حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

بارش برف و باران

     



دیروز و دیشب آسمان حصاروئیه تمام ابری و همراه با با بارش برف و باران بود. ابرهای تیره شامگاه دیشب بر آسمان حصاروئیه باریدند و موجبات خوشحالی اهالی حصاروئیه و بخصوص کشاورزان و دامداران را فراهم کردند. هرچند بارش در طول دیروز و دیشب در بعضی ساعات مقطعی بود اما در مجموع تا حدی اهالی را راضی کرد. مدت زیادی بود که زمین تشنه چشم انتظار آسمان بود اما بالاخره این انتظار به سر رسید. دیشب نیز بارش بصورت برف بود که خوشحالی اهالی را دو چندان کرد، مخصوصا کوچکترها که این روزها یا برف ندیده اند یا بدنبال برف بازی و شیطنت های خاص هوای برفی هستند. با این حال امیدواریم که باز هم شاهد نزولات آسمانی باشیم، چرا که این روزهها بحران بی ابی بیداد می کند.امیدواریم بتوانیم با مدیریت مصرف آب و ریزش نزولات آسمانی کمبودها و خسارات ناشی از بی آبی را جبران کنیم.

به یاد خاطرات کهنسالان



  
جمعی از جوانان حصاروئیه، جمعه گذشته بخشی از مسیر رفت و برگشت اهالی قدیم حصاروئیه را با پای پیاده پیمودند. هرچند که در مقایسه با زندگی اهالی قدیم روستاها فقط و فقط یکبار اتفاق افتاد. در حالی که در قدیم این مسیر حتی چندین بار در طول یک ماه پیموده می شد. بلی تعدادی از جوانان سختکوش حصاروئیه بیاد خاطرات کهنسالان روستای حصاروئیه تصمیم گرفتند تا مسیر دارآباد  سیرجان تا حصاروئیه را با پای پیاده طی کنند. مسیری که سالیان درازی برای اهالی قدیم حصاروئیه بارها و بارها با پای پیاده و گاها با الاغ و شتر طی می شده است و اکثرا تا خود شهر سیرجان ادامه داشته است. خاطرات بسیاری را از کهنسالان روستایمان در این باره شنیده ایم، مسیری که برایشان همواره همراه با سختی ها وگرفتاری های زیادی بوده است. مسیری که بارها بدنبال تهیه ارزاق زندگی،بردن بچه هایشان به دکتر  و در جستجو برای کار پیموده اند.

 حالا یک گروه شش نفره شامل آقایان ماشاءالله،مسعود ، احمد و دانیال قائینی،سید علی فاطمی مقدم و منوچهر نجفی تصمیم گرفتند تا این مسیر را پیاده طی کنند تا شاید بخشی از سختی های مسیر گذشتگان را تجربه کنند.این جوانان بنا را بر این گذاشتند تا مسیر برگشت را بتوانند پیاده طی نمایند که به همین منظور ساعت هفت و نیم صبح از دارآباد حرکت کردند و بعد از طی حدود 12 ساعت پیاده روی،ساعت هفت شب به حصاروئیه رسیدند. حالا این حرکت آنها اگر چه خستگی راه را بر دوششان نهاد اما تجربه ای بزرگ از تحمل سختی ها در مسیر تلاش برای زندگی را نیز به کوله بار تجربیات آنها اضافه کرد. باشد که ما جوانان نیز با استفاده از تجربیات گذشتگان راههای سخت زندگی امروزی را بر خود آسان کنیم و هیچگاه نگذاریم سختی ها مانع پیشرفت زندگی ما شوند وقتی که می بینیم پدران و پدربزرگان ما پیمودن این مسیر های سخت و دشوار چقدر برایشان سهل آسان بوده است.

با تشکر از مسعود قائینی

بذر کاری کوه حصاروئیه

کوه حصاروئیه دیروز پذیرای جمع زیادی از علاقه مندان به طبیعت بود. به منظور احیاء محیط زیست و مقابله با بیابان زایی صبح و عصر دیروز با تلاش و همت تعدادی ازکارکنان اداره محیط زیست و مقامات شهرستان شهربابک ،اعضای گروه کوهوردی آویشن ،جمعی از رزمی کاران شهرستان شهربابک و دوستداران طبیعت و همچنین تعدادی از اهالی روستای حصاروئیه در راستای مقابله با بیابان زایی و گسترش جنگل ها اقدام به کاشت بذر پسته و بادام کوهی در دامنه کوه حصاروئیه کردند.


با تلاش و همت این عزیزان مساحت زیادی از دامنه کوه حصاروئیه بذر کاری شد.حالا این دوستداران طبیعت چشم انتظار آسمان هستند تا با ریزش نزولاتش زمینه رشد و سبز شدن این بذر ها را فراهم کند ، هرچند که همکاری دامداران این منطقه نیز کمک بزرگی به حفظ و رشد این درختان کوهی در سالهای اولیه رشدشان می کند.همچنین دوستداران طبیعت صبحانه را به صرف شیر داغ و کیک میل نمودند و از خوردن چای آتشی هم بی نصیب نماندند.


با تشکر از سید احسان فاطمی مقدم