حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

هر که بامش بیش گل اندودش بیش

                                            

                             

 

                            

سالهای سال است که انسان در خانه های خشت و گلی زندگی می کند و برای حفظ و حراست از آن روشهای مختلفی را به کار می بندد.یکی از راههای نگهداری این خانه های گلی جلوگیری از آسیب رسیدن به پشت بام آنهاست که هر چند سال یک بار این کار انجام می شود به و آن گل اندود می گویند.کاه درشت و یا همان سیفال خودمان را با خاک لا قاطی می کنند و به صورت دایره وار درست می کنند و داخل آن آب می ریزند تا خوب خیس بخورد و گل شود.   

 

شروع کار از اینجاست:

 یک یا چند روز قبل به دنبال کارگر و استاد باید باشی، برای پشت بامهای بلند بایستی داربست ببندی تا بالا ریختن گل آسانتر باشد یکی دو کارگر گل بالا میریزند و یکی دونفر هم گلها را بر روی پشت بام جابجا می کنند تا به دست استا برسد و با ماله ای که بدست دارد لایه ای از گل را بر روی پشت بام بمالد. معمولا این کار را فصل پاییز و به ویژه در آبان ماه انجام می دهند که بدلیل خنکی هوا مانع از بین رفتن کاهگل بر اثر گرما می شود.حداقل ۷ تا ۸ کارگر نیازمندبرای اندود کردن یک خانه ۵ تا ۶ اتاقه هستند٬ تنها پذیرایی از کارگران بعد از صبحانه اول صبح٬ یک لیوان چای است که اندکی خستگی کار را میگیرد. هر چه به ظهر نزدیک تر می شویم گرمای ظهر و شدت خستگی رمق از دست و پای کارگران می گیرد و کار برای خوردن نهار و اندکی استراحت تعطیل می شود.   

 

 معمولا صاحب خانه بهترین نهار خود را برای کارگران آماده می کند. بعد از صرف نهار دوبار با یک "یا علی" کار شروع می شود و تا غروب ادامه دارد که معمولا گل اندود کل خانه نیز تمام می شود  و به نظر می رسد که باید گفت "هر که بامش بیش٬ گل اندودش بیش". اکثرا دستمزد خود را نیز قبل از خشک شدن عرقشان دریافت می کنند تا اندوخته امروز خود را تقدیم خانواده کنند.    

 اما امروزه دیگر از این حال و هوا خبری نیست دیگر کسی با بیل گل بالا نمی ریزد.از آنجایی که بشر روز به روز با پیشرفت جوامع  و بهره گیری از تکنولوژی سعی در بهره گیری از آن را دارد تا به گونه های مختلف آرامش و راحتی را به زندگی خود بیاورددر اینجا هم بعد از آماده شده کاهگل، با بیل تراکتور در عرض چند دقیقه گل ها بر روی پشت بام ریخته می شود و فقط با یکی دو کارگر و چند استای ماله کش، گل اندود خانه در عرض یکی دو ساعت تمام می شود. دیگر به جای کارگران باید تعداد استاها را زیاد کرد. البته که گذشته لذتی دو چندان داشت.

نظرات 5 + ارسال نظر
همدم شنبه 20 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 15:33

اینقدر گل اندود نشدیم تا به یک قطره اشک در هم شکستیم

علی محمودی شنبه 20 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:39 http://panjerehnow.blogfa.com

سلام : اینها همه به جای خود ولی مزه اصلیش به خاک آوردنش با خر بود از این طرف کودی خاک از آن طرف خر سواری

گل بالا کن جمعه 19 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 20:38

واقعا چه روزهای زیبا و دوست داشتنی بود. هنوز یاد آوری ان روزها لذتی دو چندان دارد هنوز مزه چایی که میان کار می خوردیم را حس میکنم بعد از ان همه خستگی واقعا می چسبید

sajad eslami جمعه 19 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 20:22 http://www.avishen.blogfa.com/

درود بر شما
به به ، باز فصل کاهگل و اندود
واقعا" دلمان برای عطرش ، نجابتش و اصالتش تنگ شده است .
واقعا" لذت دارد این خانه های کاهگلی ، اما افسوس دل بسته ایم به خانه های سیمانی و سقف شیروانی بی روح و کسل کننده واینکه بدتر ازاین نابودکننده محیط زیست می باشند .

باید حتما" حتما" بروم جایی که سیر از تنفس کاهگل شوم .

ممنون ،عالی بود ، موفق باشید

ه.د سه‌شنبه 16 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:52

ای کاشک روستایهای عزیز هم می تونستند خونه هایی مقاوم با سقف ایزوگام داشته باشند بازم همینم خوبه برا بسته شدن سوراخ های دیوارها که جایی شده برا زندگی مارها و موشها!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد