یا علی گفتیم و عشق آغاز شد...
 

ساماندهی برق میمند کهن مطابق با استانداردهای یونسکو

مدیر شرکت توزیع برق شمال استان کرمان گفت: برق روستای تاریخی میمند شهرستان شهربابک را مطابق با استانداردهای یونسکو ساماندهی می‌کنیم. به گزارش خبرگزاری فارس از شهربابک، محمود شهبا در جلسه‌ای که به منظور بررسی وضعیت برق شهرستان شهربابک و با حضور رؤسای ادارات برق  شهرستان‌های شمال استان کرمان برگزار شد، اظهار داشت: تامین برق متقاضیان فاقد شبکه یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت توانیر است. وی افزود: در حال حاضر 7 هزار و 800 نفر در شمال استان کرمان در نوبت تامین برق هستند که برای برق‌رسانی به این تعداد به 15 میلیارد هزینه نیاز است. مدیر شرکت توزیع برق شمال استان کرمان با اشاره به برنامه های پیش رو برای صنعتی شدن شهربابک ابراز داشت: تاسیس پست فوق توزیع برق یکی از نیازهای اصلی شهرستان شهربابک است. شهبا با اشاره به در پیش‌رو بودن ثبت جهانی روستای میمند افزود: امیدواریم با همکاری سازمان میراث فرهنگی بتوانیم مطابق با استانداردهای یونسکو مشکل برق روستای میمند را رفع کنیم.

التماس دعا

مهر اصالت سازمان یونسکو برگلیم های شهربابک

در سال های گذشته نیز یکی از فرش های بافته شده توسط اینجانب موفق به دریافت مهر اصالت شده است که امسال نیزبه دلیل مرغوبیت گلیم های بافته شده موفق با دریافت دو مهر اصالت شدیم که از بین صنایع دستی استان کرمان فقط همین دو گلیم موفق به دریافت مهر اصالت سازمان یونسکو شدند. عبدالعلی عسکری بافنده ی این دوگلیم در گفت وگو با بابک آنلاین گفت:سالی یکبار سازمان یونسکو برترین های صنایع دستی استان های کشور را ارزیابی میکند و صنایع دستی که مرغوبیت لازم را داشته باشند مهر اصالت سازمان را دریافت میکنند. وی ادامه داد:در سال های گذشته نیز یکی از فرش های بافته شده توسط اینجانب موفق به دریافت مهر اصالت  شده است که امسال نیزبه دلیل مرغوبیت گلیم های بافته شده موفق  با دریافت دو مهر اصالت شدیم که از بین صنایع دستی استان کرمان فقط همین دو گلیم موفق به دریافت مهر اصالت سازمان یونسکو شدند. وی تعداد صنایع دستی معرفی شده در کشور در رشته های مختلف را 140 مورد ذکر کرد که گلیم شهربابکی به عنوان صنایع دستی شهربابک جز دریافت کنندگان مهر اصالت سازمان یونسکو بود.

عمارت موسی‌خانی شهربابک از پای می‌افتد!

عمارت موسی‌خانی در شهربابک به عنوان یک خانه شکیل و زیبا دستخوش تغییراتی شده که سزاوار آن نبوده و از درون در حال تخریب است. به گزارش خبرگزاری فارس از شهربابک، گویا کسی آن گونه که شایسته است، گوشش بدهکار نیست، این بار حرمت امامزاده را گویا متولی نگه نداشته و عمارت موسی‌خانی در شهربابک به عنوان یک خانه شکیل و زیبا دستخوش تغییراتی شده که سزاوار آن نبوده و از درون در حال تخریب است. یکی از  اقدام‌های ناصواب سنگ‌فرش این عمارت به جای آجر فرش بوده است که سبب شده نم ساختمان خارج نشود. همچنین عدم قراردادن سقف کاذب بر بالای آن برای حفاظت از باد و باران و خروج مسیر آب از آن و ساخت بی‌جهت کرنو در داخل آن و ... و اما اینک ایجاد سرویس بهداشتی در طبقه دوم یک ساختمان خشت و گلی و یک مکانی که به عنوان یک میراث فرهنگی در کشور معرفی شده است را چه کسی مجوز داده است. ایجاد حمام در طبقه دوم ساختمان را کدام مهندسی نظارت می‌کند! از کدام دایره ساختمان از کدام شهرداری پروانه ساخت یا  اضافه بنا داشته‌اند، چه کسی در فرمانداری شهربابک اجازه داده است که در یک مکان تاریخی ساخت و ساز جدیدی بشود که ویرانگر است. مگر خانه سازمانی نداشته‌اند که در اختیار مسئول دفتر نمایندگی میراث فرهنگی و خانواده‌اش بگذارند تا مجبور به استفاده از این مکان نشوند، چرا شورای شهر به این کار اعتراض نمی‌کند. لوله آب و فاضلاب از کنار عمارت خود گویای همه چیز است و نیازی به گزارش بیش از این نیست که برخی معتقد هستند، برخی فعالیت‌های مشکوک و تخریب ساختمان به بهانه‌های واهی در عمارت و دیگر محوطه‌های تاریخی شهربابک در حال انجام است و کسی اعتراض نمی‌کند.

میمند کهن جهانی نشد!

«منظر فرهنگی میمند»یکشنبه، دوم تیرماه در اجلاس جهانی یونسکو مطرح شد، اما به‌دلیل نقص پرونده، به ثبت نرسید. به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در این‌باره گفت: اعضای کمیته‌ی میراث جهانی، متفق‌القول «منظر فرهنگی میمند» را حاوی ارزش برجسته‌ی جهانی معرفی کردند و عده‌ای در توصیف آن از صفت «جواهری در عرصه‌ی میراث جهانی» و مقوله‌ای که مفهوم منظر فرهنگی را متحول می‌کند، یاد کردند. محمدشریف‌ ملک‌زاده ادامه داد: تبادل‌ نظرهای طولانی درباره‌ی این پرونده در نهایت به تأیید ارزش برجسته‌ی جهانی آن و ابلاغ افزوده‌ شدن برخی اطلاعات تکمیلی در دوماه آینده انجامید و قرار شد این پرونده در اجلاس آینده‌ی یونسکو ثبت شود بدون آن‌که مطرح‌ شدن آن تأثیری بر سهمیه‌ی ثبتی دیگر ایران برای سال 2014 داشته ‌باشد. وی اظهار کرد: در همین ارتباط، ایکوموس، ارگان ارزیاب پرونده‌های ثبتی مرکز میراث جهانی، غنای شکلی و محتوایی پرونده‌های ایران را با تکیه بر پرونده‌ی منظر فرهنگی میمند ستود و توانایی آن را در گشودن چشم‌اندازی جدید در حوزه‌ی منظر فرهنگی، با معرفی «منظر فرهنگی کویری» متذکر شد. معاون رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که کارنامه‌ی جمهوری اسلامی ایران در سی‌وهفتمین نشست کمیته‌ی میراث جهانی، کارنامه‌ای درخشان بود، گفت: در جریان این نشست که در شهر «پنوم‌پن»، پایتخت کشور کامبوج در حال برگزاری است، موفقیت‌های چشمگیری با تلاش مستمر هیأت اعزامی ایران به‌دست آمد. ملک‌زاده بیان کرد: نخستین دستاورد این اجلاس برای ایران تأیید و تصویب گزارش‌های ادواری پایگاه‌های میراث جهانی پاسارگاد و تخت سلیمان بود و در جریان مباحث مطرح‌شده، کمیته‌ی میراث جهانی تشکر ویژه‌ی خود را خطاب به دولت جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد. گزارش‌های مورد اشاره حاوی مطالبی مفصل در ارتباط با اقدامات حفاظتی و مرمتی و شرحی از اجرایی کردن پلان مدیریتی مصوب و تعهد‌شده‌ی این پایگاه‌ها بود. او دستاورد دوم نشست کامبوج را خروج منظر فرهنگی بم از فهرست میراث در خطر و ثبت دوباره‌ی آن در فهرست عادی میراث جهانی دانست و گفت: این تصمیم حاصل اقدامات پیگیرانه‌ی متخصصان ایران در حوزه‌ی مرمت، حفاظت و احیای این منظر فرهنگی ارزشمند جهانی در سال‌های گذشته بود. جمع زیادی از اعضای کمیته‌ی میراث جهانی در این ارتباط، از تلاش بی‌وقفه و موثر جمهوری اسلامی ایران در حفظ و احیای این بنای ارزشمند جهانی تشکر کردند. به گفته‌ی معاون رییس‌جمهور، اقدامات انجام‌شده در میدان امام (ره) اصفهان، دیگر پایگاه میراث جهانی ایران نیز مورد تقدیر شرکت‌کنندگان در این نشست قرار گرفت. وی ادامه داد: صبح روز هشتم این اجلاس، دو پرونده‌ی جدید از ایران که برای ثبت جهانی در سال 2013 نامزد شده بودند، به بحث و تبادل نظر گذاشته شدند. در جریان این مباحث، مجموعه‌ی تاریخی - فرهنگی کاخ «گلستان» با اجماع همه‌ی اعضا و بدون هیچ مخالفتی، ثبت جهانی شد که با ثبت این اثر، آمار ثبت‌های جهانی ایران به عدد 16 رسید. او اضافه کرد: در جریان ثبت‌های جهانی قبلی، پرونده‌ی باغ‌های ایرانی با 9 مصداق و پرونده‌ی کلیساهای ارامنه‌ی ایران با سه مصداق به‌عنوان دو پرونده‌ی زنجیره‌یی به ثبت رسیده بودند که اگر مصادیق مربوط نیز به این آمار اضافه شوند، کارنامه‌ی ثبتی کشور در حوزه‌ی میراث جهانی با بیست‌وشش ثبت به‌عنوان کارنامه‌ای درخشان قابل ارائه است.

بزودی مدرن‌ترین کارخانه کاشی در جنوب‌شرق کشور در شهربابک به بهره برداری می رسد.

همزمان با نیمه شعبان ‌فاز اول کارخانه کاشی آماتیس شهربابک افتتاح می‌شود. گزارش خبرگزاری فارس از شهربابک، محمد تکلوزاده معاون برنامه‌ریزی استاندار‌ کرمان از کارخانه کاشی آماتیس شهربابک بازدید کرد. مدیر کارخانه کاشی آماتیس شهربابک در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با پیگیری‌های فرماندار شهربابک و رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشکلات برق و گاز شهرک صنعتی و ‌کارخانه کاشی برطرف شده است. کمال فتاحی از سرمایه‌گذاری 24 میلیارد تومانی از ابتدای آغاز پروژه تاکنون خبر داد و افزود: کارخانه آماتیس شهربابک مدرن‌ترین کارخانه در جنوب‌شرق کشور است. وی ظرفیت تولید اسمی ‌یک خط تولید در کارخانه را 8 هزار و 500 متر در 24 ساعت‌ ذکر کرد و ابراز داشت: این کارخانه قابلیت تولید 24 هزار‌ متر مربع کاشی در شبانه‌روز را دارد. این مسئول با اعلام اینکه فاز اول کارخانه کاشی همزمان با نیمه شعبان افتتاح می‌شود، گفت: این کارخانه در فاز اول برای 150 نفر شغل ایجاد می‌کند. فتاحی خاطر ‌نشان کرد: در حال حاضر 34 نفر مشغول کار هستند و مابقی نیروها توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مؤسسات بازاریابی جذب می‌شوند.

برای نخستین بار در جهان کارخانه تولید کاتد به روش سوئیچینگ در شهربابک احداث می‌شود‌.

برای نخستین بار در جهان کارخانه تولید کاتد مس به روش سوئیچینگ در شهربابک تا پایان سال 93 احداث می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس از شهربابک، حامد اردشیری کارشناس پروژه‌ کارخانه بابک مس ایرانیان در حاشیه ‌بازدید معاون برنامه‌ریزی استاندار کرمان از پروژه‌های صنعتی شهربابک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شرکت بابک مس ایرانیان در راستای ایجاد دو کارخانه لوله‌های مسی و تولید کاتد مس در شهرستان شهربابک مشغول فعالیت است. وی افزود: پروژه تولید لوله‌های مسی با هزینه ‌ارزی بالغ بر 90 میلیارد تومان با پیشرفت 55 درصدی همراه است که تا پایان سال جاری افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد. اردشیری تصریح کرد: این کارخانه برای تولید انواع لوله‌های مسی با قطر‌های پنج تا 25 میلی‌متر و با ظرفیت 12 هزار تن در سال ساخته می‌شود. کارشناس پروژه‌ کارخانه بابک مس ایرانیان ابراز داشت: کارخانه لوله‌های مسی فاقد فرآیندهای آلوده‌کننده ‌زیست محیطی بوده و کاملا صنعتی و بدون آلایندگی است. وی در زمینه کارخانه تولید کاتد مس گفت: این کارخانه او‌لویت کارخانه در دنیا است که به روش هیدرو‌متالورژی یا بیولیچینگ فعالیت می‌کند. کارشناس شرکت بابک مس ایرانیان هزینه ثابت سرمایه‌گذاری احداث این واحد حدود یک هزار و 700 میلیارد ریال است و برای این پروژه دوره ساخت سه ساله و دوره بهره‌برداری 10 ساله در نظر گرفته شده است. به گزارش فارس، کارخانه ‌لوله ‌مسی برای 80 نفر و کارخانه کاتد مس برای 300 نفر به طور مستقیم و در مجموع د‌و کارخانه برای 3 هزار نفر اشتغالزایی غیرمستقیم صورت می‌گیرد. 

پرچم ایران در خیابان‌های شهربابک درخشید.

 به گزارش خبرگزاری فارس از شهربابک، پس از اینکه تیم ملی کشورمان در چارچوب رقابت‌های فوتبال مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل موفق شد، تیم کره جنوبی را با یک گل شکست دهد و مقتدرانه به عنوان تیم نخست راهی رقابت‌های جام جهانی شود، مردم ورزشکار و ورزش دوست شهربابک که سر از پا نمی‌شناختند به خیابان‌ها آمدند و با شور و شعف وصف‌ناپذیر، ملی‌‌پوشان کشورمان را مورد تشویق قرار دادند. پس از بازی مردم شهربابک با در دست داشتن پرچم سه رنگ کشورمان به خیابان‌ها آمدند و به شادی و نشاط پرداختند. در شهربابک دوستداران تیم ملی کشورمان با راه انداختن کارناوالی از خودرو و موتورسیکلت در خیابان‌های، امام خمینی (ره)، ولی‌عصر، بلوار جهاد و سقاخانه شادی‌کنان این پیروزی بزرگ را جشن گرفتند. این جشن و شادمانی که از دقایقی بعد از برد تیم ملی آغاز شده تا ساعاتی از شب ادامه داشت.

11 هکتار ‌زمین‌‌ کشاورزی منطقه میمند در آتش سوخت.

به گزارش”بوتیا”، سه‌شنبه‌ ۲۸ خرداد ماه جاری‌ بی‌احتیاطی گردشگران در منطقه میمند پنج هکتار از زمین‌های کشاورزی و باغ‌های این منطقه تاریخی را در روستای مورنگ‌ طعمه حریق کرد و ۲۴ ساعت پس از آن نیز آتش‌سوزی دیگری پنج هکتار از اراضی لاخورین و یک هکتار از اراضی بن‌لا در منطقه میمند‌ را به نابودی کشاند. سعید رئیسی مسئول منابع طبیعی شهرستان شهربابک در این ارتباط اظهار داشت: بارندگی‌های فراوان سال جاری موجب سرسبزی اراضی این منطقه شده بود، اما پس از خشک شدن این علوفه‌ اراضی با حداقل مواد سوختی آتش می‌گیرند و طعمه حریق می‌شوند. وی تصریح کرد: گردشگران به هنگام تفریح در این مناطق به هیچ‌وجه آتش روشن نکنند، زیرا‌ بستر را برای آتش‌سوزی فراهم می‌کنند. رئیسی با اشاره به آتش‌سوزی روز قبل روستای مورنگ میمند گفت: به نظر می‌رسد این آتش‌سوزی‌ها بر اثر بی‌احتیاطی گردشگران باشد که آتش را به درستی خاموش نکرده‌اند و این امر موجب آتش‌سوزی شده است. یکی از اهالی منطقه اظهار داشت: با وجود اینکه روستای میمند در آستانه ثبت جهانی‌ است، اما‌ از حداقل امکانات نیز محروم است. وی با اشاره به اینکه وجود یک دستگاه ماشین آتش‌نشانی‌ برای این منطقه لازم و ضروری است، گفت: اگر ‌روستا یک ماشین آتش‌نشانی داشت، قطعا میزان آتش‌سوزی کمتر بود. یکی دیگر از اهالی گفت: چرا نباید در ابتدای مسیر ورودی ‌این روستا‌‌ که از اهمیت خاصی برخوردار است، یک ساختمان نگهبانی یا دوربین مدار‌بسته کار باشد تا بتوان عاملان این حادثه‌ها را به راحتی شناسایی کرد. پس از آتش گرفتن اراضی میمند‌ اهالی منطقه و گروه امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر شهرستان شهربابک بلافاصله ‌خود را به محل آتش‌سوزی رساندند ‌و چند‌ دستگاه ماشین آتش‌نشانی از‌ شهرداری شهربابک‌، ‌خورسند و کارخانه ذوب خاتون‌آباد خود را به محل حادثه رساندند و ساعاتی پس از آغاز آتش‌سوزی موفق به مهار آن شدند.

نان کُرنون شهربابک به ثبت ملی رسیده است.

نماینده میراث فرهنگی در شهرستان شهربابک در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهربابک اظهار داشت: شهرستان شهربابک با داشتن 15 اثر به ثبت ملی رسیده و یک اثر نیز در آستانه ثبت جهانی‌ است. وی در زمینه روشنایی و تأمین برق غار ایوب در شهربابک گفت: در صورت تأمین اعتبار از سوی مسئولان‌ تا آینده‌ای نزدیک روشنایی غار ایوب تامین می‌شود. ایشان افزود: با تلاش‌های صورت گرفته نان کُرنون شهربابک به ثبت فهرست ملی رسیده‌ و امیدواریم تا آینده‌ای نزدیک اِسپار و بازی‌های بومی و محلی نیز به ثبت ملی ‌برسند. نماینده میراث فرهنگی در شهرستان شهربابک خاطر نشان کرد: اقدامات اولیه برای ارتقای سطح میراث فرهنگی شهربابک از نمایندگی به اداره انجام شده‌ و در سال جاری این مهم صورت می‌گیرد. وی با گلایه‌مندی از شهرداری و بخشداری شهربابک در راستای حفظ و نگهداری از میراث و بناهای تاریخی شهرستان گفت: با وجود اینکه ساخت و ساز منازل مسکونی در حریم بناهای تاریخی ممنوع است، شهرداری شهربابک این مهم را رعایت نکرده و به افراد پروانه ساخت واگذار می‌کند و این امر در بنای تاریخی خانه صمدخانی و عمارت موسی‌خانی کاملا مشهود است.

میلاد نور مبارک

نتایج مسابقات آزمایشگاهی پایه ششم ابتدایی

مرحله ی منطقه ای مسابقات آزمایشگاهی پایه ششم ابتدایی گروه های دختران و پسران در مورخه  ۱۳۹۲/۲/۱ در پژوهشسرای پویندگان برگزار شد که نفرات اول تا پنجم هر گروه  به شرح ذیل اعلام می گردد:

گروه دختران : ۱- فاطمه تقی زاده - آموزشگاه شهید برفه ای

                  ۲- بهاره معصومی - آموزشگاه میثاق

                  ۳- سحر شریفیان - آموزشگاه ایمان

                  ۴-شیرین سیفی -آموزشگاه شهید برفه ای

                  ۵- طیبه سادات محلاتیان - آموزشگاه شهید ملایی

گروه پسران :۱-امیررضا جمالی -آموزشگاه معلم

                ۲-مهرداد معصومی -آموزشگاه علی بن ابیطالب

                ۳-محمد علی اسلامی - آموزشگاه فرهنگ

                ۴- علیرضا نامداری - آموزشگاه پویندگان

                ۵-ایلیا صالحی - آموزشگاه فرهنگ

حضور فرماندار و تنی جند از مسئولان شهرستان در دفتر موسسه

شب گذشته آقای امینی زاده فرماندار به اتفاق دکتر بخشوده رئیس شورای شهر، آقایان زینلی و یوسفی از اعضای شورای شهر، مهندس ثمره رئیس اداره گاز، آقای پاریزی رئیس تربیت بدنی و آقای اسماعیلی نماینده اداره آب در دفتر موسسه امام علی(ع) حضور یافته و از نزدیک در جریان فعالیتهای این موسسه قرار گرفتند. در این جلسه پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، مهندس اسدی از اعضای هیات مدیره موسسه ضمن خیر مقدم و تبریک سال نو،  نحوه شکل گیری موسسه و فعالیتهای صورت گرفته در مجموعه را تشریح نمود. سپس آقای رضازاده یکی دیگر از اعضای موسسه مشکلات موجود را بیان نمود و خواستار یاری مسئولان در رفع آنان گردید. در ادامه دیگر اعضای موسسه به بیان نقطه نظرات خود پرداخته و همچنین به نیازهای مجموعه اشاره نمودند. آقای امینی زاده فرماندار شهرستان هم ضمن تبریک سال نو و همچنین تسلیت ایام فاطمیه، کارهای انجام شده در مجموعه را قابل قبول دانست و افزود: کمک به خلق بالاترین عبادتهاست و این مجموعه نشان داده که علیرغم مشکلات می توان کار بزرگ انجام داد. ایشان در ادامه خواستار همکاری مسئولان شهرستان در رفع مشکلات موجود در این مجموعه شد.

اجرای تولید زنده صنایع دستی در میمند

نماینده اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در شهرستان شهربابک گفت: صنایع دستی بومی روستای تاریخی میمند به صورت زنده برای مسافران نوروزی تولید می‌شود. ایشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: صنایع دستی بومی روستای میمند که دارای تاریخچه طولانی است به صورت زنده برای مسافران نوروزی تولید می‌شوند که تراش فیروزه‌، آهنگری، نمدمالی و سبدبافی از آن جمله است. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی شهرستان شهربابک‌ در محل عمارت موسی‌خانی افزود: همزمان با برگزاری این نمایشگاه‌، بازارچه صنایع دستی روستای میمند نیز آغاز به کار کرده است. ایشان از آمادگی مهمانسرای و رستوران روستای میمند در ایام نوروز خبر داد و تصریح کرد: تعدادی از راهنمایان گردشگری برای راهنمایی مسافران در حالت آماده‌باش هستند. وی به اجرای شش سفره هفت‌سین در سطح شهرستان شهربابک اشاره کرد و گفت: این ویژه‌برنامه طبق روال هر سال برگزار شده است؛ همچنین با همکاری اداره عشایری سیاه، چادرهایی برای فروش محصولات لبنی تدارک دیده شده است. وی بیان داشت: در ایام نوروز بیش از 250 کلاس با همکاری آموزش و پرورش برای اسکان مسافران فراهم شده است.

با آرزوی سالی سرشار از تندرستی، بهروزی و آرامش

توفان با سرعت 70 کیلومتر شهربابک را درنوردید

وزش توفان شدید شهربابک در روز پنج شنبه موجب کاهش دید افقی در سطح شهر گردید. به گزارش خبرگزاری فارس از شهربابک، وزش توفان نسبتا شدید از صبح پنج شنبه شهربابک را فرا گرفت و موجب کاهش دید افقی در سطح شهر شده است. حسن محمودی رئیس اداره هواشناسی شهربابک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهربابک اظهار داشت: سرعت توفان در شهربابک بیش از 70 کیلومتر در ساعت بود. وی همچنین از کاهش دید افقی به زیر یک متر خبر داد و افزود: این توفان تا شب ادامه داشت.

طرح جهاد انرژي در مدارس شهربابک اجرا شد.

مدير توزيع برق شهرستان شهربابک از اجرای طرح جهاد انرژی در مدارس این شهرستان خبر داد. افشین علاء در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح جهاد انرژی در مدارس شهربابک اظهار داشت: اين طرح با هدف ارتقاي سطح آگاهي و علمي دانش آموزان مدارس این شهرستان در راستاي استفاده بهينه از انرژي برگزار شد. وی ادامه داد: مقرر شده است که طرح مذکور در تمامي مقاطع تحصيلي شهرستان شهربابک و در فواصل زماني مختلف اجرا و نتايج عملي آن اندازه گيري و مشخص شود. علاء تصریح کرد: طرح جهاد انرژی باهماهنگي مديريت توزيع برق شهرستان شهربابک و سازمان آموزش و پرورش شهربابک برگزار شد. وی در ادامه بر ضرورت صرفه جويي در انرژي و صيانت از منابع ملي تاكيد کرد و گفت: راهكارهاي مصرف بهينه برق و باید برای افراد معرفی شود.

برگزاری همایش ملی اخلاق حرفه‌ای در شهربابک

همایش ملی اخلاق حرفه‌ای و توسعه پایدار با حضور مسئولان در شهربابک برگزار گردید. این همایش با حضور مسئولان شهرستان و مجتمع مس شهربابک در کانون امام خمینی (ره) این شهرستان آغاز شد. افشین صالحی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهربابک در این همایش با بیان اینکه با توجه به رشد جمعیت و صنعت و نیاز به توسعه علوم، گسترش اخلاق حرفه‌ای لازم و ضروری است، اظهار داشت: در همین راستا طی برنامه‌ریزی‌های چندین ساله از طرف دانشگاه آزاد اسلامی و مجتمع مس شهربابک امروز شاهد برگزاری همایش اخلاق حرفه‌ای و توسعه پایدار هستیم. اکبر اسدی دبیر برگزاری همایش ملی اخلاق حرفه‌ای  و توسعه پایدار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهربابک اظهار داشت: در مجموع 218 مقاله به دبیرخانه همایش ارائه شده که 35 مقاله به صورت سخنرانی، 37 مقاله به صورت پوستر، 69 مقاله به صورت چاپ در مجموعه مقالات و 77 مقاله شرایط لازم برای پذیرش در همایش را نداشتند. این همایش توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهربابک و مجتمع مس شهربابک و با همکاری فرمانداری، دفتر امام جمعه، نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، باشگاه پژوهشگران واحد شهربابک و دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد سیرجان، رفسنجان، انار، بافت و کرمان برگزار گردید.

تجهیزات جدید بیمارستان ولیعصر(عج) شهربابک

 مسئول شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهربابک از پیگیری خرید دستگاه ‌سی‌تی‌اسکن برای بیمارستان شهربابک با حمایت مالی مجتمع مس خبر داد. دکتر حسین بهزادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهربابک اظهار داشت: سال گذشته با افزایش انتقادات مبنی بر کمبود متخصص زنان ‌در شهربابک با پی‌گیری‌های انجام شده یک متخصص دیگر در شهرستان جذب شد، اما استقبالی از سوی شهروندان نشد. بهزادی ابراز داشت: علاوه بر خریداری‌ دستگاه‌های ‌لاپاراسکوپی‌، ماموگرافی‌، سونوگرافی‌، آرتروسکوپی‌، رادیوگرافی و ... که بخشی از آن در سال‌های گذشته خریداری شده ‌در حال پیگیری برای خرید دستگاه سی‌تی‌اسکن هستیم که در صورت انجام ‌اعزام بیمار به شهرهای دیگر به طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد. همچنین متخصص رادیولوژی بیمارستان ولی‌عصر (عج) شهربابک گفت: تمام خانم‌های بالای 40 سال برای پیشگیری از شیوع سرطان سینه باید تست ماموگرافی و سونوگرافی را انجام دهند.  علی فرهودی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهربابک اظهار داشت: شایع‌ترین سرطان در خانم‌ها سرطان سینه است که بیشترین میزان مرگ و میر در میان زنان را شامل می‌شود، اما در صورتی که خانم‌های بالای 40 سال تست‌های ماموگرافی و سونوگرافی را انجام دهند این بیماری به راحتی قابل تشخیص و‌ درمان است و دیگر نیازی به هزینه‌های هنگفت مالی نیست. وی با بیان اینکه تجهیزات ماموگرافی در بیمارستان شهربابک موجود است، گفت: شهروندان شهربابک برای انجام این تست‌ها نیازی‌ به مراجعه به شهرهای همجوار ندارند. فرهودی‌زاده بیان داشت: از زمان راه‌اندازی دستگاه ماموگرافی تاکنون بیش از 150 نفر این تست را انجام دادند که تاکنون یک مورد سرطان سینه به طور قطعی شناسایی شده و یک مورد نیز مشکوک است. وی با اشاره به پیشرفت‌هایی که در زمینه خریداری تجهیزات و جذب متخصصان در بیمارستان شهربابک انجام شده است، تصریح کرد: با وجود متخصصان جراحی در شهربابک‌ بیماران برای انجام عمل جراحی لازم نیست به شهرهای همجوار مراجعه کنند. فرهودی‌زاده‌ گفت: طی چند سال گذشته تجهیزات بسیار خوبی از جمله دستگاه‌ لاپاراسکوپی‌،‌ ماموگرافی‌،‌ سونوگرافی، آرتروسکوپی، رادیوگرافی‌ و ... برای بیمارستان شهربابک خریداری شده است. وی اذعان داشت: همچنین متخصصان بسیار مجربی در شهربابک جذب شدند که‌ نشان‌دهنده ‌بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی این شهرستان است.

دو نوجوان شهربابکی به اردوی تیم ملی فوتبال نوجوانان دعوت شدند.

بر اساس اعلام هئیت فوتبال استان کرمان دو تن از بازیکنان تیم مس شهربابک به نامهای  علی مهدوی و علی ریاحی به اردوی تیم ملی نوجوانان کشوردعوت شدند. این انتخاب توسط  مربیانی که از این بازیها دیدن کرده اند بوده و این دو نوجوان شهربابکی با کسب بیشترین آرا به  تیم ملی نوجوانان دعوت شده اند.

بدون شرح

میمند جزو سرمایه‌های ملی و فرهنگی کشور است.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: روستای تاریخی میمند جزو سرمایه‌های ملی و فرهنگی کشور است.  به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حسن شبان‌پور در دیدار با فرماندار و مسئولان شهرستان شهربابک اظهار داشت: روستای تاریخی میمند جزو سرمایه‌های ملی و فرهنگی کشور است که امیدواریم با توجه به قدمت تاریخی آن به ثبت جهانی برسد. وی با اشاره به مراحل پایانی مقدمات ثبت جهانی این روستای تاریخی افزود: در بازدید بازرسان یونسکو مواردی از جمله وضعیت تیرهای چراغ برق و برخی ساختمان‌های غیربومی موجود، مورد اشکال قرار گرفت. معاون حقوقی و امور مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه با همکاری مسئولان محلی باید این ایرادات اصلاح شود، تصریح کرد: با ثبت جهانی میمند، استان کرمان دارای سه اثر در فهرست میراث جهانی می‌شود. وی رویکرد کنونی سازمان میراث فرهنگی را کار و تلاش در راستای حفظ میراث فرهنگی و آثار تاریخی برشمرد و خاطرنشان کرد: بی‌شک این مهم بدون تلاش مسئولان محلی میسر نمی‌شود. حسین شمس‌الدینی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز از ایجاد شبکه فاضلاب در روستای میمند خبر داد و گفت: باید هرچه سریع‌تر تیرهای برق موجود در روستای میمند به کانال‌های زیرزمینی انتقال یابد. وی با تاکید بر اینکه باید بومی‌سازی ساختمان‌های ناهمگون با معماری میمند در اولویت کاری قرار گیرد، اظهار داشت: در بازدید بازرسان سازمان یونسکو تذکراتی در مورد موارد مذکور داده شده است. شمس‌الدینی خاطرنشان کرد: امیدواریم به زودی شاهد ثبت جهانی روستای تاریخی میمند به عنوان سومین اثر استان کرمان بعد از ارگ تاریخی بم و باغ شاهزاده ماهان در فهرست میراث جهانی باشیم.

ضرورت تاسیس دفتر حمایت از توریست در شهربابک

توریست ایتالیایی با اشاره به تبلیغات منفی بر علیه ایران در رسانه‌های غربی گفت: هرگز نمی‌توانیم به رسانه‌های غربی اعتماد کنیم.  دانیل در حاشیه دیدار از بزرگترین روستای دست‌کند جهان «میمند شهربابک» در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهربابک اظهار داشت: در ایتالیا تبلیغات منفی فراونی بر علیه کشور ایران از رسانه‌ها پخش می‌شود. وی که روانشناس است و در شهر رم ایتالیا فعالیت می‌کند، بیان داشت: از دو هفته قبل که به ایران آمدیم، متوجه دروغ بودن این تبلیغات شدیم و واقعیت این است که ملت ایران و ایتالیا برخلاف تفاوت‌های سیاسی، دو کشور همدل و دوست هستند. دانیل همچنین با اشاره به اینکه رسانه‌های ایتالیا ابزاری هستند که تحت  امر دولت آمریکا فعالیت می‌کنند، افزود: هرگز نمی‌توانیم به رسانه‌های غربی اعتماد کنیم. وی بیان داشت: بعد از جنگ جهانی دوم دولت ایتالیا خودش را تحت امر دولت آمریکا می‌داند، اما مردم ایتالیا خود را آزاد و بدون سلطه می‌دانند. خانم مارزیا همسر دانیل نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس شخصیت رئیس جمهوری فعلی آمریکا را بهتر از رئیس جمهوری سابق این کشور دانست و گفت: بوش رئیس جمهور سابق آمریکا، ایران را مرکز شیطان عنوان کرد در صورتی با سفر به ایران متوجه شدیم، واقعا اینگونه نیست. وی در توصیف مردم ایران و شهرستان شهربابک ابراز داشت: مردم ایران مهربان هستند و دلی دریایی دارند و شهربابک شهر زیبایی است. به گزارش فارس، این زوج جهانگرد ایتالیایی پس از بازدید از شهرهای تهران، شیراز، کاشان و ... ظهر امروز وارد شهربابک شدند و مورد استقبال گرم یکی از خانواده‌های مهمان‌نواز شهربابکی قرار گرفتند. خانم مارزیا و آقای دانیل زوج ایتالیایی به منظور بازدید از روستای صخره‌ای میمند وارد شهربابک شده‌اند. به گزارش فارس با توجه به وجود روستای تاریخی میمند در شهربابک در هفته گذشته چند توریست وارد این شهرستان شده‌اند، اما هیچ دفتر حمایتی و راهنما برای هدایت این توریست‌ها وجود ندارد.

جای خالی نماینده شهربابک!!

به گزارش ميراث‌آريا(chtn)، در نشست مشترک با حضور «زاهدي» رئيس مجمع نمايندگان استان و نماينده مردم کرمان و راور، «عارفي» نماينده مردم جيرفت و عنبرآباد، «حسن‌پور» نماينده مردم سيرجان و بردسير، «اميري» نماينده مردم زرند در مجلس شوراي اسلامي، دکتر «محمدشريف ملک‌زاده» معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کشور با ارتقاء نمايندگي ميراث‌فرهنگي در شهرستان‌هاي جيرفت و سيرجان به اداره موافقت کرد.

                          .................................................................................

به راستی شهرستان تاریخی و کهن شهربابک با داشتن آثار تاریخی و طبیعی بی همتا و بی شمار در قیاس با شهرهای هم جوار بایستی میراث فرهنگی آن در سطح نمایندگی باشد؟

نمایشگاه کتاب بصیرت در شهربابک گشایش یافت.

نمایشگاه کتاب بصیرت با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در شهربابک گشایش یافت. به گزارش خبرگزاری فارس از شهربابک، طی مراسمی نمایشگاه کتاب بصیرت شهربابک با حضور احمد سعیدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و جمعی از مدیران شهرستان در محل استادیوم تختی این شهرستان افتتاح شد. عباس قاسمی‌نسب رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهربابک در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهربابک اظهار داشت: نمایشگاه کتاب بصیرت به مناسبت گرامیداشت روز 9 دی ماه از دوم تا 12 دی ماه برپا شده است. وی افزود: در این نمایشگاه بیش از 5 هزار عنوان و 300 هزار جلد کتاب در موضوعات اعتقادی، اقتصادی، اخلاقی، روانشناسی، آموزشی، کمک درسی و ... با 35 درصد تخفیف برای عموم مردم ارائه شده است. قاسمی‌نسب عنوان کرد: این نمایشگاه بعد از نمایشگاه کتاب سالانه استان کرمان بی‌سابقه‌ترین نمایشگاه از لحاظ تخفیف، تنوع و کیفیت در استان است.

5 کشته و مجروح در‌ شهربابک

بر اثر وقوع دو تصادف در محورهای مواصلاتی شهرستان شهربابک پنج نفر کشته و‌ مجروح شدند. به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس استان کرمان، یک دستگاه خودرو پراید با سه سرنشین که از سمت میدوک به شهربابک در حال حرکت بود، بنا به عللی واژگون شد. بر اثر وقوع این حادثه یک نفر سرنشین عقب خودرو به علت شدت جراحات وارده در محل حادثه فوت و دو نفر دیگر از مجروحان به بیمارستان ولی‌عصر (عج) شهربابک منتقل می‌شوند. همچنین طی تصادف دیگر در محور شهربابک ـ سیرجان ‌یک نفر دیگر از هم‌وطنان پس از انتقال به بیمارستان‌ جان خود را از دست داد. علت حوادث اتفاق افتاده توسط افسر کارشناس بی‌احتیاطی راننده خودروها و عدم استفاده از وسایل هشداردهنده از سوی شرکت راهسازی حین برش شانه جاده عنوان شده است.

داور شهربابکی به جمع داوران ملی فوتبال پیوست.

داور شهربابکی پس از گذراندن دوره آموزشی داوری سطح ملی به عنوان نخستین داور ملی فوتبال شهربابک معرفی شد. به گزارش خبرگزاری فارس از شهربابک، داور شهربابکی پس از گذراندن دوره آموزشی داوری سطح ملی و قبولی در آزمون‌های تئوری و عملی به عنوان نخستین داور ملی فوتبال شهربابک معرفی شد. محمد مؤمنی از داوران شهربابک پس از دریافت گواهی داوری در مدارج سه، دو و یک در سال‌های گذشته با شرکت در آزمون داوری فوتبال سطح ملی که هفته گذشته زیر نظر فدراسیون فوتبال در شیراز برگزار شد، توانست نمره قبولی در تست‌های تئوری و عملی را کسب کند. وی تنها نماینده شرکت کننده از استان کرمان بود که به عنوان نخستین داور شهربابکی موفق به اخذ مدرک داوری درجه ملی فوتبال شد. مؤمنی از این پس می‌تواند مسابقات لیگ‌های مختلف فوتبال کشور را داوری کند.

نمایشگاه کتاب" بصیرت" در شهربابک راه اندازی می شود.

رئیس فرهنگ و ارشاداسلامی شهربابک از افتتاح نمایشگاه بزرگ کتاب با نام" بصیرت" در این شهرستان خبر داد.  عباس قاسمی نسب در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نمایشگاه بزرگ کتاب با نام" بصیرت" به مناسبت 9 دی در استادیوم ورزشی تختی شهربابک افتتاح می شود. وی مدت زمان برپایی این نمایشگاه را 10 روز عنوان و تصریح کرد: نمایشگاه کتاب بصیرت از دوم دی ماه آغاز به کار خواهد کرد. قاسمی نسب گفت: در این نمایشگاه کتاب شش هزار عنوان کتاب با موضوعات مختلف در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. وی بیان داشت: همچنین سعی شده است که در نمایشگاه مذکور کتاب های تخصصی با توجه به رشته های موجود در دانشگاههای شهرستان شهربابک عرضه شود. این مسئول با اشاره به اختصاص غرفه ای به آثار مولفان این شهرستان گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه است. وی یادآور شد: یکی از شاخصه های پیشرفت هر جامعه ای میزان توجه به کتاب و کتابخوانی است. نمایشگاه کتاب بصیرت از دوم دی ماه به مدت 10 روز از ساعات 9صبح تا 10 شب برگزار می شود.

راه اندازی کلینیک تخصصی تامین اجتماعی در آینده ای نزدیک

به گزارش خبرگزاری فارس فرماندار شهرستان شهربابک در جلسه شورای اداری این شهرستان اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده در آینده‌ای نزدیک بهداری تخصصی تأمین اجتماعی در شهربابک راه‌اندازی می‌شود. وی افزود: با جذب سرمایه‌گذار تا اواسط سال 92 هیچ بیکاری در شهرستان نداریم و از آن به بعد باید از شهرستان‌های مجاور نیرو جذب کنیم.

تجهيز و راه‌اندازي آزمايشگاه شيمي در روستاي تاريخي ميمند

سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاريخي _ فرهنگي گفت: به منظور انجام عمليات حفاظتي و مرمتي علمي در روستاي تاريخي ميمند استان کرمان، ايجاد مرکز مطالعات آزمايشگاهي از شش ماه قبل در دستور کار قرار گرفت. ه گزارش ميراث آريا(chtn)، به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، «شهرزاد امين شيرازي» با اعلام اين خبر اظهار داشت: در حال حاضر فضاي مورد نياز آماده شده و تجهيز و راه‌اندازي آزمايشگاه شيمي با نظارت «ماندانا طيبي» و همکاري و پشتيباني پايگاه ميمند در حال انجام است. بر اساس اين گزارش، وي همچنين از همکاري پژوهشگاه ميراث فرهنگي در بازگشايي مجدد موزه هنرهاي ملي ايران خبر داد. اين مقام مسوول افزود: خانم‌ها «مهشيد ايلخاني» و «فضه رحيمي» کارشناسان پژوهشکده حفاظت و مرمت، براي بازگشايي مجدد موزه هنرهاي ملي ايران در زمينه تحويل، انتقال، ساماندهي و چيدمان مجدد آثار همکاري کرده‌اند
 
  BLOGFA.COM