حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

آینده از آن کیست؟

   

 

                           

اینجا کارخانه ذوب مس خاتون آباد است جایی که روزانه چند ده راس گوسفند به چاله های  انهدام  ریخته می شود ٬جایی که هنوز پول گوسفند های تلف شده دامداران را از سال ۸۷ پرداخت نکرده است. جایی که سالهاست نقل هر مجلس و گفتگویی است بارها و بارها مردم و مسئولین در مورد آن صحبت و گفتگو کرده اند و درباره آلودگی محیط زیستی آن انواع و اقسام صحبتها شنیده شده است. اما هنوز که هنوز است هیچ راه حلی برای این معضل بزرگ اندیشیده نشده است. زندگی اکثر دامداران منطقه شهربابک فلج شده است و از بین رفته است، خشکسالی از یکطرف و آلودگی کارخانه هم از طرف دیگر شده قوز بالای قوز.

اگر سری به بیابانهای اطراف شهر بزنید خواهید دید  که حتی هیچ جانور و خزنده ای دیگر روی زمین نیست. همه آنها از قبیل مار و موش و عقرب و عنکبوت از بین رفته اند. زمانی که آلودگی کارخانه اینگونه بر روی زندگی جانوران تاثیر گذاشته ، آیا بروی زندگی انسانها تاثیر نخواهد گذاشت؟ آیا نسلی که متولد می شوند از لحاظ جسمی و روحی سالم خواهند ماند؟ آیا فرزندان ما و خودمان دیگر  می توانیم اکسیژن تنفس کنیم؟ البته که اینها سوالاتی است که هیچ کس پاسخ آنها را نمی داند و یا نمی خواهد جواب دهد.

با اهالی و دامداران نزدیک کارخانه که صحبت می کردم نگرانی های زیادی در صحبتهایشان بود. وقتی از آنها پرسیدم که مدتی است که روزها ظاهرا میزان دود خروجی کارخانه کم شده است ٬ همه آنها بر این عقیده بودند که میزان کارکرد کارخانه در روز کمتر شده ولی به محض اینکه هوا تاریک می شود تا اوایل صبح میزان دود خروجی چندین برابر می شود. و این یعنی بازی کردن با مردم. این یعنی کلاه گذاشتن سر مردم. این یعنی پشیزی ارزش قائل نشدن  برای انسانهای ساده دل و بی آلایشی که صادقانه و با حداقل درآمد زندگی می کنند.

 امیدوارم که  اگر قرار است خدای ناکرده برای کسی از بابت این موضوع اتفاقی بیافتد اولین کسان همانهایی باشند که بانیان این بلای خانمان سوز هستند ، فرزندان همانهایی باشند که می توانند ، اما کاری از پیش نمی برند ، همانهایی باشند  که میدانند اما سکوت می کنند ، همانهایی باشند که می شنوند اما خود را به کری زده اند. به هر حال امید واریم که همه کرها و لالها و ناتوانها همه شنوا و توانا شوند  و همه دست به دست هم دهند تا این معضل بزرگ رفع شود.

نظرات 12 + ارسال نظر
همدم سه‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 12:12

اوسونه گوی عزیز من هم با شما موافقم که آینده هر ملتی به دست خودش ساخته می شود .ولی به این گفته هم ایمان دارم که (( از تو حرکت از خدا برکت )) . و مطمئنم که در آینده ای نه چندان دور تمامی مدیران و مجریان شرکت مس شهربابک از بر و بچه های شربابک خواهند بود . و آنهم به خاطر توانمندیهایی که دارند . حالا چرا من و شما سهمی از این نداشته باشیم . از بچه های حصارو هم هستند افرادی که در مس میدوک و ذوب خاتون آباد مشغول هستند . آیا توانایی و یا شانس آنرا خواهند داشت که جزء رده اول های شرکت مس شهربابک باشند یا خیر ؟ البته بعضی مسایل هم در کار است .....

باوفا دوشنبه 14 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 16:25

در حیرتم از مرام این مردم پست ابن طایفه زنده کش مرده پرست

تا هست اه زاری بکشندش به حفا چون مرد به عزت ببریدش سر دست
بگذار ید درختان خشک شوند بگذارید گوسفندان .ادمها بمیرند
بعد اگر کسی ماند بره پولش را بگیره

دهخداا پنج‌شنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 08:02

پس بنابر گفته های دوست "همشهری" بی زحمت یکی از دوستان زحمت مقاله جامعی را بکشد و همراه عکس و مصاحبه با خانواده قربانیان این فاجعه ی انسانی و گفتگوی آنها اگر به صورت صوتی و تصویری باشد هم بهتر است.
نباید دست رو دست گذاشت و چشم داشت که اینها پاسخ گو باشند.

اشنا چهارشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 15:24

با تاسف فراوان از بی خیالی مسئولین خدمتگزار مردم. متاسفانه اخیرا هم با خبر شدیم که یکی از کارگران زحمتکش ذوب مس خاتون اباد بعلت بیماری ناشناخته ای بطور ناگهانی فوت کردند.تاکی مردم منطقه باید تاوان این کارخانه پس بدهند؟

همشهری دوشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 15:36

سلام دوست عزیز
با ید به اطلاع شما برسانی عامل کشتار دام و نابودی جانوران منطقه آرسنیک موجود در غبار خروجی از کوره کنورتر ذوب می باشد که متاسفانه مقدار تقریبی ۲۰ درصد از آن توسط الکترو فیلترها تحت عنوان غبار سفید جذب و ۸۰ درصد باقی مانده بوسیله دودکش ذوب در هوا ی اطراف کارخانه تا شعاع ۶۰ کیلومتری پراکنده می شود . آرسنیک که پایه گذار آنواع سم ها می باشد بیشترین کاربرد را در تولید سم موش دارد . و در انسان منجر به سرطان می شود . ضمنا جهت اطلاع شما تا کنون دو تن از کارکنان ذوب خاتون آباد داری فرزند ناقص الخلقه شده اند که اطلاعات آنها در بیمارستان شهربابک موجود است و بسیاری از کارگران خط تولید به انواع بیماریهای ناشناخته مبتلا شده اند

رضا شنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 17:08

چی بگم خدا لعنتشون کنه.

اوسونه جمعه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 04:21

همدم جان چرا اوسونه میگی در باره اینده؟؟؟؟؟
اینده هر ملتی دست خودش هست اگر همه بخواهند میتوانند جلو هر ظلمی را بگیرند. اگر منتظر هستی که یک روزی خدا به دادت برسدو .. ااااوووووو ن تا اون دنیا باید صبر کنی اگه اونم باشهه.

علیرضا دوشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 08:17

آینده از آن کیست ؟
خوب معلومه از آن همین کر و کور ها و ناتوان ها !!

همدم یکشنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 07:35

آینده از مردم بینوای شهربابک است . زیرا خداوند هم وعده تسلط بینوایان و مستضعفان را بر مستکبران و گردنکشان زور گو داده است .

همدم یکشنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 07:33

واقعا" جای تاسف دارد آنهایی که دم از مردم داری و اجرای عدالت می زنند ولی وقتی پای عمل در کار باشه فقط دودش رو به چشم مردم شهربابک می کنند و نونش رو به جیب خودشون .

دهخداا چهارشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 13:49

همه بر می گردد به کارکرد های نادرست برخی از افراد مسوول چه در زمان آقای خاتمی که بنای این کارخانه را گذاشت.و چه در زمان دولت فعلی که برداشت پول می کنند و هیچ اندیشه ای نیست که تلفات را به صفر مطلق برساند.
جای بسی نگرانی است که این دامهای آلوده باز در سفره ی خوبان دولتی هم سر در آورند و آبگوشت مزده داری ساخته شود.
ایا نمی فهمند که چیزی به ضرر محیط زیست باشد به ضرر همه است و یک روز خودشان هم از این افت در امان نخواهند بود.
مسخره است! کجا می توانید آلان 10 ساله که می خواهید این مشکل را تو شهربابک حل کنید!
مگر همین بچه های شهربابک خودشون کاری بکنند این ها که سرمایه های ایران را به جیب می زنند از آب هم کره می گیرند.

کارمند مس دوشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 15:47

با درود بر شما که پیگیر مشکلات شهر و مخصوصا" آلودگی زیست محیطی اطراف کارخانه هستید و البته اینجانب هم با شما هم عقیده هستم که در گذشته ای نه چندان دور آلودگی بسیار زیادی در منطقه پخش شده و برکسی هم پوشیده نیست ولی در چند وقت اخیر با تلاش و همت بچه های سخت کوش شهربابک که اینجانب از نزدیک شاهد تلاشهایشان هستم آلودگی تا حد بسیار زیادی کنترل شده و این که می گویند در شبها میزان کارکرد کارخانه بیشتر می شود صحت ندارد و این روال و روند شارژ کارخانه ثابت است و فقط بخاطر خنکی هوا در شب است که دود در سطح پایینتری حرکت می کند و یا ماندگاری آن در فضای اطراف بیشتر است و در مورد پول گوسفندان هم اینجانب اطلاعی ندارم و اظهار نظری هم نمی کنم . پیروز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد