حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

از چاه تا چاه!!!!!

اینجا چاه میرزا علی است. چاهی در دل شوره زار و در شعاع حدودا ۱۰ کیلومتری روستای حصاروئیه. تابستان ها این چاه منبع تامین کننده آب مورد نیاز دامهاست. چاهی که مدت زمانی قبل تا عمق دو متری از سطح زمین آب آن براحتی قابل دسترس بوده و اکنون این عمق به ۱۲ متر افزایش یافته و آنهم اندک اندک می توان از آن آب کشید. این اتفاق تنها برای این چاه نیافتاده است، بلکه تمام چاههای منطقه شهربابک با چنین بحرانی روبرو شده اند. و البته این تنها یکی از دغدغه های دامداران و کشاورزان منطقه است. خشکسالی بی سابقه ای که امسال اتفاق افتاد نیز به یکی دیگر از مشکلات اساسی دامداران تبدیل شد. زمستان سخت و طاقت فرسای سال قبل که تنها سرمای زمخت آن مردم را آزار داد و دود های شفا بخش کارخانه ذوب مس خاتون آباد که یک گوسفند زنده را به دو تا مرده (به اضافه بره داخل شکمش) تبدیل می کرد٬ از مهمترین رویدادهای زمستان ۸۶ بود که نه تنها بهار ۸۷ از گرفتاریشان نکاست، بلکه نمکی نیز بر زخم کهنه آنها شد و گرفتاری هایشان را دو صد چندان کرد. باز هم کارخانه ذوب مس خاتون آباد روز از روز بیشتر دود می کند و روز به روز قربانیان بیشتری می گیرد هر چند تا حدودی با پرداخت بخشی جزئی از خسارت دامداران آنهم بعد از ماهها رفت و آمد و کلی با این و اون سر کله زدن، سرو صدای ماجرا را کمتر کرد اما بدانید در آینده نه چندان دور و به احتمال زیاد فاجعه ای انسانی رخ خواهد داد که باید دید آیا آنزمان عقب مانده های ذهنی را با پول می توان شفاه بخشید؟ آیا با از بین رفتن سرمایه دامداران و پرداخت تنها بخش کوچکی از خسارت هنگفتی که به آنها وارد شده می توان آینده این خانواده ها را پیش بینی کرد؟ شاید لازم باشد که کاسه گدایی به دست گیرند تا آخرین راه برای تامین معاش خانواده شان باشد.

 

نظرات 9 + ارسال نظر
بی نام. سه‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 16:01

چه کسی مسولیت استاندارد سازی چاه های آب در شهربابک و حومه را به عهده می گیرد؟
چاه های آب چگونه می باید باشد که نیست؟

دست کم کار یک گروهی برای بازبینی و گزارش در این مورد لازم است. و شاید نهادهای مسوول در این زمینه گامی بردارند و گرنه هرگونه خطر احتمالی در استفاده از این گونه چاه ها ممکن است که وجود داشته باشد....

همدم یکشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:58

درود بر باربد اگر نوشته را خوب می خواندی و تفکر می کردی به حقیقت طنز پی می بردی وگرنه خودت هم می دانی که باربد چنگ می نواخت و خنیاگر بسیار مشهوری بود کاش شما هم مثل او باشی .

نصیر شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 23:15 http://www.torz.blogfa.com

به نام ایزد مهر
همشهری گرامی درود؛

برای آبادانی شهرمان شهربابک، این بار می خواهیم در جامعه ی اینترنتی تحولی ایجاد کنیم. نخستین گام آشتی با اینترنت با یک وبلاگ آغاز می کنیم، باشد که گام های بعدی را استوارتر.

دومین جشنواره ی وبلاگ برتر شهربابک

به امید ایزد مهر . . .
(ToRZ.blogfa.com)

باربد پنج‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 14:02


شاید همین ها که اراجیف می داریدندش تلنگری باشد تا بلکه خفتگان را بیدار کند.
هر چند این از آنچه گفته شده می آید شما انها را دری وری می پنداری! ولی چه خوب که شیر بچه ها بیدارند! و گفته ها را باید گفت و از نوع خوب باشد تا روبهان خفته را شیران کند.

همدم چهارشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 23:43

با نظر حسنعلی بقال موافقم ولی همین بقالها شبها دود رو جمع می کنند و روزها مردم رو سیاه میکنند وگرنه باربد جان ما به جای نواختن چنگ و دف مجبور نبود اراجیف بگوید ان هم از نوع .... در هر حال روزگار از همین دودها رنگ سیاهی به خود گرفته و جایی برای صداقت و یک رنگی بجز سیاهی نیست و به همین خاطر پرنده مهاجر منطقه رو ترک میکنه تا هوای تازه استنشاق کنه ولی گوسفندان چاه میرزا علی که نمی تونن پرواز کنن چی ؟ تازه اگه زیاد هم بع بع کنن که اعتراض کنن بیشتر هوای آلوده استنشاق می کنن اونوقت ....... ؟؟؟

یک پرنده مها جر چهارشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:48


راه حل: از ورود آلاینده ها به چرخه زیست محیطی جلوگیری به عمل آید.

زبرا پیامدهای زیست محیطی این آلاینده ها برای محیط زیست و نیز ساکنان منطقه و احشام می تواند خطرناک باشد. و در نتیجه مصرف کنندگان تولیدات گیاهی و دامی. این می تواند یک فاجعه محیط زیستی باشد. انسان هایی که در اطراف هستند، آسیب می بینند و این آسیب ها می توانند شامل آسیب های چشمی، ریوی و دماغی باشند.

شاید بهتر باشد هر چند گاهی منطقه را ترک و هوای تازه استنشاق نمود.

کارشناس منابع آبی در اداره آبیاری شهر بابک باید گزارش می داده که آیا این آلاینده ها در آب های زیرزمینی رسوب کرده اند یا خیر، بررسی ها و اقدامات لازم و گزارش انجام داده شود و همبن طور در روزنامه بابک زمین درج شود.







باربد چهارشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:17

یدیختانه با وجود اینکه ذوب مس خاتون آباد روز از روز بیشتر دود می کند و این دود به چشم مردم درمانده می رود که از هر کمک وامانده اند! شوربختانه شرکت مس به یک از دلیل های (نوشته شده در سایت بابک زمین) ارائه خوب عملکردهای محیط زیستی خود تقدیر و تندیس دریافت نمودند. این ارائه تنها نمایی از درویی شرکت مس و یه ناراستی و دروغ دریافت شده است چرا که هیچ نابسامانی از پایه حل نکرده اند. در فرهنگ ایرانیان دروغ بسیار زشت و ناپسند است.

حسنعلی بقال چهارشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 09:45

خوب نوشته بودی دستت درد نکند
فقط می خواستم بگم درآمد یک کارخانه در مدت ۴۰ الی ۵۰ سال هچقدر هم که ریاد باشه ارزش نابودی مراتع چند هزارساله رو نداره

بچه دل حصارو چهارشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 07:39

سلام خسته نباشید. امیدوارم که حالتان خوب باشد. خیلی عکسهای قشنگی بود دستتان درد نکند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد