حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

قاتل خاموش

آنچه در مطلب قبلی خواندید متوجه شدید آلودگی هوا  که بخشی از آن ناشی از دود کارخانه های صنعتی می باشد تا چه اندازه بر محیط زیست و سلامت انسانها تاثیر گذار می باشد.کارخانه  ذوب مس خاتون آباد چند سالی است که از افتتاح آن می گذرد. آنچه قبل از افتتاح کارخانه پیش بینی می شده این بوده است که تا کیلومترها٬ زمینهای اطراف قابل کشاورزی و دامداری نخواهد بود. نکته مهم این است که چرا با دانستن این مطلب در چنین محلی این کارخانه احداث می شود که چندین روستا و آبادی در اطراف آن قرار دارد. اگر چه با به راه افتادن این کارخانه فرصتهای شغلی زیادی به وجود آمده و افراد بسیاری برای تامین مایحتاج زندگی شان به سر کار رفته اند٬ اما خطر بسیار بزرگ آلودگی محیط زیست زندگی آنها را به خطر انداخته که نتیجه آن در دراز مدت مشاهده خواهد شد و هم اکنون نیز اثرات زیان بخش آن در زندگی مردم قابل مشاهده است.


 دود این کارخانه حداقل تا شعاع ۳۰-۴۰  کیلومتری اطراف پراکنده می شود  البته این فاصله ایست که مردم روستاهای اطراف در بیابانهای آن کشاورزی و دامداری می کنند از مناطق دورتر بنده اطلاعی ندارم. سیاه شدن رنگ گیاهان و علفهای روی زمین٬ تیره شدن پشم گوسفندان که دیگر نمی توان آنها را گوسفند نامید از نشانه های واضح وجود دود تا این فواصل است.همچنین دامدارانی که در مناطق هفت کوه و کوه حصاروئیه به سر می برند به کرات از به وجود آمدن مشکلات تنفسی در اوایل صبح به شدت شاکی هستند که این حاکی از رخ دادن فاجعه ای بزرگ است. تا کنون چندین و چند راس گوسفند تلف شده اند که علت مرگ آنها پس از کالبد شکافی ٬ دود همین کارخانه بوده که به تائید اداره دامپزشکی نیز رسیده است. و اگر اینگونه پیش برود تا پایان سال تمامی گوسفندان منطقه تلف شده و از بین می روند و از کجا معلوم که خود مردم این نواحی نیز به انواع سرطانها دچار نشوند و نمیرند٬ البته شاید برای کسی مهم نباشد.


براستی با این مشکل بزرگ چه باید کرد. نکته مهم دیگر این است که چرا مهندسین و طراحان ساخت کارخانه که می دانستند با براه افتادن یک کارخانه صنعتی که دود آن شامل انواع بسیاری از مواد سمی و آلوده کننده است از هیچ نوع فیلتری  استفاده نکرده و نمی کنند که با این همه دودی که از لوله های این کارخانه خارج می شود مقابله کند. امیدواریم که هر چه سریعتر برای این مشکل بزرگ و این فاجعه عظیم فکری اندیشیده شود و زندگی روستائیان و دامداران نجات یابد و اینگونه نباشد که سرمایه های کلان آن به جیب از ما بهتران و دود آن به گلوی بیچارگان و پا برهنگان برود. باشد که مسئولین عزیز و دلسوز راه حلی بیاندیشند تا با مشکل به وجود آمده مقابله کنند.

نظرات 23 + ارسال نظر
زهرا یکشنبه 29 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 08:22

با سلام مطالب شما را به دقت خواندم اما کمک قابل توجهی به من نکرد چون من به دنبال مواد آلاینده دود ناشی از کارخانه بودم آگر نگاه تخصص تری به این موضوع داشتید حتما در سایت ارائه دهید
با تشکر

حصارویی عاشق وطن دوشنبه 12 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 08:12

آخ که گفتید درد دل همه ما شهربابکی ها را گفتید اما این قصه سر دراز دارد این اولین ظلم در حق مردم مظلوم و با فرهنگ شهربابک نبوده و نخواهد بود ،اگه یادتان باشد چند ماهی پیش که پلیس راه شهربابک میخواست راه اندازی شود دیدیم در سردرب آن تابلویی بااین عنوان پلیس راه سیرجان -شهربابک زده شده بود واقعا دلم به درد آمد بابا تا این حد باید نام شهربابک مظلوم و ثانیا و ثالثا و رابعا و..باشد که من به شدت به این موضوع اعتراض کردم و الحمدالله این قضیه اصلاح شد بابا هرجای ایران که بری و بگویی من شهربابکی هستم یک احسنت نثارت میکنن اونهم به دلیل هوش و استعداد جوانان خوش فکر آن .آنوقت عده ای میخواهند مغز و ذکاوت این اندیشمندان را با آلاینده هایی همچون دود کارخانه متلاشی کنند حق دارند چون هیچگاه نخواهند توانست رقیبی برای این جوانان با فکر باشند و آیا شما عزیزان میدانید میزان سربی که از دود کارخانه منتشر میشود اثر بسیار مخربی بر مغز کودکان خواهد گذاشت ؟؟؟؟؟! پس باید قبل از مرگ سهراب نوشدارو را کشف و تزریق کرد . به قول شاعر :
میخانه اگر ساقی صاحب نظری داشت
میخواری و مستی ره و رسم دگری داشت
پیمانه نمی داد به پیمان شکنان باز
ساقی اگر از حالت مجلس خبری داشت

یک دوست وآشنای نزدیک یکشنبه 11 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 12:35

با سلام به شما همشهری وهم ولایتی عزیز، بسیاری از دامداران منطقه کوه هفت کوه و کوه حصاروییه اظهار می نمایند از موقع راه اندازی ذوب خاتون آباد بوته های منطقه همه سیاه شده وبسیار از گوسفندان آنان نیز دچار بیماری گردیده . وحتی تعدادی از گوسفندان نیز بقول آنان از کره و بره وا شده اند . امید است با همت مسئولین محترم شهر این معضل هرچه سریع تر مرتفع شود . به امید آن روز

بچه ی پایین ده یکشنبه 11 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 08:28

از همان روزی که گفتند چینیها آمده اند تا برایمان کارخانه بسازند معلوم بود چه خواهد شد. ما تنها تاوان بی مسئولیتی های مسئولان شهرمان را نمی دهیم. ما تاوان لج و لجبازیهای بالا نشینان هرم قدرت را می دهیم که برای خوش آمد گویی به چین و روسیه (دو کشور معلوم الحال)حاضرند هر بلایی سر مردم مظلوم بیاورند فقط بگویند به به.
بله همان چینی که ما تا همین پارسال تو خیابون مله بالا حاضر نبودیم اسباب بازیش را برای کودکمان بخریم (که بی کیفیت است ،که زود خراب می شود،که قلابی است،که... )حالا برایمان کارخونه ساخته.
اشکال ندارد اگر گوسفندانمان مردند اصلا اشکال ندار ک خودمان بمیریم مهم این است که دوستی داریم به اسم چین که حالا برای خودش بزرگ شده به جای اسباب بازی تقلبی می تونه کارخونه ی تقلبی درست کنه.

مرد پا طلایی یکشنبه 11 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 01:43

از خوا ندن متن شما من هم احساساتم جریحه دار شد البته باید بگویم تا جایی که ما از کلاغهای خبر چین شنیده ایم پول خسارت خشک شدن قنوات قبل از راه اندازی مجتمع مس سرچشمه بر آورد شده و به حساب فرمانداری شهرستان شهر بابک واریز شده و یا می بایست از طریق فرمانداری به افراد ذی نفع ( مالکین) اطلاع رسانی می شده که در آن زمان نیز در شهر ما قحط الرجال بوده و فرمانداران غیر بومی هیچ گونه دلسوزی به حال مردم شهربابک و حومه نداشته اند ( از چهره شهر گواه این مدعا معلوم است ) و همچنین پول آبهای زیر زمینی که از منطقه خاتون آباد برداشت میشود و پسآب آن نیز به منطقه رفسنجان میرود به حساب اداره آب و فاضلا ب رفسنجان واریز میشود !!!!!! گو سفندان ما میمیرند غیر بومیها در همین کارخانه به سر کار گمارده میشوند وقتی اعتراض میکنیم برچسب ارازل میخوریم دود کارخانه به چشم ملت ماست ولی درآمدش در کرمان و رفسنجان خرج خوشگذرانی دیگران میشود !! کارخانه ذوب در ۲۵ کیلومتری شهر و در قلب روستای خاتون آباد قرار دارد ولی به نام رفسنجان ثبت شده ( زیر مجموعه مس سرچشمه ) !!!!!!! ؟؟؟ آری همه اینها نتیجه بی مسئولیتی مسئو لین و مخصوصا نماینده گان شهرستان در ادوار مختلف ..؟! گفتنی بسیار است و .....

سیدحسین ف جمعه 9 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 22:31 http://h-fatemi.blogfa.com

عکس روستایتان را دیدم جای خوبی به نظر می آید نگذارید آلوده شود

باربد جمعه 9 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 15:06

با توجه به نظرات دوستان که براستی نشان از بالا بودن توان و پتانسیل فکری مفید در بین همشریان دارد می توان به این نتیجه رسید که مشکل تا اندازه ایی تعیین شده است. اما رفع مشکل به صورت مو ضعی کمکی نخواهد کرد. این به مانند این است که کودکی از گرسنگی داد و فریاد می زند و اقای حاکم باشی برای رفع گرسنگی کودک شکلات بدهند. چه بسا که کودکان دیگر هم در صف شکلات باشندو خوشحال ! آیا واقعا حاکم باشی کودکان را دوست دارد که شکلات هدیه می دهد? ایا به فکر سلامتی کودک نیازمند بوده یا خیر? از دوستانی که براستی دوستدار سلامتی انسانها و محیط زیست می باشند انتظار می رود که ژرف اندیشه کنند . ما تنها به امروز فکر نخواهیم کرد. فردای ما نیازمند افراد سالم و توانمند است. محیط زیست را پاک نگه داریم و ...درخواست ما سلامتی فرزندان و زیست پیرامون بابک زمین است. بکوشیم که مشکلات امروز راحل کنیم و برای فردا و فرداهای دگر مشکل چنینی بوجود نیاید...اگر بررسی شود می توان نشان داد که افرادی بوده اند که غیر قانونئ فقط به جهت پر کردن جیب خودوجدان خود را زیر پا گذاشته اند. گرچه شعار می دهیم وجدان یگانه محکمه ایست که نیاز به قاضی ندارد...در سالهای پیش افرادی به طور ماهرانه و برنامه ریزی شده از شهرستانهای دورتر قصد راه اندازی کارخانه ذوب و البته آلاینده و آنهم در مراتع دامپروری حومه شهربابک داشتند که با همت اهالی روستای ساراب این حرکت غیر قانونی خنثی شد...
حال که از صنعتی شدن مزایایی برای افرادی حاصل می شود .آیا به نظر شما افرادی دلسوز نبایستی دست به دست هم داده و آماده باشند که دیگر ستم بر مردم ما روا نشود ...خطایی بعد از خطایی دیگر چرا...براستی دبیر گرامی درست می گوید که دلمان خوش است که مهندس و کارشناس داریم...فایده این همه باصطلاح تحصیل کرده در ان سامان چیست که با هم نتوانند گرد هم ایند چاره از سختیهای زمانه بگشایند..سعی کنیم در تند باد به حاشیه رانده نشویم...در پایان ارزو می کنیم مسئولان بیش از گذشته مهر ورزیده و دست یاری به افراد نیازمند بدهند.
با سپاس

همشهری پنج‌شنبه 8 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 20:09

با سلام و تشکر فراوان از اطلاع رسانی جنابعالی همه دوستاران بشریت ومحیطزیست از این وضعیت اسفناک رنج میبرند.امیدواریم مسولین محترم شهرمان نماینده محترم و فرمادار محترم و.....به افکار عمومی احترام بگذارند در دولت به اصطلاح عدالت محور ومهروز!!!!!!!از بی خیالی در بیایند

جیره خور مس پنج‌شنبه 8 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 16:17

من خودم جیر خور مس هستم و میدانم چه سرمایه عظیمی است مس و میدانم چه قدر خانوده از این سرمایه ملی کسب درامد میکنند اما فسوس و صد افسوس که همه انها فقط امروز را می بینند و چشمشان بروی فردا ی خودشان و نسل بعد از خودشان بسته اند .مگر نصب وراه اندازی کارخانه اسید سولفوریک که به شدت الودگی را کاهش می دهد چقدر زمان و هزینه می برد ؟چرا اینقدر تعوق و کوتاهی ؟ مگر جان انسانها ارزش ندارد ؟چرا به فکر نصب فیلتر های مناسب نیستند ؟ و چرا و چرا .....؟؟؟؟؟؟؟ وای بر انان که می توانند و در حق مردم شهید پرور و مظلوم شهر بابک کوتاهی می کنند

دیده بان محیط زیست چهارشنبه 7 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 18:27

همشهری خوبم آقا اسماعیل عزیز

شرکت مس در قبال تلفات گوسفندان مبالغی را به حساب فرماندار یشهربابک واریز نموده تا گوشه ای از خسارت وارد شده را جبران نماید اما وقتی با دامداران منطقه صحبت کرده متاسفانه شاهد عدم توزیع صحیح و سالم از سوی این نهاد هستیم به عنوان مثال دامداری در منطقه خاتون آباد که ۱۰۰ راس از دامهایش تلف شده ادعا می کرد که س از دوندگی های زیاد توانسته خسارت ۵۰ راس دام تلف شده را دریافت کند. حال که دولت عدالت محور!!! بنا را بر توزع عادلانه گذاشته مسئولین فرمانداری و دامزشکی شهربابک(که هر دو از نیروهای غیر بومی هستند چون در شهربابک قحط الرجال است!) به دامدار مظلوم هم رحم نکرده و با بالا کشیدن حق الضرر آمده ان تا در راستای اهداف دولت عدالت محور!! عادلانه حق را به حق دار برسانند.
گواه این ادعا صحبتهای دامداران مظلوم منطقه است که هر روز شاهد از بین رفتن دسترنج چندین ساله اشان هستند.

باقی بقایتان...

دبیر مدارس شهربابک چهارشنبه 7 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 14:36

وجمعی به قول خودشان ازکارشناسان ومهندسین صنعتگر !!شهربابک در هفته نامه بابک زمین مورخ۶آذرماه۸۶از وجود کارخانه فوق اظهار خوشبختی و شعف می کنند صد آفرین بر طرز فکر و اطلاعات این جمع به اصطلاح خودشان کارشناس و مهندس!!! دست شما درد نکند زحمت کشیده اید خون دل خورده ایدو واقعا مهندس وکارشناس!! شده اید خسته نباشید

دیده بان محیط زیست سه‌شنبه 6 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 18:35

جناب آقای الله دینی عزیز
سلام و درود
در هزاره سوم میلادی و در حالی که توجه به محیط زیست برای توسعه پایدار در دستور کار تمامی کشورها قرار گرفته متاسفانه ذوب مس خاتون آباد با انتشار روزانه چند هزار کیلوگرم کنسانتره مس در محدوده اطراف یکی از بهترین مراتع شهرستان را نابود کرده و امروز درحالی که بیش از ۱۴۰۰۰ راس دام را از بین برده می رود تا با انتشار گازهای سمی دیگر که درصد آن بسیار بالا بوده جان انسانها را هم مورد حمله قرار دهد.یکی از گازهای موجود در گازهای خروجی از دودکش این کارخانه آرسنیک است که در سالهای آتی اثرات سوء آن را بر روی انسان شاهد خواهیم بود. دوست عزیز متاسفانه مسئولین شهرستان هم چون کبک سر خود را در برف فرو برده و در قبال این مسئله حائز اهمیت هیچ واکنشی نشان نمی دهند!! و موارد دیگر که ان شاء الله در آینده ای نزدیک همراه با مستندات به آگاهی خواهد رسید.
شاد باشید

یکی از اهالی روستای حسین اباد واقع دوشنبه 5 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 22:36

با تشکر از شما انسان متعهد و نوع دوست باید خدمت عزیزان عرض کنم طبق پیگیریهای بنده و عده ای از افراد روستاهای جوار کارخانه فوق هیچکدام از مسئولین شهرستان نه می توانند ونه می خواهند مشکل فوق را مرتفع کنندبنا به دلایلی که پس از بررسی ها و پیگیری های بیشتر بعدی حضورتان عرض خواهم کرد

کامی دوشنبه 5 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 14:46 http://bbcity.ir

مدیر وب سایت شهربابک مطلب شما را به عنوان برترین مطلب این هفته تارنگاشت ها انتخاب و در وب سایت قرار داده است.
همچنین مدیریت وب سایت قصد دارد نظر سنجی راجع به این مطلب در وب سایت قرار دهد ، از شما دعوت می شود که موارد پیشنهادی خود را نسبت به نظر سنجی با ما در میان بگذارید.

باربد دوشنبه 5 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 13:18

با درود فراوان

هر چند علاج واقعه پیش از وقوع می باید . پیشگیری قبل از درمان باید انجام گردد...و شنیدن رخداد چنین پیامد هایی مایه سرافکندگی همه ماست. چه می شود کرد.. جز همفکری برای حل مشکل بوجود آمده.
شایداگر بخواهیم کارا تر از چنین کارهای گره باز کنیم بایستی چنین مفید گام هایی برداشت.
نخست-آنالیز مشکل
دوم- حل مشکل
سوم- پیگیری وگزارش پیشرفتها
در هر سه پروسه نیاز به همکاری گروهی می باشد. تکروی شاید سخت و سنگین باشد...
به نظر بایستی همزمان روی پروسه دوم بیشتر مهر شود.
سئوال اینجاست که چه کسانی در فرایند حل این مشکل زیست محیطی کمک خواهند نمود...از چه کسانی چشم داشت جوابگویی باید داشت. یک تیم با کار گروهی شاید کاری کند که به طور کارآمدتری به مشکل پاسخ دهیم.

افراد محترم آن تیم :

نماینده شهرستان
بخشدار شهرستان
نماینده محیط زیست شهرستان
نماینده مجتمع مس خاتون آباد
نماینده شورای شهر
شورای ده و دهات مجاور

به نظر می اید که ا فراد تیم از نامبردهگان یاد شده با یکدیگر هر چه زودتر جلسه ای را برگزار کرده و نسبت به حل این مشکل همفکری نمایند.
با سپاس از همه شما .

با سلام یکشنبه 4 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 13:03

کاش اون شعر دبستانی را که می خوندیم :

خوشا به حالت ای روستایی چه شاد وخرم چه با صفایی
........
......
کاش من هم پرنده بودم پر می گشودم می رفتم انجا که دارد اب و هوایی .....................


را می شد دوباره خواند اما حیف و صد حیف که دیگر اب و هوایی برای روستا و شهر ما باقی نمانده اب شور و علفهای سیاه و هوای پر از انواع گازهای الوده کننده رمقی برای هیچ کس باقی نگذاشته و باید غزل خدا حافظی با هوای پاک را خواند همچنان که غزل خدا حافظی با قنوات را خواندیم و کسی را حتی ککی هم نگزید واین طور بود که ما به مدیران و دست اندر کاران شهرمان گفتیم و می گوییم مرحبا؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!و اگر شما را نمی داشتیم مطمئنا از این بدتر هم نمی بودیم

دوستدار محیط زیست شنبه 3 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 10:03

درود بر شما دوست عزیز که احساس مسئولیت نموده و نسبت به آگاه نمودن مردم از خطرات رو به افزایش آلودگی محیط زیست هشدار لازم را داده اید
همشهری عزیز جهت اطلاع شما با ید عرض کنم که نمونه این کارخانه در مرکز یکی از شهرهای شلوغ چین در حال فعالیت می باشد ولی به گفته شاهدان عینی آلودگی کارخانه آنقدر کم است که همه فکر می کنند این کارخانه تعطیل می باشد و فعالیتی ندارد .
فیلترهای نصب شده در ذوب خاتون آباد بدلیل طراحی آنها جهت کارخانه سیمان نتوانسته غبار و کنسانتره مس را جذب کند .
میزان گاز آرسنیک خروجی از دود کش های ذوب خاتون آباد 20 درصد است در حالی که در حالت استاندارد باید زیر یک درصد باشد . تأ ثیر گاز آرسنیک بر روی انسانها ایجاد انواع سرطان می باشد .
عدم پیگیری محیط زیست و مردم منطقه از جمله عواملی است که مدیران شرکت در مهار گازهای سمی این کارخانه جدی نباشند .
سپردن کار به پیمانکار داخلی از دیگر عواملی است که باعث شده تا امروز نتیجه ای حاصل نشود .
منتظر مطالب بعدی شما در رابطه با محیط زیست هستیم .


حبیب اله شنبه 3 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 08:17

پارسال ده تا پانزدهتا از گوسفندای من مردند و کلی ضرر کردم وکسی پاسخ گو نبود حالا که دوباره پس از شروع زه (زایمان)پاییزه َ دوباره مرگ گوسفندان شروع شده و بنا به ادعای اداره دامپزشکی همه انها خواهند مرد و فقط در اثر دود کارخانه است

علیرضا از شهربابک شنبه 3 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 08:00

کارخانه را که نمی شود جمع کرد همان بهتر که انسانها و محیط زیست را از بین ببرند تا

یکی از حصارویی ها جمعه 2 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 23:33

با سلام خدمت آقای الله دینی
لطفا از سردبیر زحمتکش هفته نامه بابک زمین که مطالب مهم وبلاگ های جوانان شهرمان را در هفته نامه بابک زمین منعکس می کند تا این مطالب به اطلاع دیگر همشهریان رسانده شودو نیز وبلاگ ها را نیز به همشهریان معرفی می نماید تشکر و قدردانی به عمل آورید
با تشکر

فاطمی جمعه 2 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 09:10 http://segalesh.mihanblog.com/

سلام به مطلب شما لینک دادم .از این مطلب بسیا متاثر شدم

Naser پنج‌شنبه 1 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 17:39

Salam Ismailjan.
Moghaleh shomar dar mordeh Alodegi hava khandam va har che keh gofti kamalan sahih ast. Motasefaneh, kassi nist keh goosh konad va rah charey biandishad. Khob ma hame midaneem keh tolid mess bishtar az damdari va keshavarzi dar Manteghe Shahrbabak tolide sarmayeh mikonad vali aya dorost ast keh yek edeh mardoom bichareh damdar va keshavarz har che darand az dast bedehand va hata kassi yek rial ham be anha komak nakonad . Omidvareem keh masolin tori amal konanad keh ham Mess tolid shavad va ham damdareh bichareh keh goosfandanash dar asare alodegi mimirand poli daryaft konad keh betefvanad kharj khanavadeh konad. Amen.
أGhorbanat, Naser

ن پنج‌شنبه 1 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 07:27

مهم میزان تولید است نه جان انسان ها و حیوانات بعد هم این کارخانه دارای فیلتر برای گرفتن رسوبات هست ولی خراب هستند و کسی نمی تواند آنها را تعمیر کند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد