حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

قاتل خاموش

آنچه در مطلب قبلی خواندید متوجه شدید آلودگی هوا  که بخشی از آن ناشی از دود کارخانه های صنعتی می باشد تا چه اندازه بر محیط زیست و سلامت انسانها تاثیر گذار می باشد.کارخانه  ذوب مس خاتون آباد چند سالی است که از افتتاح آن می گذرد. آنچه قبل از افتتاح کارخانه پیش بینی می شده این بوده است که تا کیلومترها٬ زمینهای اطراف قابل کشاورزی و دامداری نخواهد بود. نکته مهم این است که چرا با دانستن این مطلب در چنین محلی این کارخانه احداث می شود که چندین روستا و آبادی در اطراف آن قرار دارد. اگر چه با به راه افتادن این کارخانه فرصتهای شغلی زیادی به وجود آمده و افراد بسیاری برای تامین مایحتاج زندگی شان به سر کار رفته اند٬ اما خطر بسیار بزرگ آلودگی محیط زیست زندگی آنها را به خطر انداخته که نتیجه آن در دراز مدت مشاهده خواهد شد و هم اکنون نیز اثرات زیان بخش آن در زندگی مردم قابل مشاهده است.


 دود این کارخانه حداقل تا شعاع ۳۰-۴۰  کیلومتری اطراف پراکنده می شود  البته این فاصله ایست که مردم روستاهای اطراف در بیابانهای آن کشاورزی و دامداری می کنند از مناطق دورتر بنده اطلاعی ندارم. سیاه شدن رنگ گیاهان و علفهای روی زمین٬ تیره شدن پشم گوسفندان که دیگر نمی توان آنها را گوسفند نامید از نشانه های واضح وجود دود تا این فواصل است.همچنین دامدارانی که در مناطق هفت کوه و کوه حصاروئیه به سر می برند به کرات از به وجود آمدن مشکلات تنفسی در اوایل صبح به شدت شاکی هستند که این حاکی از رخ دادن فاجعه ای بزرگ است. تا کنون چندین و چند راس گوسفند تلف شده اند که علت مرگ آنها پس از کالبد شکافی ٬ دود همین کارخانه بوده که به تائید اداره دامپزشکی نیز رسیده است. و اگر اینگونه پیش برود تا پایان سال تمامی گوسفندان منطقه تلف شده و از بین می روند و از کجا معلوم که خود مردم این نواحی نیز به انواع سرطانها دچار نشوند و نمیرند٬ البته شاید برای کسی مهم نباشد.


براستی با این مشکل بزرگ چه باید کرد. نکته مهم دیگر این است که چرا مهندسین و طراحان ساخت کارخانه که می دانستند با براه افتادن یک کارخانه صنعتی که دود آن شامل انواع بسیاری از مواد سمی و آلوده کننده است از هیچ نوع فیلتری  استفاده نکرده و نمی کنند که با این همه دودی که از لوله های این کارخانه خارج می شود مقابله کند. امیدواریم که هر چه سریعتر برای این مشکل بزرگ و این فاجعه عظیم فکری اندیشیده شود و زندگی روستائیان و دامداران نجات یابد و اینگونه نباشد که سرمایه های کلان آن به جیب از ما بهتران و دود آن به گلوی بیچارگان و پا برهنگان برود. باشد که مسئولین عزیز و دلسوز راه حلی بیاندیشند تا با مشکل به وجود آمده مقابله کنند.

پائیز

اواخر هفته گذشته صدای رعد و برق و نمایان شدن ابرهای بارانی حال و هوای دیگری به طبیعت و مناطق اطراف روستای حصاروئیه داد و اندک قطراتی از باران درختان و زمین را نوازش داد. با اینکه حدود ۳۰ و اندی روز از شروع فصل پائیز می گذرد و هنوز بویی از پائیز به مشام نرسیده بود ٬ پدیدار شدن ابرهای باران زا در این موقع از سال نه تنها حال و هوای واقعی پائیز را به رخ کشید ٬بلکه نوید زمستانی سرد و بارانی را می دهد که امیدواریم از رحمت الهی زمستانی پر برف و باران داشته باشیم همراه با خیرو برکت.