رازهای زندگی:
تونلهای زیرآبی را چگونه میسازند؟
هنگامی که شاهکارهای مهندسی را میشماریم، شاید کمتر به تونلها توجه داشته باشیم.
اما تونلها به خصوص آنهایی که از زیر آبراههها میگذرند،سازههایی فوقالعاده هستند.
تونلسازی زیرآبی مدرن با ساختن لولهای غوطهور درون یک مجرای از پیش حفرشده روی بستر رودخانه یا دریا آغاز میشود.
برای انجام این کار بخشهای پیشساخته از لوله فولادی در محل شناور و بعد تحت هدایت به درون این مجرا در بستر آبراهه فرو برده میشوند.
این تکنیک برای اولین بار در سال 1903 برای ساختن تونل زیر رودخانه دیترویت در آمریکا به کار برده شد.
طولانیترین تونل از هر نوع نیز در امریکا قرار دارد. تونل آبرسانی دلاور غربی شهر نیویورک 169 کیلومتر طول دارد.
اما اگر منظور تونلی باشد که بتوان با ماشین در آن زیر بستر دریا حرکت کرد، باید سری به ژاپن بزنید.
طولانیترین تونل زیردریایی، تونل سیکان است که جزیره اصلی ژاپن یعنی هنشو را به جزیره شمالی هوکایدو متصل میکند و 53.8 کیلومتر طول دارد و 14.3 کیلومتر آن زیر آب است.
پرنده مهاجر
دیدم در مورد تونل نوشتی گفتتم شاید در مورد قنات حصارو هم نوشتی دیدم نه معلوم مطلبات ته گرفته ............
می دونستین طوا قناتهای ایران از محیط کره ی زمین بیشتر ؟ نمی دونستین؟ خوب حالا بدونین... از قنات حصارو چه خبر ؟
Jenabe aghaye Fatemi Shere zibaye shoma ro khondam ,besyar por mana va mafhome jaleb va zibayi dasht.shoma, be shoma bayad ham bekhatere andisheh mosbatetan va zoghe khobetan dar sher nevisi ahsant goft.ba tashakor az shoma aziz.
N.Norway
از وبلاگتان بهره لازم رابرده ایم شما هم به ما سربزنید اگر برایتان ممکن میباشد وبلاگهای من را در لینکستان خود قرار دهید تا زیر سایه شما نسیمی به ما بوزد و بازدیدکنندگان شما گوشه چشمی به وبلاگ ما داشته باشند پیروز باشید به امید روزی که وبلاگهای من باعث شادی و امید شما دوست عزیز شود=>
http://www.dvp.mihanblog.com
کلیک کن تو قلب من
http://www.mamno-13.blogsky.com
ورود 13- ممنوع