حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

دوغ و مسکه

با سلام خدمت همه دوستان و بازدیدکنندگان گرامی

سرانجام بارش بارانهای پر خیر و برکت نیمه اول فروردین ماه 86 وسال گذشته دل همه مردم عزیز و بویژه  روستائیان و کشاورزان و دامداران زحمتکش را شاد کرد. بیابانها و چراگاههای منطقه حصاروئیه امسال سرسبز و پر علف شد. امسال دامداران روستای حصاروئیه بالاخره پس از چند سال خشکسالی روانه احشوم(مکانی که دامداران برای دوشیدن شیر گوسفندانشان به آنجا کوچ می کنند) شدند تا از ماست و کره و دوغ و مسکه بی نصیب نشوند. هرچند مقدمات برپایی احشوم و تهیه لبنیات بی دردسر و پر زحمت است اما خوردن این نعمتهای خداوند آنچنان انسان را سرمست و شاداب می نماید که هر کسی آرزو میکند خوراک تمام سالش همین لبنیات گوسفند باشد. اگر تا به حال از خوردن این لبنیات بی بهره بوده اید امسال می توانید دلی از عزا در بیاورید. حتما به احشوم های اطراف سر بزنید. امسال بسیاری از اهالی روستا روانه کوه و بیابان شدند تا از رحمتی که خداوند نصیبشان کرده بی بهره نباشند. اما براستی می دانید که چه اتفاقاتی روی می دهد تا شما به این لبنیات لذیذ دست پیدا کنید.سحرگاهان آن زمان که شما در خواب ناز فرو رفته اید یا در وسط روز که شما در زیر کولرهای گازی و آبی دراز کشیده اید و  باز هم احساس گرما می کنید جماعتی زحمتکش مشغول دوشیدن شیر گوسفندان می باشند و سپس شیر رابه صورت ماست در آورده و آن را در مشک مخصوصی که از پوست گوسفند درست شده می ریزند اندکی آب به آن می افزایند حال مشک را باد کرده و حدود یک ساعت آن را می زنند(تکان می دهند) انگاه که کره آن گرفته شد مشک را زانو می کنند( باد آنرا خالی کرده و با زانو آنرا آرام حرکت میدهند تا کره آن جمع شود). حال کره را بیرون آورده و درون ظرفی مسی و در جایی خنک نگه می دارند. آنچه که درون مشک می ماند دوغ نامیده می شود. دوغ  درون مشکی دیگر ریخته می شود تا این مشک برای گرفتن کره در روز بعد آماده شود پس از چند روز که تعداد مشک های دوغ زیاد شد آنها را در ظرف بزرگی به نام سطل(با فتح سین و طا) ریخته  دوغ را جوشانده و حاصل را که ماده ای غلیظ شده در کیسه ای ریخته  آب آن را گرفته به آن اسپار می گویند اسپار حاصل را به صورت گلوله های کوچکی به نام کشک در می آورند که هم مصرف تازه خوری دارد و هم از خشک شده آن برای کالا جوش استفاده می نمایند. آبی را که از اسپار گرفته می شود باز می جوشانند این بار ماده غلیظ تیره رنگی به دست می آید که انرا به صورت اشکال مختلف در می آورند این آخرین ماده ای است که از شیر به دست می آید و قره قروت (تلف) نامیده می شود.حال تصور کنید تمام این کارها در بیابان زیر تابش آفتاب سوزان انجام می شود. جایی که نه آب کافی می باشد و نه هوای خنکی . چه رنجها و مصیبتهایی تحمل می شود تا این لبنیات خوشمزه به دست آید. مرحبا بر این زنان و مردان سختکوش براستی که باید بر دست آنان بوسه زد.

 

باز هم ورزشی

سلام

از آنجایی ورزش فوتبال در همه جای جهان در بین مردم از محبوبیت خاصی بر خوردار است. جوانان فوتبال دوست روستای حصاروئیه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. عکسهایی که زیر مشاهده می کنید نشان می دهد که ورزش فوتبال از سالهای بسیار دور در روستای حصاروئیه شهرستان شهربابک رایج بوده و برایشان بسیار اهمیت داشته به طوری از همان ابتدا با حضور چند تیم از روستای اطراف با هم به رقابت می پرداختند و به امر ورزش بسیار اهمیت می دادند و هم اکنون نیز این رویه ادامه دارد و امیدواریم که مسئولین شهرستان نیز به امر ورزش در روستاها توجه بیشتری نمایند تا جوانان در محیط هایی سالم و به دور از هرگونه انحرافات اجتماعی به تفریحات سالم بپردازند. عکسهایی  را که در زیر مشاهده می کنید دوست و هم ولایتی عزیزمان سید حسن فاطمی مقدم که هم اکنون در کشور کانادا اقامت دارند برایمان فرستاده که در برگزاری مرتب مسابقات فوتبال جام نوروز در اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ در روستای حصاروئیه نقش بسیار مهمی ایفا کردند.و تلاشهای بی دریغ این عزیز و سایر دوستان و هم ولایتی های گرامیمان باعث شده که همچنان مسابقات جام نوروزبه گرمی سالهای گذشته برگزار شود. برای این هم ولایتی عزیزمان آرزوی موفقیت و سربلندی داریم . بسیار سپاسگزار و ممنونیم از زحمتی که برای ارسال عکسها کشیدند. 

عکسهای ورزشی