حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

آهای شهر رفته ها زباله هایتان را کنار جاده نریزید

  

همه ما به تمیز ی و نظافت خانه و محل زندگی خود اهمیت ویژه ای میدهیم اگر غیر این باشد انواع و اقسام میکروبها و آلودگیها سلامتی جسم ما را به خطر خواهد انداخت. این در حالیست که تنها تمیز نگه داشتن خانه و منزل ضامن بقا و سلامتی ما نخواهد بود. بلکه سلامتی فرد و جامعه علاوه بر رعایت بهداشت و پاکیزگی خانه در گرو تمیزی و رعایت بهداشت عمومی و جامعه ای که در آن زندگی می کنیم نیز می باشد. 

   

 اگر چه تمیز نگه داشتن کوچه ها و خیابانها در شهرها وظیفه همه افراد آن جامعه تلقی می شود اما همیشه و همه وقت کارگران زحمتکش شهرداری مشغول نظافت و تمیزی شهر می باشند در حالیکه در روستاها این قضیه به عکس می باشد و خبری از کارگران شهرداری نمی باشد و این وظیفه خود مردم روستا را دو چندان می کند که در حفظ تمیزی و نظافت کوچه پس کوچه های روستای خود کوشا باشند.بایستی از ریختن آشغال و زباله به داخل کوچه ها خودداری کنند٬ میتوان زباله ها را در کیسه های سربسته تا آمدن ماشین جمع آوری زباله در روزهای دوشنبه هر هفته نگهداری کرد. یا حد اقل آنها را در مکانی بیرون از روستا سوزاند. 

 

 اما هیچگاه انتظار نداریم که افراد زباله های خود را در اطراف ده و یا کنار جاده اصلی بریزند مخصوصا آنهایی که چند سالیست به مرکز شهر نقل مکان کرده اند. در عجبم چرا آنها چنین کاری می کنند. در شهر زندگی کردن و آوردن زباله ها به روستا و آنهم ریختن آنها در کنار جاده کاری بس ناپسندیده و غیر اخلاقی می باشد کاری که متاسفانه به کرات مشاهده شده و چهره ای ناپسند و زشت از جاده ورودی به روستا ایجاد کرده است. امیدواریم آنهایی که وضع اقتصادیشان بهبود یافته و به شهر رفته اند از لحاظ فرهنگی هم به رشد کافی رسیده باشند و از اینگونه کارهای ناپسند انجام ندهند تا روستایی تمیز و سرآمد داشته باشیم که از این لحاظ زبانزد و الگو باشد.

نظرات 7 + ارسال نظر
همدم پنج‌شنبه 13 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 14:18

برادر بزرگوار جناب اله دینی . نیمی از افراد دیار همیشه سرافرازمان حصاروییه شما بزرگواران اله دینی هستید که باعث افتخار و مباهات اینجانب می باشید ( همینطور سادات فاطمی مقدم و برادران بزرگوار قایینی و ... ) . در جواب شما برادر بزگوار باید عرض کنم که خاتون آباد هم حالا برای خودش شهر شده و البته از محرومیت هم درآمده !! چون مالیات بر درآمدش به اندازه مناطق توسعه یافته دریافت می شود . حالا یک پزشک عمومی ندارد به ما ربطی نداره . شاگرد مدرسه ای هاشون در قدیم تنبل بودن !! یک درمانگاه نداره به ما چه !! و... برادرم شما خونسرد باش و برو توی اصل مطلب ! اگه می گم شهر نشین بزغاله پرور برای خودم می گم نه به شما . چون ما فقط از شهر اسمش را یدک می کشیم . اسم کامل شهر بابک هست (( دهستان شهربابک )) که به اختصار آنرا شهر - بابک و یا شهر بابک تلفظ می کنند . درست است دو هزار سال پیش این شهر را پسر نرسی بنیان نهاد و نامش را شهر - بابک گذاشت و از آن روزگاران تا به امروز به همین نام مانده . شهر بی سینما . شهر بی دانشگاه . بدون پزشک متخصص . بدون خیابان آسفالت . بدون چراغ قرمز . بدون خیابان یک طرفه ( خیابان امام ؟؟) بدون هتل . با اون ورودیها و خروجیهای مدرن و هر چه بگویم ابتدایی ترین امکانات یک شهر است ... خلاصه شیر بی یال و سر و اشکم که دید !! . اگرچه نام نیکویی است ولی ماهیت شهر بودنش زیر سوال است نظر شما چیست ؟؟

اله دینی چهارشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 13:00

با سلام ، ریختن زباله کنار جاده شهری و روستایی ندارد همه به نوعی در خراب نمودن محیط زیست سهیم هستند . جدای از مسائل بهداشتی چقدر چهره شهر یا روستا زشت بنظر میرسد . جناب آقای همدم شما که روستا ئیان را افرادی بی ادعا و فهیم فرض نموده اید سری به جاده خاتون آباد بطرف سرچشمه بزنید بعد اینطور قضاوت نمایید . مگر افراد شهر نشین از کجا آمده اند که شما آنها را بزغاله پرور می نامید ؟ ساکنان شهر هم همین روستاییانی هستند که بناچار بدیل بسیاری از مشکلات مجبور به شهر نشینی شده اند . جناب اسماعیل خان آیا خود شما که به شهر رفته ای وضع اقتصادیت صد چندان شده ؟ یا برای پدا کردن لقمه ای نان رفته ای ؟ اینکه ما همه را با یک چوب برانیم کار صحیحی نباشد. ما تنها در این زمینه مشکل نداریم . بنظر من هر موقع دیدیم کسی دارد آشغالهایش را خالی می کند . به او تذکر دهیم و او را از این کار زشتش مطلع سازیم .

همدم سه‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 15:52

متاسفانه ریختن زباله در اطراف جادهها و در ورودی و خروجی شهرها و روستاها متاسفانه یک معضل و یک فرهنگ زشت است که عده ای ناخود آگاه و بدون توجه به پاکیزگی محیط زیست زباله های منزلشون رو بجای جدا سازی و گذاشتن در جاهای مخصوص حمل زباله , با خودشون به ورودی و خروجی شهر ها برده و معمولا ابتدای دور برگردانها ( اون هم اگه میان بر نزنن )که سرعتشون کم میشه از ماشین به بیرون پرت می کنن .
ولی خوب باید بین یک روستایی بی ادعا و فهیم و یک شهر نشین بزغاله پرور یک فرقی باشه . نباید ؟!!!

دهخداا دوشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 11:08

روشن است مشکل فرهنگی است و آموزش نیاز دارد. روابط عمومی شهرداری و حفاظت محیط زیست چه کارهایی در این زمینه انجام داده اند؟
خوب همه می دانیم که در درون شهرها خویشکاری شهرداری است تا به زباله ها را جمع آوری کند. که شاید نیاز باشد شیوه های بهتری بیابند. ولی در بیرون از شهرها کیست که اگر مردم آگاهانه و یا نا آگاهانه زباله ریختند چه باید کرد؟
نخستین پرسش اینست که آیا هیچ ارگانی هست که مسوول زیست پیرامون شهرها و روستا ها باشد؟
تا پرسشهای پس از این را بیاوریم

بهنام یکشنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 09:29

دوست عزیز با تشکر از مطلب زیبا ولی تلخی که نوشتی.
حقیقت اینه که شهر نشینی خیلی راحت تر از با فرهنگ شدن است و متاسفانه تا زمانی که ما شهر نشینها فرهنگ شهر نشینی و احترام به حقوق دیگران رو درک نکنیم با هزار و یک مشکل برای خودمون و دیگران مواجه می شیم.
ولی فکر کنم بهترین راه عکس العمل مردم همون منطقه باشه و تذکر های اونها. متاسفانه اگر در شهرستان ها و روستاهای ایران یک دختر خانم کمی روسریش عقب برود 100 نفر پیدا می شوند و خود را مسئول تذکر و نهی از منکر به او می دانند! ولی اگر همان دختر خانم یک کیلو آشغال رو هم در وسط کوچه بریزد کسی توجهی نمی کند!!!
یادم می آید چند سال پیش برای یک سفر به بلژیک رفته بودم و تو یک خیابان خلوت مشغول راه رفتن بودم و داشتم یک شیرینی می خوردم که نا خواسته پلاستیکش از دستم به خیابون افتاد و من متوجه نشدم هنوز دو قدم نرفته بودم که یکی از شهروند های اونجا به سرعت از پشت سر به من نزدیک شد و پلاستیک رو برداشت و بسیار با احترام به من گفت آقا این از دست شما افتاد ولی شما متوجه نشدید گفتم شاید چیز مهمی باشه! من که حسابی شرمنده شده بودم کلی تشکر کردم! و عذر خواهی!
حرف آخر اینکه همه باید به نهادینه شدن فرهنگ در کشورمون کمک کنیم.

دهخداا شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 15:54

بی گمان خجالت خواهند کشید وقتی ببینند که این کار ریختن زبالی در کوچه و بیابان و خیابان زشت نشان داده شود.

روستا نشین جمعه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 13:45

با تشکر از تذکر شما. متاسفانه بعضی ازشهر نشین ها مو قع خروج از منزل وحرکت به طرف روستاها زباله های خود هم اورده و در نزدیکی روستا و کنا جاده رها می کنند این باعث شده جلوه زشتی به اطراف روستا داده.البته نا گفته نماند یکی از دوستاداران طبیعت در ایام نوروز در یک اقدام نمادین زحمت جمع اوری و سوزاندن مقداری از زباله های کنار جاده کرد تا شاید بعضی ها ببینند و خجالت بکشند اما.....حکایت همچنان باقی است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد