آنها احراز نشده و یا رد صلاحیت شده بودند، مورد تایید قرار گرفتند.

 

وی با بیان اینکه موارد استثنایی نیز وجود دارد که به دلایلی از اعتراض خودداری کرده اند، تصریح کرد: شکایات در موعد مقرر دریافت شد، ما این شکایات را به شورای نگهبان ارسال کرده و ظرف 20 روز به شکایات رسیدگی و نتیجه را اعلام کردند.

 مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان کرمان تاکید کرد: کسانی که در این مرحله عدم احراز صلاحیت و یا رد شدند، می توانند شکایات خود را ظرف سه روز از امروز (17 تا 19 بهمن) به دفتر نظارت استان و یا شورای نگهبان اعلام کنند. تعداد محدودی ممکن است از نظر هیات نظارت استان و هیات مرکزی تایید شده باشند، اما در این مرحله تایید نشده باشند.

 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری مکرر فرموده اند همه باید تابع قانون و مقرارت باشیم. باید کاندیداها و هواداران آنها مر قانون را مدنظر قرار بدهند و تاکنون نیز مر قانون رعایت شده است. در این مرحله نیز اگر کسی شکایتی دارد، می تواند شکایت خود را اعلام کند.

 علمی خاطرنشان کرد: مردم باید حضور پر شور در انتخابات همچون گذشته داشته باشند و این امریست ملی، عبادی و سیاسی و همه باید پرشور و پرهیجان شرکت کنیم.

 وی افزود: رقابت به حد کافی وجود دارد، به‌طوری که همه جناح ها و گروه ها، کاندیداهایی در این انتخابات دارند.

میمند، سه شنبه میزبان جشن ثبت جهانی است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از کرمان ، به منظور هر چه با شکوه تر برگزار شدن جشن ثبت جهانی میمند امروز جلسه ای با حضور مسئولین شهربابک به ریاست فرماندار شهربابک در سالن کنفرانس فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

محمد رضا شریفی فرماندار شهربابک همکاری تمام دستگاه های اجرایی شهرستان را جهت هرچه با شکوتر برگزار شدن این مراسم خواستار شد و گفت : انشاءالله با همکاری شما مسئولین و مردم خوب و فهیم روستای میمند سعی داریم جشن با شکوهی که در خور و شان مردم شهربابک و استان کرمان باشد برگزار کنیم .

 

وی افزود : در این مراسم برنامه های مختلفی همچون موسیقی محلی ، نمایشگاه صنایع دستی ، اجرای بازیهای بومی و محلی و نمایش مناطق تفریحی و گردشگری شهربابک در جهت شناساندن پتانسیل های تفریحی و گردشگری شهرستان اجرا خواهد شد .
 
گفتنی است روستای صخره ای و دستکند میمند با چهارصد خانه که در دل کوه کنده شده است در مردادماه امسال به ثبت جهانی رسید .

بازار پسته نیز منتظر ورود سلطان آجیل از ایران است

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: از میان محصولات کشاورزی ایران زعفران و پسته دارای جایگاه ویژه ای بوده اند؛ محصولاتی که حتی در دوران تحریم ها نیز بازار خود را داشتند و با اینکه میزان صادرات آنها به واسطه مشکلاتی که برای حمل و نقل در اثر تحریم ها ایجاد شده بود؛ کاهش یافته بود اما هیچگاه متوقف نشده بود؛ حال با لغو تحریم ها و افزایش مراودات تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها امکان رونق بیش از پیش بازار این دو محصول فراهم شده است و بازارهای جهانی چشم انتظار آنها هستند.

 

بنابراین گزارش، ایرنا به نقل از روزنامه فایننشال تایمز انگلیس در گزارشی از قصد ایران- نخستین تولیدکننده پسته جهان از قرن پنجم پیش از میلاد- برای بازگشت به جایگاه برتر تولید و صدور این محصول خبر داده و در این باره نوشته است: "فقط جهان نفت نیست که خود را برای رویارویی با تاثیر بازگشت ایران پس از لغو تحریم ها آماده می کند؛ بازار پسته نیز منتظر ورود سلطان آجیل از ایران است. بازرگانان بین المللی پسته مشغول رصد اوضاعند و می خواهند ببینند اقدام واشنگتن (لغو تحریم ها) چه اثری روی جریان صادرات پسته ایران می گذارد و آیا پسته ایران به بازار آمریکا راه خواهد یافت؟ آمریکا و ایران که برآورد می شود 70 تا 80 درصد تولید جهانی پسته را در اختیار دارند، بویژه در چند سال گذشته به دلیل افزایش تقاضای جهانی برای این محصول و روند فزاینده استفاده از خوراکی های سالم تر در سراسر دنیا، برای به دست آوردن جایگاه نخست تولید و صدور پسته با هم در رقابت بوده اند.

 

ایران که از قرن پنجم پیش از میلاد تولیدکننده پسته بوده است، قصد دارد جایگاه نخست تولید را که در سال 2015 میلادی کسب کرد، دوباره به دست بیاورد. ایران در سال های 2014 و 2015 میلادی در تولید پسته رکورد زد تا اینکه برای نخستین بار از سال 2008 به بعد، عنوان بزرگ ترین تولیدکننده پسته در جهان را به دست آورد. از سوی دیگر، در سال 2015 میلادی برداشت پسته در کالیفرنیا که بخش زیادی از پسته آمریکا را تولید می کند، به دلیل آب و هوای نامساعد تقریبا نصف شد و به 275 میلیون پوند رسید که کمترین سطح در تقریبا یک دهه گذشته بود. هر پوند تقریبا 454 گرم است. کاهش عرضه سبب افزایش قیمت پسته کالیفرنیا به بیش از پنج دلار در هر پوند شد و به ایران اجازه داد با پیشنهاد تخفیف به خریداران خارجی خود بویژه چین- بزرگ ترین واردکننده پسته در جهان- صادرات خود را افزایش دهد.

 

اروپا، بازار بزرگ دیگری است که ایران می تواند به لطف رهایی از تحریم ها، آن را هدف قرار دهد. اگرچه پسته مشمول تحریم های اروپا نبود اما محدودیت های بانکی و حمل و نقل با کشتی، تجارت را مشکل کرده بود. مشکل اصلی پسته ایران سطح آفلاتوکسین (نوعی ماده سمی با عامل قارچی) بود که سبب شد بسیاری از خرده فروشان و بسته بندی کنندگان به پسته کالیفرنیا روی آورند. با توجه به افزایش یکنواخت قیمت های پسته آمریکا در هشت سال گذشته، برخی مدیران این صنعت پیش بینی می کنند پسته ایران اگر در بلندمدت نه، در کوتاه مدت به طور حتم بازار پسته کالیفرنیا را تعدیل می کند. پرسش مهم این است که آیا پسته ایران می تواند راه خود را به آمریکا باز کند؟ حتی پیش از اینکه تحریم های آمریکا اجرا شود، واردات پسته از ایران با تعرفه «ضد دامپینگ» تقریبا 300 درصدی روبرو بود. ضد دامپینگ، تعرفه حمایتی است که دولت برای کالاهای خارجی دارای قیمت بسیار کمتر از محصول مشابه داخلی، وضع می کند تا واردات آن به تولید داخلی صدمه نزند. تعرفه های ضد دامپینگ آمریکا که از سوی وزارت بازرگانی این کشور تعیین می شود، گاه از 100 درصد نیز بیشتر است.

 

با لغو تحریم ها، مسئولان بازرگانی آمریکا این مساله را بررسی می کنند که آیا تعرفه کنونی باقی بماند؟ کارشناسان معتقدند حتی اگر تعرفه ها لغو شود، باز ابهام های بانکی و پرداختی باقی می ماند. اگرچه انواع تحریم ها لغو شده اند اما تحریم های نخستین آمریکا هنوز پابرجاست؛ بدان معنا که تعاملات بازرگانی شهروندان آمریکایی با ایران ممنوع شده است و بانک های آمریکایی نیز نمی توانند تسویه (کلیرینگ) معاملات دلاری در پیوند با ایران را انجام دهند. کلیرینگ به همه فعالیت هایی اشاره می کند که از زمان تعهد انجام یک معامله تا زمان تسویه حساب کامل باید انجام شود. پس از انجام کلیرینگ، تضمین پرداخت (برای نمونه چک) باید برگردانده شود.

 

یک چالش اصلی پیش روی هر دو رقیب (ایران و آمریکا) این است که آیا تغییر آب و هوا روی بهره وری و دسترسی به آب اثر می گذارد؟ تولید کالیفرنیا در سال 2015 میلادی به دلیل کوتاهی دوره سرما در زمستان گذشته و نیز خشکسالی طولانی کاهش یافت. خشکسالی طولانی در کالیفرنیا سطح آب های زیرزمینی را در این ایالت کاهش داده است. پرورش دهندگان پسته در ایران که بیشتر از بخش خصوصی اند و مزرعه های کوچک دارند، نیز از کمبود آب رنج می برند. کمبود آب، هزینه تولید آنها را افزایش داده است."

 

این گزارش می افزاید: اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در زمینه صادرات پسته چندی پیش به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که: "میزان برداشت پسته در هکتار در کشور ما حدود 1.000 تا 1.200 کیلوگرم است در حالی که میزان برداشت پسته در آمریکا حدود 3 تن در هکتار است. میزان تولید محصول در سال‌ 1394 بالغ بر 180 هزار تن است که پیش بینی می شود مقدار 140 هزار تن آن صادر شود. علیرغم کاهش تولید امسال نسبت به سال گذشته که حدود 20 درصد بوده است، تولید پسته در سال آینده افزایش یابد و این میزان کسری جبران شود. آمریکا در تولید پسته، رقیب اصلی ایران محسوب می شود. به گونه‌ای که تولید پسته آمریکا حدود 20 درصد از تولید پسته ایران بیشتر است، اما صادرات پسته آمریکا از صادرات کشور ما کمتر است. به گونه‌ای که ایران بزرگترین صادرکننده پسته در دنیا است و سال گذشته (1393) ارزش صادراتی پسته ایران بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است. بیش از 80 کشور دنیا خریداران عمده پسته ایران هستند."

 

یادآور می شود: تولید پسته در ایران در سال ۲۰۰۵ معادل ۱۹۰٬۰۰۰ تن بوده که ایران را در مقام یکم در جهان قرار می‌دهد. بعد از ایران آمریکا با تولید ۱۴۰٬۰۰۰ و ترکیه با تولید ۶۰٬۰۰۰ تن در مقام دوم و سوم قرار داشته‌اند. تولید پسته اغلب در شهرهای شهرستان انار، رفسنجان، دامغان، قزوین، یزد، سیرجان،شهربابک کاشت می‌شود. تولید و صادرات پسته ایرانی، سالانه در حدود ۱٫۴ تا ۱٫۷ میلیارد دلار برای ایران، درآمدزایی می‌کند. استان کرمان و شهرستان رفسنجان، مراکز اصلی تولید پسته در ایران به‌شمار می‌آیند و ۸۰ درصد پسته تولیدشده در ایران از این منطقه به‌دست می‌آید. در حالیکه در اواسط دهه ۸۰ خورشیدی، تولید پسته ایران بالغ بر ۲۵۰ هزارتن بوده است، این میزان در ابتدای دهه ۹۰ خورشیدی، به ۱۵۰ هزار تن کاهش یافته است.

بهره برداری از 13 طرح مخابراتی در شهربابک

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، در شهربابک بهره برداری از 13 طرح مخابراتی شامل 7 طرح توسعه اینترنت پرسرعت و 6 طرح توسعه تلفن همراه نسل سه آغاز شد.

محمد کارگر سرپرست شرکت مخابرات شهربابک گفت: برای اجرای این طرحها 32 میلیارد ریال از اعتبارات شرکت مخابرات ایران هزینه شده است.

افتتاح 40 طرح عمرانی و فرهنگی دیگر در کرمان

در سومین روز از ایام ا... دهه فجر، بیش از40 طرح عمرانی، فرهنگی و اقتصادی دیگر در استان کرمان به بهره برداری رسید.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ امروز درشهرستان محروم رودبارجنوب همزمان 25 خانه بهداشت روستایی افتتاح شد.
عطاء الله ناوکی فرماندار رودبار جنوب گفت: برای احداث این خانه های بهداشت درمجموع 18 میلیارد ریال هزینه شده است و با بهره برداری از انها 25 بهیار مشغول کار شدند. 
همچنین امروز دو واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت هرکدام 20 هزار قطعه مرغ در هر دوره، در شهرهای رفسنجان و شهربابک به بهره برداری رسید.
برای احداث این دو واحد در مجموع 14 میلیارد ریال هزینه شده است که تقر یبا یک سوم آن را دولت به صورت تسهیلات تامین کرده است. 
در شهرستان زرند هفت جاده آسفالته روستایی و یک دبستان بزرگ روستایی امروز افتتاح شد.
بگفته حبیب ا...خنجری فرماندار زرند برای اجرای این طرحها 16 میلیارد و 860 میلیون ریال هزینه شده است. 
دربخش هنزاء رابر هم یک کلینیک دولتی دندانپزشکی که با یک میلیارد ریال اعتبار تجهیز شده از امروز خدمات رسانی به مردم را آغاز کرد. 
امروز همچنین دو مجموعه فرهنگی و تفریحی روستایی در شهرستانهای رودبار جنوب و منوجان افتتاح شد و 41 دستگاه تراکتور که با حدود 20 میلیارد ریال اعتبار تهیه شده است دراختیار کشاورزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی در این دو شهرستان محروم قرار گرفت.

نصب فیلتر روی دودکش های مجتمع مس سرچشمه

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حمید ملانوری افزود: بیشترین آلایندگی مس به حوزه رفسنجان وارد می شود و در حال حاضر میزان دریافتی عوارض این آلایندگی توسط رفسنجان 67 درصد است.

وی تصریح کرد: برای کاهش آلایندگی در این حوزه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در حال انجام است و یکی از این کارها نصب فیلتر بر روی دودکش های مس سرچشمه است.

فرماندار رفسنجان اظهار کرد: با نصب این فیلتر ها باید کارگاههای تولید اسید از دود کارخانه های مس ایجاد شود که با ایجاد کارگاههای صنعتی اسید تولید می شود و بخشی از این اسید برای تولید کودهای کشاورزی صرف می شود.

 حمید ملانوری گفت: وجود مجتمع مس سرچشمه نعمت و یک فرصت و ظرفیت است و این حوزه موجب اشتغال بیش از 12هزار نفر از رفسنجان، شهربابک، سیرجان و ... شده است.

عمارت موسی خانی  گزینه ای مناسب برای بزرگترین  هتل سنتی شهربابک و استان

 با رشد و توسعه گردشگری و همچنین ثبت جهانی میمند ، شهربابک میزبان گردشگران داخی و توریست های خارجی زیادی می باشد  که هرساله به این شهر سفر می کنند اما بسیاری از این گردشگران خصوصا" گردشگران خارجی با توجه به نبود محل اسکان مناسب با مشکلات عدیده ای روبرو هستند  از طرفی سرمایه گذاری جهت ساخت هتل نیز هزینه زیادی می طلبد که مقرون به صرفه نیست و سرمایه گذاران زیر بار آن نمی روند . اکنون در شهرهای توریستی مثل یزد و اصفهان و کاشان چندین سال است که خانه های تاریخی با حمایت سازمان گردشگری و میراث فرهنگی تبدیل به هتل شده که با استقبال بسیار زیاد توریست های خارجی مواجه شده است  بطوریکه در مراکز استان مثل یزد و اصفهان در حالی که تخت های هتل های پنج ستاره خالی مانده اما برای هتل های سنتی همواره باید از قبل جا ذخیره کرد . بطور مثال در یزد دهها خانه تاریخی تبدیل به هتل و رستوران شده و سرمایه گذارن با نظارت سازمان میراث فرهنگی ضمن حفظ اماکن تاریخی در زمینه هتل و رستوران و کافی شاپ اقدام به ارایه خدمت به گردشگران داخلی و خارجی و سایر همشهریان می نمایند  .

بی شک فضای مطلوب و خاص عمارت موسی خانی می تواند این عمارت را تبدیل به بزرگترین هتل و رستوران سنتی استان کرمان نماید و رونق گردشگری در شهرستان شهربابک و استان را دو چندان نماید . واگر آژانس های مسافرتی شهر نیز در این زمینه فعال و با همکاران خود در یزد و کرمان و تهران جهت برگزاری تورهای گردشگری داخلی و خارجی  اقدام نمایند می توان گردشگران بسیاری را جهت بازدید از میمند و دیگر مناطق گردشگری همچون ریگ سفید و یا دریاچه مخرگه و غار ایوب و سایر اماکن تاریخی و گردشگری روانه شهرستان کرد . اقدامی که یکی از زیر ساخت های مهم گردشگری را برای توریست های خارجی و داخلی فراهم خواهد کرد و  همچون یک موتور محرک  رونق  کسب کار را و گردشگری را برای شهربابک به ارمغان خواهد آورد و زمینه اشتغال بسیاری از جوانان تحصیل کرده شهربابک را فراهم خواهد کرد. 

 

 

 

 

 

کنترل آتشک درختان دانه دار با سمپاشی زمستانه

 با سمپاشي زمستانه بسیاری از افات و بیماری های درختان میوه  به ميزان زيادي كنترل مي شوند. آفات مهمي كه با سمپاشي زمستانه كنترل مي شوند مانند انواع كنه ( کنه دو نقطه اي و كنه قرمز و ... )، انواع شپشكها (نخودي و واوي، الفي و آرد آلود و ... )،انواع شته ها(مومي و خوني، هلو، ..... ) و بيماريهاي مهمي مانند آتشك دانه دارها، لكه سياه سيب و گلابي، لكه آجري بادام، پوسيدگي موميايي ميوه، لكه غربالي هسته دارها و حتي بسياري از بيماريهاي سرشاخه ها و شاخه ها مانند شانكرها با سمپاشي زمستانه كنترل مي شوند.

عمليات مورد نياز باغات در فصل زمستان

 1 – در مناطقي كه احتمال ماندن برف روي زمين به مدت طولاني وجود دارد و يا براي شيب هاي جنوبي لازم است پوست تنه با دوغاب آهك 5 تا 10 درصد و يا مخلوط دو درصد دوغاب آهك به همراه سولفات مس يك در صد براي جلوگيري از آفتاب سوختگي زمستانه پوشش داده شود.از دوغاب کائولن نیز می توان استفاده کرد. پوشش دادن تنه با ورقه هایی از جنس نایلون، کاغذ پوشش دار، پارچه چرب یا ضد آب و یا فومهای مخصوص لوله های آب و البته با رنگ سفید یا روشن نیز مفید و موثر است ( با توجه به سابقه آفتاب سوختگي در منطقه مي توان نياز به پوشش تنه را مشخص كرد).

2 – در مناطقي كه سابقه خسارت جانوراني مانند خرگوش و جوجه تيغي و موش ها به پوست تنه و طوقه درختان جوان وجود دارد لازم است تنه و طوقه با مخلوط پهن تازه و سم تيرام و يا با تورهاي فلزي تا ارتفاع 80-70 سانتي متري پوشش داده شود.

3 – در مناطقي كه احتمال سرمازدگي ريشه ها به علت بالا بودن ريشه ها و يا بيرون افتادن ريشه از خاك به علت عمليات باغي قبلي وجود دارد خاك دهي ريشه ها(خاک دهی دور طوقه لازم نیست و در صورت نیاز بایستی در حد چند سانتی متر و به میزان پوشانده شدن ریشه های اصلی بیرون افتاده از خاک انجام شود) و يا آبياري باغ به منظور يخ زدن آب در باغ و ايجاد پوشش براي جلوگيري از سرمازدگي ريشه ها توصيه مي شود.

4 – اگرچه جمع آوري بقاياي گياهي مانند برگ ها و ميوه های ریخته شده در کف باغ یا یاقی مانده روی درختان، بايد در پاييز انجام شود اما اگر آب وهوا اجازه دهد مي تواند در فصل زمستان هم انجام شود.

5-  اما مهم ترين عمليات زمستانه ي باغات، هرس و سپس مبارزه زمستانه است كه توصيه مي شود قبل از بيداري درخت در اواخر زمستان با رعايت نكات خاص و ترتيب زير انجام شود:

1- 5- زمان هرس و مبارزه زمستانه بسته به منطقه از اوايل اسفند تا اوايل فروردين مي تواند باشد. مهم اين است كه درختان بيدار نشده باشند. اين عمليات حداكثر تا ظهور اولين نوك رنگي جوانه ها قابل انجام است.

2-5 - هرس بهداشت (يا هرس گياهپزشكي ) با هرس باروري يا باردهي كاملاً متفاوت است و اصلاً جايگزين يكديگر نيستند. در هرس بهداشت هدف پاكسازي درختان از هر گونه بيماري و آفت زدگي است يعني تمامي سرشاخه ها و شاخه ها و بافتهاي مريض و خشك و سرما زده و آفت زده و ترك خورده  از روي درخت، هرس و يا جراحي مي شود.

3-5- ابزار هرس مانند تيشه، اره، قيچي، چاقو و تبر بايستي تيز و نو بوده و در هر بار برش با مخلوط يك پياله وايتكس و نه پياله آب ضد عفوني شوند و یا با پارچه یا اسفنج آغشته به محلول ذکر شده (یا محلولهای ضدعفونی مشابه) تمیز و ضدعفونی شوند.

4-5- محلهاي برش یا هرس كه قطري بيش از يك سانتي متر دارند بايستي با مخلوط سولفات مس دو درصد يا مخلوط بردو دو درصد يا محلول اكسي كلرورمس يك درصد و يا بردوفيكس دو درصد و يا خمير بردو ضد عفوني و سپس با چسب باغباني پانسمان شوند.

5-5-  تمامي اندامها و قسمت هاي هرس شده بايستي جمع آوري و سوزانده شوند .

6-5- براي جراحي و برداشتن و جدا كردن بافتها و قسمت هاي مريض تنه و طوقه و شاخه هاي اصلي بايستي با تيشه يا چاقوي تيز و ضد عفوني شده تمامي پوست و چوب مريض را جراحي كرد و از درخت جدا نمود و سپس محل برش را ضد عفوني و با چسب باغبانی و نايلون يا مقواپانسمان كرد.

7-5- بعد از هرس بايستي بلافاصله سمپاشي زمستانه انجام شود.

8-5- با توجه به بيشتر بودن مشكل بيماري يا آفت مي توان نوع سمپاشي زمستانه را كمي تغيير داد . در نقاطي كه آفات مهم تر هستند مانند شپشكها و كنه ها و شته ها،  كاربرد روغن هاي زمستانه به همراه سم توصيه مي شود به اين صورت كه مخلوطي از  40-10 ليتر روغن زمستانه به همراه دو ليتر سم (يكي از سموم فسفره مانند ديازينون، گوزاتيون، مالاتيون، دورسبان و...) و 1000 ليتر آب تهيه و با سمپاش مناسب ( برای درختان بزرگ استفاده از سمپاشهای فرغونی ، زنبه ای یا توربین باغی)كل درخت از نوك سرشاخه ها تا كف باغ از سه يا چهار طرف درخت سمپاشي شده و با مخلوط بايد پوشش داده شود. در مناطقي كه مشكل اصلي بيمارهاي گياهي است مي توان از مخلوط بردو با نسبت هاي مختلف 0.125 تا 2 درصد، بردو فيكس 0.5 تا يك درصد، اكسي كلرور مس 3 تا ده در هزار، و سموم محافظتي قوي مانند زينب 2 در هزار، مانكوزب 2 در هزار و كاپتان 3 در هزار و .... استفاده كرد.

در مناطقي كه مشكل همزمان آفت و بيماري وجود دارد مهم ترين تركيب مخلوط بردو روغني است يعني به مخلوط بردو دو درصد، به نسبت 0.2 تا 0.5 درصد روغن زمستانه اضافه مي كنيم.

باغداران عزيز توجه داشته باشند كه مبارزة شيميايي زمستانه يا سمپاشي زمستانه مزاياي زيادي دارد از جمله :

1 – به علت اينكه درختان باغ، برگ و ميوه و گل ندارند كمتر در اثر سم صدمه مي بينند.

2 – مقدار سم و محلول سمي كمتري براي پوشش كامل درختان لازم است.

3 – به علت نبودن برگ و ميوه، سم رساني به تمامي قسمت هاي درخت ممكن و آسان است.

4 – مشكل مسموميت محصول توليدي وجود ندارد و يا بسيار كم است بر خلاف موقعي كه سم روي برگ و ميوه پاشيده مي شود.

5 – سمپاشي درختان باغ و انجام عملیات سمپاشی راحت تر است.

6 – با يك سمپاشي زمستانه خوب و دقيق مي توان از چندين سمپاشي بعدي در فصل بهار و تابستان جلوگيري كرد.

7 – برخي از آفات و بيماريها فقط با سمپاشي زمستانه قابل كنترل هستند.

8 – بسياري از عوامل خسارتزاي مهم با سمپاشي زمستانه كامل يا به ميزان زيادي كنترل مي شوند. آفات مهمي كه با سمپاشي زمستانه كنترل مي شوند مانند انواع كنه ( کنه دو نقطه اي و كنه قرمز و ... )، انواع شپشكها (نخودي و واوي، الفي و آرد آلود و ... )،انواع شته ها(مومي و خوني، هلو، ..... ) و بيماريهاي مهمي مانند آتشك دانه دارها، لكه سياه سيب و گلابي، لكه آجري بادام، پوسيدگي موميايي ميوه، لكه غربالي هسته دارها و حتي بسياري از بيماريهاي سرشاخه ها و شاخه ها مانند شانكرها با سمپاشي زمستانه كنترل مي شوند.

9-  سمپاشي زمستانه پوشش محافظتي قوي و مناسبي براي درختان بعد از هرس هاي گياهپزشكي وهرس باروري ايجاد مي كند.

لذا حتماً با مشورت كارشناسان حفظ نباتات و يا كلينيك گياهپزشكي و يا شركتهاي خدمات فني مشاوره اي به انجام سمپاشي زمستانه اقدام نماييد% 

 

لوح ثبت چشم انداز میمند در فهرست جهانی یونسکو به رییس جمهور اهدا شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بابک خبر(BABAKKHABAR.IR)؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سفر خود به پاریس با “ایرینا جئورجیوا بوکووا” مدیرکل و دیگر مقام‌های ارشد یونسکو دیدار کرد.
در حاشیه این دیدار مدیر کل یونسکو، چهار لوح ثبت آثار ایران در فهرست میراث جهانی و حافظه جهانی یونسکو را به دکتر روحانی هدیه داد.
یکی از این الواح چشم انداز میمند در شهرستان شهربابک می باشد که در تیر ماه سال جاری ثبت جهانی شد
سه الواح دیگرشامل شوش به عنوان دیگر اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی و کلیات سعدی و مسالک المالک استخری به عنوان دو اثر ثبت در حافظه جهانی یونسکو بود.
گفتنی است علیرضا رزم حسینی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کرمان که تیرماه سال جاری برگزار شد از نصب لوح رسمی ثبت جهانی در محل میمند با حضور کارشناسان یونسکو و مسوولان کشوری خبر دادند.

استاندار کرمان: دستگاه‌های اجرایی مسیر را برای سرمایه‌گذاران تسهیل کنند

استاندار کرمان گفت: با توجه به تحول به وجود آمده در اقتصاد کشور، اکنون نوبت دستگاه‌های اجرایی است که مسیر را برای سرمایه‌گذاران و اخذ مجوزها تسهیل کنند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کویر، "علیرضا رزم حسینی" صبح امروز شنبه سوم بهمن ماه 94 در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان اظهار کرد: خوشبختانه تحریم‌ها برداشته شد و مبادلات اقتصادی با کشورهای اروپایی و کشورهای صاحب صنعت و تکنولوژی به آسانی در حال انجام است و هیئت‌های خارجی بسیاری در کشور حضور می‌یابند.

 وی با اشاره به حضور رییس‌جمهور چین در ایران افزود: چند مورد از توافقنامه‌هایی که در این سفر امضا خواهد شد، مربوط به استان کرمان است.

 رزم حسینی تصریح کرد: با توجه به تحول به وجود آمده در اقتصاد کشور، اکنون نوبت دستگاه‌های اجرایی است که مسیر را برای سرمایه‌گذاران و اخذ مجوزها تسهیل کنند و استان کرمان باید بتواند از فرصت به وجود آمده برای کشور به خوبی استفاده کند.

 وی بیان کرد: استان کرمان لیست بسیاری از پروژه‌ها را برای جذب فاینانس خارجی آماده کرده و طی چند روز آینده آن را برای جذب سرمایه‌گذار منتشر خواهیم کرد.

 استاندار کرمان اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رییس جمهور و وزراست و در ادارات کل نیز این بحث دنبال می‌شود و ایده ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی را در سال قبل مطرح کردیم.

 وی تاکید کرد: فرمانداران نقش فعالی در این زمینه دارند و فرماندهی اقتصاد مقاومتی در شهرستان‌ها با فرمانداران است و همه کار در چهارچوب اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود و باید حداکثر ایجاد اشتغال و اقتصادی درون‌زا داشته باشیم.

 رزم حسینی افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید این کار را جدی گرفته و در تشکیلات خود، وقت بگذارند و ببینند در حوزه آزادسازی اقتصادی و مردمی کردن آن چقدر می‌توانند کار کنند؟

 وی تصریح کرد: دستور واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام آمده و اگر انجام شود، انقلابی در این پروژه‌ها که توسط دولت‌های مختلف بعد از انقلاب به وجود آمده، رخ می‌دهد.

 رزم حسینی با اشاره به اهمیت توسعه اقتصاد روستایی، بیان کرد: تا زمانی که این مراحل طی نشود، نمی‌توانیم خیلی موفق باشیم زیرا پایه اقتصاد بر اقتصاد روستایی و بعد شهرستان و کشور می‌چرخد و اگر روستا توسعه یابد، کل کشور توسعه می‌یابد.

 استاندار کرمان گفت: بخش قابل ملاحظه‌ای از بودجه کل کشور مربوط به استان‌ها و شهرهای بزرگ است و عدم توازن را نشان می‌دهد و مردمی که در این زمینه نقش دارند، بی‌بهره هستند.

 وی با تاکید بر اینکه باید مدیران پیگیری کنند که حداکثر اعتبارات خوداشتغالی را جذب کنیم، اظهار کرد: کشور ما در بسیاری از موارد اتلاف منابع رتبه نخست را دارد و صرف جویی نکته مهمی است و باید در کمیته بهره‌وری ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی هر دستگاهی برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی تلاش کرده و این کار باید قابل سنجش باشد.

 رزم حسینی در پایان تصریح کرد: باید مدیران دستگاه‌ها رأسا در جلسات شورای برنامه ریزی حضور یابند، در غیر این صورت در تخصیص اعتبارات و ... موثر است.

 "رضا کامیاب مقدس" رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان در این جلسه اظهار کرد: مرحله بازنگری مطالعات مرحله اول طرح آمایش استان انجام شده و آخر هفته جاری هفت پنل مربوط به محرک‌های توسعه اقتصادی استان برگزار خواهد شد و برای دریافت نظرات از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی دعوت کرده‌ایم و درخواست همکاری کیفی و ارزشمند را در این زمینه داریم.

 به گزارش ایسنا، در این جلسه طرح‌های تفصیلی شهرهای زیدآباد در سیرجان، خرسند در شهربابک و ریگان مصوب شدند.

نامزدهای تأیید و ردشده استان کرمان+جدول

به گزارش بولتن نیوز، اسامی و آمار غیر رسمی نامزدهای انصرافی، تایید و رد صلاحیت، عدم احراز در استان کرمان به تفکیک حوزه انتخابیه قابل دسترس است.

قابل ذکر است که این آمار مربوط به بررسی‌های صلاحیت داوطلبان در هیئت‌‌های نظارت است و آمار نهایی افراد تایید، رد و یا عدم احراز صلاحیت شده نیست، لذا امکان دارد در بررسی نهایی صلاحیت داوطلبان این آمار تغییر داشته باشد.

برای دسترسی سریع‌ به جدول تفکیکی هر حوزه انتخابیه و جدول آماری بر روی گزینه‌ مورد نظر کلیک کنید.

بافت بم
جیرفت رفسنجان
زرند سیرجان
شهربابک کرمان
کهنوج ///
جدول آماری

 

استان: کرمان حوزه: شهر بابک
ردیف نام نام خانوادگی نتیجه
1 علی اسدی کرم عدم احراز
2 محمود جعفری تأیید
3 غلامرضا بهاآبادی رد
4 مصطفی رضا حسینی قطب آبادی رد
5 جعفر رضازاده ساراب رد
6 غلامرضا ریاحی مدوار تأیید
7 محمدرضا زین‌الدینی انصراف
8 مهدی سالاری کنگ تأیید
9 منصور سهروردی تأیید
10 حسین فتاحی تأیید
11 ناصر فروتن شهر بابکی رد
12 محمود مؤمنی بادامستان عدم احراز
13 اصغر محمدیان ندیک رد
14 ساره محمودی میمند عدم احراز
15 محمود محمودی میمند عدم احراز
16 احمد منگلی میدوک تأیید
17 محمدجواد منوچهری انصراف
18 عزیزالله نبی زاده تأیید

نامزدهای تأیید و ردشده استان کرمان+جدول

به گزارش بولتن نیوز، اسامی و آمار غیر رسمی نامزدهای انصرافی، تایید و رد صلاحیت، عدم احراز در استان کرمان به تفکیک حوزه انتخابیه قابل دسترس است.

قابل ذکر است که این آمار مربوط به بررسی‌های صلاحیت داوطلبان در هیئت‌‌های نظارت است و آمار نهایی افراد تایید، رد و یا عدم احراز صلاحیت شده نیست، لذا امکان دارد در بررسی نهایی صلاحیت داوطلبان این آمار تغییر داشته باشد.

برای دسترسی سریع‌ به جدول تفکیکی هر حوزه انتخابیه و جدول آماری بر روی گزینه‌ مورد نظر کلیک کنید.

بافت بم
جیرفت رفسنجان
زرند سیرجان
شهربابک کرمان
کهنوج ///
جدول آماری

تیجه بررسی صلاحیت ها در استا ن کرمان

استان‌ها > کرمان - روز گذشته اخباری مبنی بر رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت برخی کاندیداهای انتخابات مجلس دهم در کرمان منتشر شد. در میان رد صلاحیت شدگان و عدم احراز صلاحیت شدگان نام های شاخصی همچون محمد علی کریمی، ابراهیم جهانگیری، محمد فرشاد، محمد تقی بختیاری، مجید دبستانی، رضا تاجیک، مهدی سیاوشی، علی اسلامی پناه و علی هاشمیان به چشم می خورد. اغلب این افراد عضو شورای راهبردی و یا شورای مرکزی جمعیت تازه تاسیس توسعه و آزادی کرمان یا همان تاک ( از احزاب اصلاح طلب) هستند.

 

رضا عبادی زاده- خبرآنلاین: تنوری که از بیست و هشتم آذر ماه سال جاری با آغاز نام نویسی از داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گرم شده بود، حالا با گذر از مرحله دوم تشخیص صلاحیت ها گرم تر شده است. شنبه گذشته مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات های نظارت بر انتخابات به پایان رسید و روز گذشته به صورت محرمانه به کسانی که رد صلاحیت شده بودند، دلیل رد صلاحیت شان اعلام شد.

فرماندار کرمان: به همه رد صلاحیت شدگان اعلام شده است

فرماندار کرمان در ارتباط با پایان مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی به «خبرآنلاین» گفت: شنبه هیات نظارت نتایج را به فرمانداری ها اعلام کرد و از اول وقت روز یکشنبه فرمانداری های مراکز انتخابیه به همه داوطلبان، نتیجه بررسی صلاحیت ها در هیات نظارت را اعلام کردند. محمد علی توحیدی افزود: فرمانداری کرمان هم با رد صلاحیت شدگان تماس گرفت است و داوطلبان با مراجعه به فرمانداری می توانند از نتیجه بررسی صلاحیت شان در هیات نظارت آگاه شوند. وی در پاسخ به این پرسش که به همه رد صلاحیت شدگان اطلاع داده شده است، گفت: تا پایان وقت روز یکشنبه به همه اطلاع داده شده است.

قائم مقام هیات نظارت بر انتخابات استان: صلاحیت 132 داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمان تایید شد

روز گذشته قائم مقام هیات نظارت بر انتخابات کرمان از تایید صلاحیت 132 داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمان خبر داد. محمد علمی به ایرنا گفت که 267 داوطلب نامزدی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان کرمان نام نویسی کرده بودند که 16 نفر از این تعداد انصراف دادند و 251 نفر باقی ماندند و از میان این افراد، 132 نفر تایید صلاحیت شدند. ئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان گفت: 38 نفر نیز معادل 15.1 درصد در هیات نظارت و هیات مرکزی رد صلاحیت شدند. وی افزود: 25 داوطلب نامزدی در استان کرمان در هیات های اجرایی رد صلاحیت شدند که 9.9 درصد است. علمی بیان کرد: صلاحیت 56 داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کرمان نیز احراز نشد که حدود 22.3 درصد را شامل می شود.

حسین امیری خامکانی تنها کاندیدای تایید صلاحیت شده از حزب تاک

اگرچه طبق گفته قائم مقام هیات نظارت بر انتخابات کرمان، صلاحیت بیش از 50 درصد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمان تایید شده است، اما در میان رد صلاحیت شدگان و کسانی که صلاحیت شان احراز نشده است، نام های شاخصی به چشم می خورد. نام هایی که بیشتر در مجموعه حزب تازه تاسیس تاک قرار می گیرند. به طوریکه یک کانال خبری در تلگرام که به این حزب نزدیک است از باقی ماندن نامزد مورد نظر این حزب تنها در حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان از میان 9 حوزه انتخابیه استان کرمان خبر داده است.

حسین امیری خامکانی نماینده فعلی مردم زرند در مجلس و از اعضای شورای راهبردی جمعیت توسعه و آزادی کرمان تنها چهره شاخص در کرمان است که طبق نوشته این کانال خبری، صلاحیتش تایید شده است.

نه از تاك نشان ماند نه از تاك نشان!

جدای از حسین امیری خامکانی، شنیده می شود دیگر چهره های شاخص اصلاح طلب در کرمان رد صلاحیت شدند و یا صلاحیت شان احراز نشده است. سایت گفتار نو که از رسانه های نزدیک به حزب تاک است، روز گذشته نوشت: «اغلب چهره هاى اصلاح طلب در استان کرمان ردصلاحيت شده اند. به گزارش گفتارنو؛ خبرهاى دريافتى حکايت از رد صلاحيت اغلب چهره هاى اصلاح طلب در استان کرمان دارد. محمدعلی کریمی، محمدفرشاد، مهدی سیاوشی و علی کمساری، جزو کسانی هستند که یا صلاحیت آن ها احراز نشده یا رد صلاحیت شده‌اند. براساس خبرهای دریافتی کلیه نامزدهای شاخص اصلاح‌طلب در سراسر استان رد صلاحیت شده‌اند که از آن جمله می‌توان به محمدتقی بختیاری، امیرقلی پژمان در بافت، رضا تاجیک در کهنوج، علی اسلامی پناه در جیرفت، علی هاشمیان در رفسنجان، ابراهیم جهانگیری در سیرجان و جعفر توسلی و اصغر مکارم در بم اشاره کرد. همچنین خبرهای دریافتی حکایت از رد صلاحیت جعفر رضا زاده از شهربابک دارد. صلاحیت محسن برازوان دبیر حزب ندای ایرانیان در استان کرمان که در هیات‌اجرایی رد شده بود در هیات نظارت تایید نگردید. همچنین احمد حسن‌زاده و بتول ایزدپناه از حوزه انتخابیه کرمان احراز صلاحیت نشدند.»

نکته جالب این است که اغلب این افراد یا نزدیک به مرعشی و یا از اعضای حزب تازه تاسیس تاک هستند. محمد تقي بختياري و مجید دبستانی عضو شورای راهبردی حزب تاک هستند. محمد فرشاد، رضا تاجيك، محسن برازوان و ابراهيم جهانگيري هم عضو شورای مرکزی این حزب هستند. بنابراین اغلب کسانی که از حزب تاک برای انتخابات مجلس پیش رو نام نویسی کرده بودند، رد صلاحیت شده اند و یا صلاحیت آن ها احراز نشده است. دیگر افراد هم اگرچه عضو حزب تاک نیستند اما از نزدیکان به  مرعشی به حساب می آیند.

از دیگر کاندیداها چه خبر؟

سایت صدای زرند هم در ارتباط با نتیجه احراز صلاحیت ها نوشت: «بر اساس اطلاعات دریافت شده سه عضو رد صلاحیت شده در حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان آقایان بلال اکبر زاده احمد آبادی، جواد زمانی بابگهری و علی علویان می باشند و داوطلبانی که با عدم احراز صلاحیت در لیست کاندیداهای تایید شده قرار نگرفته اند آقایان احمدرضا سلطانی و محمدمهدی عرب نژاد می باشند.»

سایت گفتارنو هم در ارتباط با دیگر کاندیداها نوشت: « شنیده شده نام رحیم ابوسعیدی و افضل‌السادات رضوی از حزب اعتدال و توسعه نیز در فهرست رد صلاحیت‌شدگان وجود دارد. علی کارنما مدیرکل اسبق میراث فرهنگی و عضو پیشین شورای شهر نیز از جمله کسانی است که صلاحیت وی برای ورود به مجلس مورد تایید قرار نگرفته است.» 

افتتاح فاز یک پالایشگاه خاتون‌آباد مجتمع مس شهربابک  تا پایان بهمن‌

مطابق برنامه زمان‌بندی ارائه‌شده توسط پیمانکار و کارهای انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود فاز یک پالایشگاه مس خاتون‌آباد با ظرفیت 100 هزار تن تا پایان بهمن‌ماه سال جاری افتتاح شود و مراحل نصب تجهیزات فاز دوم برای رسیدن به ظرفیت 200 هزار تن در حال انجام است.

مطابق برنامه زمان‌بندی ارائه‌شده توسط پیمانکار و کارهای انجام‌شده در سایت پیش‌بینی می‌شود فاز یک پالایشگاه مس خاتون‌آباد با ظرفیت 100 هزار تن تا پایان بهمن‌ماه سال جاری افتتاح شود و مراحل نصب تجهیزات فاز دوم برای رسیدن به ظرفیت 200 هزار تن در حال انجام است.

به گزارش مس پرس، عظیم فدائی‌زاده مجری طرح احداث پالایشگاه خاتون آباد مس منطقه کرمان با بیان این مطلب گفت: شرایط تحریم در زمان احداث پالایشگاه خاتون آباد فرصتی را فراهم کرد تا از توان متخصصان داخلی و شرکت های ایرانی در ساخت این پروژه استفاده شود.


در پالایشگاه خاتون آباد که به‌منظور تولید مس کاتدی گریدLME A درحال احداث است، از جدیدترین روش تولید مس کاتدی با استفاده از کاتد دائمی استنلس استیلاست، استفاده شده است.

وی افزود: علاوه بر انجام بخشی از مهندسی پایه، تمامی مهندسی تفصیلی، خرید یک چهارم بخش تدارکات به عنوان مهمترین آیتم قرارداد که بیشترین هزینه قرارداد را به خود اختصاص داده است، انجام مراحل نصب و راه اندازی تجهیزات و تقریبا تمام تجهیزات پالایشگاه شامل تجهیزات سیستم تصفیه آب، تولید بخار، تولید هوای فشرده و هوای ابزار دقیق از منابع و تولید کنندگان داخلی تامین شده است.
فدائی‌زاده با بیان اینکه با وجود واحد ذوب در خاتون‌آباد، احداث این پالایشگاه اقدامی در تکمیل زنجیره تولید مس کاتدی محسوب می شود،‌ اظهار داشت: پالایشگاه مس خاتون آباد بخش نهایی زنجیره تولید مس کاتدی در این منطقه است و با تکمیل آن ظرفیت سازی جهت امکان تولید 200 هزار تن مس کاتدی امکان پذیر می شود.
وی با اشاره به روش های تولید کاتد مس گفت: به‌منظور تولید مس کاتد دو روش اصلی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد که روش اول استفاده از ورق مس به عنوان کاتد اولیه است و روش دوم استفاده از کاتد دائمی استنلس استیل است.
مجری طرح احداث پالایشگاه خاتون آباد با بیان اینکه روش نخست در پالایشگاه مجتمع مس سرچشمه مورد استفاده قرار گرفته است تصریح کرد: ولی در پالایشگاه خاتون آباد که به‌منظور تولید مس کاتدی گریدLME A  درحال احداث است، از جدیدترین روش تولید مس کاتدی با استفاده از کاتد دائمی استنلس استیلاست، استفاده شده است.

فدائی‌زاده درباره در نظر گرفتن اولویت‌های زیست‌محیطی در احداث کارخانه گفت: انتخاب تجهیزات با نگرش کنترل و کاهش آلودگی از مبدأ، آموزش کارکنان و اپراتورها جهت کاربرد بهینه تجهیزات، دقت در استفاده از مواد شیمیایی، پاکیزه نگه‌داشتن محیط کار و همچنین استفاده از سلول‌های پلیمری به‌عنوان جایگزین سلول‌های بتنی با پوشش سرب، استفاده از دستگاه آماده‌سازی آند و شستشوی قراضه به‌منظور افزایش راندمان در سالن الکترولیز و همچنین اجرای سیستم حذف ناخالصی‌ها از الکترولیت از اقدامات اساسی صوت گرفته در این راستا است.

منظره حیرت‌انگیز انعکاس پهنه بزرگ آسمان در بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران در دریاچه «مخرگه» شهربابک

کرمان – منظره حیرت‌انگیز انعکاس پهنه بزرگ آسمان در بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران در دریاچه «مخرگه» نفس را در سینه هر بیننده تنگ می‌کند جایی که انعکاس نور دست‌های زمین و آسمان به هم می‌رساند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – اسما محمودی: انعکاس آسمان بر پهنه دشت و دیدن منظره واژگونه آسمان بر زمین یکی از بدیع‌ترین مناظری است که می‌تواند مقابل چشم هر بیننده‌ای قرار گیرد و این پدیده در دریاچه مخرگه در استان کرمان به گونه شگفت‌آور روی‌داده است و مناظری زیبا را به وجود آورده است.

آینه‌ای طبیعی که تا چشم کار می‌کند گسترده شده و برگی دیگر از طبیعت زیبای بزرگ‌ترین استان کشور را رقم‌زده است.

قدم زدن بر روی بستر این دریاچه همچون گام برداشتن بر روی آینه‌ای شکننده است که حس بی‌نظیری را می‌دهد و یکی از بدیع‌ترین مناظر طبیعت را ایجاد می‌کند.

 

بزرگ‌ترین آینه طبیعی جهان لقبی است که به دریاچه‌ای با همین خصوصیات در دریاچه «سالار دو اویونی» بولیوی داده‌اند و سالانه میلیون‌ها گردشگر برای اینکه بتوانند لحظاتی از اوقات خود را در این مکان سپری کنند کیلومترها مسیر رسیدن به این دریاچه را می‌پیمایند، دریاچه مخرگه در شهربابک نیز هرچند در ابعادی کوچک‌تر اما آینه‌ای به مساحت چهار هزار هکتار از دشت ریگ سفید را شکل داده است که کمتر گردشگر داخلی و خارجی حتی نامش را شنیده است.

این دریاچه منحصربه‌فرد هرسال در فصل آبان با اولین بارش‌های فصلی شکل می‌گیرد و تا مردادماه حیاتش ادامه دارد و بعد به دلیل قطع شدن ورودی آب و دمای زیاد هوا تبخیر می‌شود و این چرخه سال‌ها ادامه دارد

این دریاچه اکوسیستمی فصلی است که در یکی از مناطق کم ارتفاع در نزدیکی شهر تاریخی شهربابک در استان کرمان واقع‌شده است این دریاچه منحصربه‌فرد هرسال در فصل آبان با اولین بارش‌های فصلی شکل می‌گیرد و تا مردادماه حیاتش ادامه دارد و بعد به دلیل قطع شدن ورودی آب و دمای زیاد هوا تبخیر می‌شود و این چرخه سال‌ها ادامه دارد.

انعکاس کوهستان‌ها و محیط اطراف و آسمان بر سطح این دریاچه و زلالی آب و نوع خاک بستر این دریاچه سبب شده این اکوسیستم طبیعی همچون آینه‌ای بسیار بزرگ در بستر دشت مسطح اطراف خودنمایی کند.

محمد پاینده، یکی از فعالان گردشگری در استان کرمان در گفتگو با مهر در خصوص این دریاچه می‌گوید: این مکان ازجمله پتانسیل‌های گردشگری است که بکر و دست‌نخورده مانده است و شاید یکی از دلایل عدم معرفی این مکان نیز همین بوده که مردم محلی و مسئولان می‌خواستند آن را از دخالت‌های انسانی دور نگاه‌دارند.

وی از حضور گردشگران حرفه‌ای و مردم محلی در سواحل این دریاچه خبر داد و افزود: مردم عادی خیلی کمتر به این منطقه سفر می‌کنند و همین امر هم سبب شده کمترین تخریب ناشی از حضور انسان را شاهد باشیم.

این فعال حوزه گردشگری مساحت دریاچه را متغیر دانست و افزود: از اوایل پاییز فصل آبگیری دریاچه آغاز می‌شود و تا آبان ماه به اوج وسعت خود می‌رسد اما ارتفاع دریاچه در بیشترین مناطق در حدود ۳۰ سانتیمتر است و اگر در بستر دریاچه قرار گیرید انعکاس مناظر اطراف در آب دریاچه منظره‌ای بی‌نظیر را ایجاد می‌کند.

آسیب‌هایی که افراد سود جو به دریاچه زده اند متوقف شود

وی گفت: برخی افراد سود جود درگذشته نه‌چندان دور کارهایی در راستای بهره‌برداری از بستر نمکی دریاچه انجام داده‌اند که آثار آن همچنان وجود دارد اما از مسئولان می‌خواهیم ضمن اقدام لازم برای ثبت ملی این دریاچه زیبا جلوی هر گونه صدور مجوز احتمالی برای بهره‌برداری از نمک دریاچه را نیز بگیرند.

وی افزود: مسطح بودن دریاچه دلیل عمده آینه گون شدن آن است و اگر بهره‌برداری از این مجموعه صورت گیرد به‌کلی منظر دریاچه را تخریب خواهد کرد.

این رودخانه فصلی است اما در هر فصل از سال که دریاچه خشک‌شده است اگر بستر رودخانه حفاری شود در عمق چهل سانتیمتری آب شیرین را می‌توان یافت و این نیز از شگفتی‌های این منطقه است

وی منبع این دریاچه را رودخانه آب شیرین حبیب‌الله خانی دانست و افزود: این رودخانه نیز فصلی است اما در هر فصل از سال که دریاچه خشک‌شده است، اگر بستر رودخانه حفاری شود در عمق ۴۰ سانتیمتری آب شیرین را می‌توان یافت و این نیز از شگفتی‌های این منطقه است.

پاینده افزود: هرچند آب ورودی به این دریاچه شیرین است اما تبخیر مستمر و بستر دریاچه موجب شور شدن آب مخرگه شده است.

وی افزود: این دریاچه در بستر آبگیر اصفهان – سیرجان قرار دارد ضمن اینکه در نزدیکی این دریاچه غارهای طبیعی زیبایی نیز وجود دارد که بر دریاچه مشرف هستند.

وی افزود: در نزدیکی این دریاچه بقایای یک قلعه قدیمی نیز به چشم می‌خورد که هنوز هیچ‌گونه مطالعاتی در خصوص قدمت و دلایل تخریب بخش‌هایی از آن صورت نگرفته است.

فرماندار شهربابک نیز در گفتگو با مهر این دریاچه را یکی از مهم‌ترین مناظر طبیعی و گردشگری شهربابک می‌داند که هنوز معرفی نشده است و بکر مانده است.

 

شریفی افزود: این دریاچه در حدود نیمی از سال ظاهر می‌شود و می‌تواند از مهم‌ترین جاذبه‌های شهرستان محسوب شود، ضمن اینکه در شهرستان شهربابک روستای صخره‌ای میمند با ثبت جهانی نیز وجود دارد و تورهای گردشگری که به این روستا می‌روند می‌توانند در مخرگه حضور یابند.

وی تصریح کرد: بوم گردی در بازدید از این دریاچه باید در دستور کار قرار گیرد و از پتانسیل‌های بومی و محلی برای اقامت و امور رفاهی گردشگران می‌توان استفاده کرد.

فرماندار شهربابک گفت: ما دنبال احداث یک اکوکمپ بومی هستیم و باید راه دسترسی به این دریاچه نیز بهسازی و مناسب‌سازی شود که در حال برنامه‌ریزی در این زمینه هستیم.

برای ثبت بزرگترین آینه طبیعی ایران در شهربابک تلاش می‌کنیم

معاون گردشگری میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در همین زمینه به خبرنگار مهر گفت: اینکه تاکنون این جاذبه به مردم معرفی نشده است به دغدغه‌های ما بازمی‌گردد در استان کرمان مکان‌های منحصربه‌فرد فراوانی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها معرفی نشده و قصد داریم در قالب برنامه‌ریزی و بعد از ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی آن‌ها را به گردشگران معرفی کنیم.

محمد جهانشاهی گفت: متأسفانه بیم تخریب این مکان‌های گردشگری توسط گردشگرنماها می‌رود و اگر نتوانیم حساسیت و آسیب‌پذیری منطقه را به گردشگر منتقل کنیم در زمانی اندک وضعیت ناگواری در منطقه روی می‌دهد.

 

وی تصریح کرد: لقب بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران برای این منطقه به این دلیل داده‌شده که از هر جای بستر این دریاچه به اطراف نگاه کنید آسمان را زیر پای خود در انعکاس آب به‌وضوح و زیبایی خاصی می‌بینید.

خوشبختانه همه‌چیز در این دریاچه بکر است و ما نیز مخالف هرگونه ساخت‌وساز در اطراف مجموعه هستیم و هر پونه خدمات‌دهی به گردشگران نیز باید توسط پتانسیل‌های بومی منطقه به‌خصوص عشایر منطقه انجام شود

جهانشاهی گفت: دریاچه بستری نمکی دارد و مسطح بودن آن برای حفظ ساختار آینه گونه‌اش اهمیت فراوانی دارد و به همین دلیل باید به‌آرامی روی این دریاچه گام برداشت و از حضور خودروها و حفاری و کندوکاو در منطقه به‌شدت جلوگیری کرد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: پیاده‌روی بر روی بستر این دریاچه آرامشی خاص به گردشگر می‌دهد و بکر بودن منطقه موجب شده است دو منطقه حفاظت‌شده محیط‌زیست نیز در مجاورت این دریاچه ثبت شود.

جهانشاهی ادامه داد: خوشبختانه همه‌چیز در این دریاچه بکر است و ما نیز مخالف هرگونه ساخت‌وساز در اطراف مجموعه هستیم و هر گونه خدمات‌دهی به گردشگران نیز باید توسط پتانسیل‌های بومی منطقه به‌خصوص عشایر منطقه انجام شود.

وی به وجود سفید چادر در منطقه اشاره کرد و گفت: درحالی‌که در اکثر مناطق سیاه‌چادر داریم اما عشایر این منطقه سفید چادر دارند و ما پیشنهاد می‌کنیم برای خدمات‌دهی به گردشگران سفید چادر در منطقه برپا شود.

 

وی به دلیل حساسیت‌های اکوسیستمی منطقه گفت: ما عجله‌ای برای کارهای شتاب‌زده در این منطقه نداریم زیرا حفظ این مجموعه و بکر ماندن آن برای ما حساسیت بسیار بیشتری دارد بطوریکه حتی اگر یک قطعه زباله در مجموعه توسط گردشگران ریخته شود زیبایی منطقه از دست خواهد رفت.

وی گفت: در نزدیکی این دریاچه دو دریاچه کفته نمک سیرجان و استبرق نیز وجود دارد که در سیرجان شاهد بهره‌برداری از نمک دریاچه هستیم این مسئله در مخرگه نباید ایجاد شود و در راستای ثبت ملی این منطقه نیز باید کارهای مقدماتی شروع شود تا اجازه بهره‌برداری و آسیب به منطقه را ندهیم.

وی گفت: ترجیح می‌دهیم هر اتفاقی در بعد گردشگری در این منطقه می‌خواهد بیفتاد در قالب ایده‌های اکولوژیک و بوم گردی روی دهد و ما نیز از ایده‌ها حمایت می‌کنیم.

وی فرهنگ عشایری، طبیعت‌گردی و ظرفیت‌های بومی را تنها بستری دانست که می‌تواند موجب توسعه گردشگری در این منطقه شود و در کنار گردشگری آسیبی هم به منطقه وارد نشود.

شهربابک در کنار دریاچه زیبای آینه گونش، داشته‌های زیاد دیگری ازجمله روستای صخره‌ای میمند را با ثبت جهانی و غار ایوب را نیز به عنوان بزرگ‌ترین دهانه ورودی غار در ایران دارد اما باوجود تمام داشته‌ها شهربابک از داشتن امکانات گردشگری ازجمله هتل بی‌بهره است و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه ضروری است بااین‌وجود مسئولان گردشگری استان کرمان برای رفع این خلأ بر بوم گردی در منطقه تأکیددارند.