حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

یاد آور شادی ها

رسول فرزند کل حبیب٬ پدرش بهلول شهربابک٬ او مردی شوخ طبع و رک و بی پرده بوده و بسیار حاضر جواب خیلی ها از نیش و کنایه های زبانش در امان نبوده اند حکایتهای زیادی هم از او نقل شده است . و شاید دیگرانی هم ساز و دهل می زدند اما این چیز دیگری بود . از بس سالهای متمادی در سازش دمیده بود چشمانش همیشه سرخ و کم سو شده بود. تنها چهره ای نیمه روشن از او در ذهنم نقش بسته آنهم با آن سازی که در دهان داشت شبی در یک مراسم عروسی در روستایمان. فرزندش رسول هم کمکی پدرش در جشنها و آوازها بود هر چند به شهرت پدر نرسید اما برای خود نامی دست و پا کرده است٬ رسول کل حبیب. 

 

 آنچه امروزه از دست رفته٬ گرما و شیرینی ساز دهنی کل حبیب است که جماعتی را شاد می کرد و تا مدت ها خاطره آن در ذهن ها باقی می ماند. چیزی که امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی جای خودش را به ارگ و گیتار و آنهم موسیقی های پاپ و کلاسیک داده است. آنچه که امروزه مورد پسند جوانهاست اما پیرها و کهنسالها هنوز هم در عروسیها از مردی یاد می کنند که تنها از او خاطره دارند ساز و دهلش زبانزد خاص و عام بوده است.و حالا همه از او به نیکی یاد می کنند. مطمئنا شما از  او بیشتر می دانید از خاطرات  و حکایتهای او بیشتر شنیده اید ما بی صبرانه منتظریم از رسول و پدرش بیشتر بدانیم روح کل حبیب شاد یادش گرامی باد.

نظرات 7 + ارسال نظر
mosafer دوشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 14:15

ba salam va khaste nabashiid khedmate tamamiye bazdid konandegane site hasaroo, va tabriike sale no
shoma ra be shenidane sedaye resol davat mikonam

http://www.youtube.com/watch?v=T_rTne64s7I

قریبه چهارشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 08:22

سلام ولی من از خود دوستان حصاروئیه شنیدم که کسانی از خود روستایتان هستند که در این حرفه قدم گذاشته اندو خوب دهل می زنند و خودتان بهتر میشناسین چرا در جاهای دیگر دنبال میگردین لطفا ثبت بماند

آشنا یکشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 16:48

جالب بود>امیدوارم که یکی بیاد براتون ساز ودهل بزنه :-)

رهگذر دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1389 ساعت 15:54

خدا بیامرز یه روز از یکی همسایه ها کرت اسبسی گرفته بود و بریده بود و داشت بار خرش می کرد ولی خر چموش هی از زیر بار فرار می کرد من و یکی از دوستان هم که داشتیم اونطرفا درس می خوندیم (یادش به خیر) داشت رد می شدیم که دوستم خندید و گفت: اینم خری نیست.
خدا بیامرز کل حبیب باون لهجه قشنگش گفت : از تو که بهتره
پاینده حصارو

حسن فاطمی دوشنبه 1 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 07:10

از خاطرات زنده یاد کربلایی حبیب بسیار شنیده و دیده ایم . آوازه این استاد بزرگ موسیقی سنتی شهربابک از مرزهای شهر بابک فراتر بود حتی در قسمتهائی از استان فارس شهرهای سیرجان پاریز و رایز و بخشهائی از رفسنجان و..... او را به خوبی میشناختند و سالها با صدای ساز دل نشین او زندگی کردند . البنه در کنار نام ایشان باید از برادر زاده های او اکبر و ابراهیم یادی کرد . مخصوصا اکبر که در دهل زنی چیزی کمتر از کربلائی حبیب نبود ولی متاسفانه بنا به دلایلی این دو استاد هیچ موقع به نواختن ساز ودهل در کنار هم سازگار نبودند . از خاطرات اینجانب از این موسیقی دلنشین باید از شبهای جشن حصارو و عروسیهائی که به یاد دارم به بعنوان مثال احمد اله دینی(علی غلامرضا) ؛ زنده یاد فتح اله قائینی و محمد قائینی (نوروز) سبز علی اله دینی (صفر) یاد کرد مخصوصا عروسی محمد و سبزعلی که شبهای متوالی بودند شاید حدود یک هفته هر کجای ده میرفتی این صدای ساز و دهل به گوش می رسید . به امید شادورزی همه مردم ایران زمین خصوصا مردم حصاروئیه

همدم شنبه 29 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:32

یادش بخیر . صدای ساز کل حبیب و دهل رسول هنوز در خاطره ها باقی است و چه شور و شعفی می داد به عروسیها . اگر چه از آن ساز و دهل دیگر خبری نیست ولی همین یاد کردن از آنها نیز شادی آور است آنهم از نوع مثبت .

باربد دوشنبه 24 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 18:23

نخستین موسیقی هایی که در شهربابک گوش ما را نوازش می کرد همین ساز و دهل بود که شوربختانه رو به فراموشی رفته است. یادمه بیشتر همین شادیهای روستای حصاروییه میزبان این نوع موسیقی بود. باشد که دوباره موسیقی در سرزمین ما ایران جای خودش را ¨باز جای خودش را کند! و ننگ و غم نیست شود.
روان آن شاد که مردمان شاد کرد.
با أرزوهای نیک!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد