حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

گورستانی در کنار ذوب مس خاتون آباد

 

باز هفته محیط زیست(15- 22 خرداد) رسید تا بهانه باشد برای اینکه با نگاهی به محیط زیست اطرافمان آنچه را که یاد آور تلخی ها و نگرانی های مردم منطقه است را باز به یاد بیاوریم تا همگان بدانند که چه جنایتی در حق مردم این منطقه انجام می شود.جایی که زمانی قطب سابق دامداری استان بوده است و حالا اکثرا آنچه که داشته اند را از دست داده اند و زندگی خود را باخته اند چه در بخش کشاورزی و چه در بخش دامداری. چاله هایی در کنار شرکت مس خاتون اباد که به گورستان گوسفندان تبدیل شده است. 

 برنامه نگاه یک شبکه اول سیما نیز دیشب(۲۱/۳/۹۰) محور گفتگوی خود با آقای مهندس محمدی زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست را این موضوع قرار داد. آنچه در این برنامه پخش شد گزیده ای از صحبتها و حرفهای مردم زحمتکش و ستم دیده ای بود که همگی از آلودگی دود ناشی از کار خانه ذوب مس خاتون آباد متضرر شده اند و هر آنچه داشته اند از دست داده اند. 

در گزارشی که پخش شد ، پیر مردی در صحبتهایش می گوید با در آمدی که از همین دامداری داشته ام 6 فرزند خود را راهی دانشگاه کرده ام اما حالا چه کنم؟ باید گوشه بنشینم و دنبال کارگری روم. دیگری می گفت روز بوده که یک نفر 30 گوسفند مرده اینجا آورده است و کسانی دیگر10 ،12و 20 گوسفند و بره مرده به این چاله ها آورده اند. خانم میانسالی در این میان می گوید همه درآمد ما از اینهاست و تازه تعدادی را هم بیرون ریخته ایم و زن دیگری می گوید بگوئید ما درآمد زندگی مان را از کجا در بیاوریم ؟ آقای رئیس جمهور بگوید ما چیکار کنیم ، در آمدمان را از کجا در بیاوریم.؟جوان دیگری می گوید مسئولین برای اینکه زیر سوال نروند در روزهای تعطیل و شب ها شارژ کارخانه زیاد می کنند که دود و آلودگی بیشتری دارد و روزها کم می کنند تا به چشم نیاید و اکثریت کارکنان شرکت از لحاظ ریوی مشکل دارند و باید دید در آینده چه تاثیرات ژنتیکی بر روی مردم خواهد داشت. دیگری می گوید جهاد دانشگاهی ماهی 8 میلیارد تومان از شرکت میگیرد تا الکترو فیلتر های شرکت را درست کند تا خروجی گاز so2 کارخانه را کم کنند ولی هنوز نتوانسته اند و میزان آن بر روی مرز 29000 می باشد. مرد دیگری می گوید که اصلا فیلتر های این کارخانه مربوط به کارخانه سیمان می باشد نه کارخانه مس. یکی از کارگران شرکت می گوید دچار تنگی نفس شده ام و ریه ام مشکل پیدا کرده و این موضوع تا حد زیادی بر روی بقیه کارکنان هم تاثیر گذاشته است. آقای حیدری رئیس سازمان صنایع استان کرمان می گوید مشکل این است که فیلتر ها از همان روز اول برای کارخانه مس طراحی نشده است.  

به گفته دکتر زید آبادی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ، مسمومیت مزمن در اثر ترکیبات مس مورد تائید آزمایشگاه سم شناسی و سایر آزمایشگاهای مرجع قرار گرفته به طوری که تلفات 30 تا 40 راس گوسفند در روز ناشی از ترکیبات مسی هست که در این منطقه وجود دارد. وی ادامه می دهد تعداد تلفاتی که به صورت رسمی از پاییز 85 تا اواسط بهمن 89 داشته ایم حدود 36000 راس گوسفند بوده است که مورد تائید ما واقع شده است.  

پس از پایان گزارش آقای مهندس محمدی زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست می گوید، " کار فیلتراسیون و سنسور هایی که بایستی کار گذاشته می شد تا آلایندگی در هوا ایجاد نکنند دچار مشکل بود و این کار خانه چند بار با حکم قوه قضائیه متوقف شده و مهلت هایی به آنها داده شده تا مشکل را حل کنند که بخشی حل شده و بخشی هم هنوز حل نشده. وی می افزاید همین سه چهار ماه گذشته  موضوع به مقامات قضایی ارجاع داده شده و اصلاحاتی هم انجام داده اند ولی قانع کننده نیست. وی ادامه می دهد مجوزی که از قبل به این کارخانه داده شده است معیوب است و کاش قبل از فعالیت کارخانه الزامات زیست محیطی را عمل می کردند. اما در مدت مسئولیت ما هم جرائم سنگینی برای کارخانه وضع شده وهمچنین موظف کردن کارخانه به پرداخت خسارتهایی که به زندگی مردم وارد شده است ، ما مدعی خساراتی که به خاک وارد شده و خاک را آلوده کرده است نیزهستیم. این کارخانه بایستی به سرعت تمام نواقص رابر طرف کند و گرنه ما مجبوریم توقف کامل بدهیم و سازمان صنایع استان کرمان بایستی کارگران را در جایی دیگر به کار گیرد". 

 مجری می گوید اگر سازمان قضا کارخانه را محکوم کرده پس بایستی توقف کامل داده شود که مهنس محمدی زاده می گوید "بخشی از مشکل حل شده و بعضی فیلتر ها عوض شده که بایستی اینکار به صورت اصولی انجام شود و هنوز تا نقطه توقع فاصله زیادی وجود دارد. مهلتی 3 ساله به اینگونه کار خانه جات داده شده است تا هم رفع مشکل کنند و هم سیستم پایش آن لاین لحظه ای که انسان هیچ گونه دخل و تصرفی در آن ندارد و برای مراقبت و صیانت از سلامت فعالیتی که در آنجا انجام می شود را بکار گیرند که در آن با به کارگیری سنسور هایی که در بخارات و یا پساب ها بکار می رود متوجه اشکال در آن خواهیم شد و نیازی به حضور فرد جهت اطمینان از سلامت آن نیست".وی همچنین می گوید "این کارخانه مشمول بعضی مجازاتها و پیگردهای قانونی هم شده است". 

 آقای سعد محمدی  مدیر عامل صنایع ملی مس ایران هم در تماس تلفنی با این برنامه می گوید "با هماهنگی که با محیط زیست انجام شده و در را اصلاح کار خانه تمام سیستمهایی که باعث آلودگی می شد، سعی شده  توسط جابجایی سیستم و با تکنولوژی بکار گرفته شده ،آلودگی به شدت کم شود و توسط سازمانهایی که مورد تائید سازمان محیط زیست هستند مثل سازمان زیست سپر و سیستمی که دانشگاه صنعتی شریف در حال حاضر پایش آلودگی را انجام می دهد میزان آلودگی به شدت کاهش پیدا کرده است.وی می افزاید این کارخانه با سیستم فلش کار میکند و برای تکمیل این پروسه یک کارخانه اکسیژن سرمایه گذاری شده که تا اوایل سال آینده راه اندازی می شود و چرخه این سوخت کامل می شود." 

 وی می گوید "هم اکنون ذوب خاتون آباد برای اوور هال کلا تعطیل شده است و به مدت یک ماه کل کوره را مورد تعمیر قرار خواهیم داد همچنین بحث بویلر ها بطور کامل تعمیر شده و سیستم فیلتراسیون بطور کامل تغییر کرده و سیستم جدیدی جایگزین شده است، کوره خاتون آباد کلا از 80 هزار تن تغییر می کند و به یک سیستم دبل فلش جدید تغییر خواهد کرد که آخرین تکنولوزی روز دنیا  است و این تا دو سال آینده رخ میدهد و ما استاندارد های یورو 4 را در اینجا خواهیم داشت و در مدت کوتاهی این بحث محیط زیستی کلا برطرف خواهد شد" وی می گوید "هم اکنون شرایط آلودگی 20 برابر کمتر شده است. آقای ریاحی یکی از معتمدین محلی هم در تماس تلفنی با این برنامه در خواستی را از آقای محمدی زاده دارد و می گوید مردم با توجه به از بین رفتن دامداری و کشاورزی این منطقه خواستار ایجاد شغل و انجام کارهای زیر بنایی برای جوان و ایجاد بستر های شغلی هستند".   

حال تنها می توانیم منتظر باشیم تا گذشت زمان نشان دهد که تا چه حد حرف و حدیث های مسئولین درست از آب در بیاید و محیطی سالم و به دور از هر گونه آلودگی داشته باشیم .به امید روزی که همه این مشکلات حل شوند تا طبیعتی سالم و مردمانی سالم و سر زنده داشته باشیم.  

 

اسماعیل الله دینی حصاروئیه

نظرات 7 + ارسال نظر
گدرو گو دوشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:45

جالب اینجاست که در فاصله ی کمتر از 50 کیلومتر باینجا از 35 سال پیش آمریکای جنایت کار یعنی همان شیطان بزرگ کارخانه ای بسیار بزرگتر و با تولیدی بیشتر ساخته و با این همه دودی که به هوا فرستاده گزارشی از مرگ گوسفندان منطقه داده نشده و دامداران منطقه ی سرچشمه و پاریز همچنان به دامداری مشغولند حالا کشور دوست و برادر چین که در هیچ کدام از محافل بین المللی حاضر نیست مویی از سر ما کم شود این بلای سیاه را به جان مردم مظلوم ما انداخته .
حالا چارتا گوسفند مرده و 4 تا آدم هم سرطان گرفتن مگه چی شده چرا بزرگش میکنید آدم که نباید دوستش رو ناراحت کنه اونم یه دوست خوب مثل چین .
با هم یه بار دیگه میگیم مرگ بر آمریکا ...

خورسندی یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 19:32 http://helateliye.com

سلام به ما هم سری بزنین

پایین برره ای یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 16:00

ه____ا اینا که وگفتی یعنی چه؟محیط زیست یعنی چه؟ به چه دردی وخوره؟ ه___________ا؟؟؟

هم ولایتی پنج‌شنبه 26 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 13:41

سلام به قبر کن . گفتی اینبار ؟ منظورت کدوم بار هست . کدوم دفعه ؟ دفعه اول کی بوده ؟ این دفعه دفعه چندم هست ؟
تا بوده چنین بوده تا باد ......
وقتی صحبت سالیانه ۱۰۰۰۰۰ تن مس و هر تن ۹۰۰۰ دلار و هر دلار ۱۱۰۰ تومان هست ! فکر کردی ( حساب کن ) چقدر پول می شود : / ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۹۹۰ تومان به عبارتی 990 میلیارد تومان !!!!! خوندی ؟

سرخوش دوشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:34

http://hesaru.cast.ir/

قبر کن دوشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:05

واقعا وقتی آدم این صحنه ها رو میبینه قلبش آزرده میشه که این حیوونای زبون بسته فقط و فقط به خاطر پر شدن جیب یه عده از خدا بی خبر اینجوری تلف میشن. امیدواریم اینبار کاری مثبت صورت بگیره

همشهری یکشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 18:53

فقط حرف نباشه .فعلا در هفته محیط زیست هستیم . همه جو زده شدندامیدواریم در عمل ببینیم. فقط شعار نباشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد