حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

گمار گـله

بی شک واژه  " گمار " برای همه شما ها  آشنا است و شاید برای بعضی ها تلخ و برای بعضیها شیرین باشد. البته تلخ و شیرینی های گمار به این بر می گردد که با کدام یک از افراد زیر گمار رفته باشید٬ مثلا با حبیب الله یا مرتضی حسین خانعلی٬ سبزعلی فغونعلی٬ غلامعلی کرمعلی٬ رضا حسن ایور و غیره. البته اینو هم باید بگم که  گمار خلمه از گمار بزرگه آسان تر هست چرا که معمولا گمار خلمه شبی دو سه پیوال میرن اما گمار بزرگه شبی یه پیوال بیشتر نمیرن. برای همین کمتر می خوابن و فرداش کسل تر هستن. دم پسین که گله رو میکنه میره بیابون، باید همراهش بری تا فردا ظهر بعد از گرچر اولی. این میشه یه شب گمار کامل. حالا به ازای هر ده تا گوسفند باید یه شب گمار بری. مثلا اگر ۱۰۰ تا گوسفند داشته باشی باید ده شب گمار بری. اونایی هم که گمار نمیرن باید مواجب بدن.


مواجب پولی است که بابت چرای گوسفند در سال پرداخت می شود و اصطلاحا میگن گوسفنداشون خشکه می چرن البته یه وقتایی پارتی بازی هم میکنن و یکی دوتا گوسفند رو حساب نمیکنن که اینا تو رم می چرن. بگذریم. حالا کسی که بیشتر از بقیه گمار داشته باشه، می شه ارباب گله. هر که بامش بیش برفش هم بیشتر. البته زحمت و سختی های بیشتری رو هم تحمل میکنه. شب ها که همراه گله میری باید با سرما و روزها با گرما بجنگی. تازه شب باید شانس بیاری که جک و جونور به گله نزنه. و الا تا صبح نمیتونی چشم رو هم بذاری. وقتی پیوال میرن اگه تاریک ماه باشه باید حواست علاوه بر گوسفندا به خرا هم باشه که ور رو نرن. حالا بیا هیزم هم جمع کن تا چایی هم درست کنی. اگه گله آروم بگیره شاید بتونی یه قپ "اوجزو" یا "او گرمو" هم درست کنی ور گرنه یه لقمه نون کرنون یا نون تووه باید گرم کنی و تا صبح بتایی. خوب ولی شبایی که مهتو هست خیلی راحتتره. فردا صبح وقتی آفتاب بزنه اونوقت شدت گرمای تابستون حالتو میگیره. حالا باید گله یه چنتا تو بخوره تا ساعتای ۱۱ که گله بره سر او.  اونایی که سر احشوم هستند بعد از اینکه گله او خورد گوسفندا رو میزنن تو تلگرد و می دوشن. بعدش گوسفندا باید برن گرچر. گفتم گرچر .آره، گرچر احتمالا از کلمه گرما چر گرفته شده. چون که ظهر گرما گوسفند ها رو به چرا می برند. گله حبیب الله حسین گرچر میره زیر زمینای یوسف آباد. شما بگید گله تون کجا میره گرچر.


تو اون ظهر گرما حدود ساعت ۱۲ تا ۳ بعد از ظهر باید بری همراه گله٬ حالا خودتون تصورشو بکنین چه به سرتون میاد. امیدوارم که هوس نکنید گله دار بشین. بلی می بینیم که دامداری سنتی چه سختی ها و مشقت هایی دارد. مبارزه با سرما و گرما و شبها را در بیابان سر کردن، اراده ای قوی و پولادین می خواهد به نظر می آید که این مردان اگر چه فقر و نبود امکانات رفاهی آنان را مجبور به تحمل چنین مشکلاتی کرده اما در راه رسیدن به هدف خود از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند و مردانه در مسیر خود گام برداشته اند. حال اگر ما هم در پیمودن راه و مسیر خود چنین با اراده و مصمم با سختی های زندگی مبارزه کنیم و اندکی صبر پیشه ٬ رسیدن به قله های رفیع سربلندی دور از دسترس نخواهد بود. در رابطه با همین دامداری با اندکی تلاش کوشش می توان دامداری سنتی را به دامداری صنعتی تبدیل نمود و با حفظ سنت پیشینیان علاوه بر فواید لبنیاتی، از سود مادی آن نیز که مسلما نسبت به دامداری سنتی بیشتر است و هزینه کمتری هم دارد، برخور دار شد.

به امید فردایی بهتر و توام با موفقیت.

نظرات 13 + ارسال نظر
بچه ی پایین ده چهارشنبه 6 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 09:20

ایشالله که اشلون رو پوز دشمنتون باشه...

شیر علی سه‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 14:23

سهیل جان برای دانستن این گونه ... به واژه نامه پارسی نگاهی بیافکنید...شاید کمک کنه....شاید هم از بزرگترها بپرسید...

سهیل دوشنبه 4 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 12:17

اشلون رو پوزت یعنی چه؟

نصیر یکشنبه 3 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 14:48

با سلام

قرار بود عکس بذارید چرا نمی ذارید؟
ملت صداشون در اومده

باربد شنبه 2 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 14:09

البته خوابوندن گله چند ساعت بیشتر موجب افزایش شیر گوسفند هم می شود...شما چه عوامل دیگری را در افزایش شیر گوسفندان موثر می دانید ؟

دوست جمعه 1 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 14:40

سلام
خسته نباشید
هم شما به خاطر اطلاع رسانی و هم آن مردان و زنان زحمتکش صبور به خاطر تحمل آن درد و رنج های طاقت فرسا
ممنمون
موفق باشید

وصال--درد دل عاشق ومعشوق-- پنج‌شنبه 31 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 20:01 http://gonjishk.blogsky.com/

سلام
وبت عالی هست

عالی می نویسی

به منم سر بزن

چوپون علی مرتضی پنج‌شنبه 31 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 19:59

مه گرچر میرم تو کفه تا گسفندا یه دهن شوری بخورن. ولی حالا دگه پرباد شده ها اشلونا رو نمی خورن.

ناشناس پنج‌شنبه 31 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 19:56

درود بر چنین مردانی که تلاشی خستگی ناپذیر داشته اند. باید درسهای بزرگی از این همه تلاش و فعالیت گرفت. آقای الله دینی شما هم خسته نباشید. اگر زود به زود وبلاگ را به روز کنید ممنون می شویم.

بچه ی پایین ده چهارشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 22:53

اتفاقا همین دیروز برای گرفتن گوسفند رفتم چاه بخشعلی (بالا سر چاه میرزعلی ) که الان احشوم مدامرالله و ماشالله اونجا بود . در نظر اول شاید جالب و خاطره انگیز به نظر برسه ولی وقتی خوب فکر می کنی می تونی کمی از سختیهاشو احساس کنی .
علیار گمار خلمه میرفت مهدیار گمار گله .ازشون پرسیدم گفتن ما دیگه مثل حیب لله نمی چرونیم .گفتن شبها که خلمه هارو شبها می زنیم تو تلگرد تا صبح گله رو هم از ۸-۹ می خوابونیم .ولی بازم سخته.

Hossein چهارشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 19:15 http://hasaroiye.blogsky.com/

salam khaili bahal bod aksare gharib be etefaghe kalamat hasaroiye asil bodand. gomar ba hame sakhtihash heso hale khodesho dare baraye tajrobe bad nist har kas yeki 2
shab gomar takone.

نصیر سه‌شنبه 29 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 11:15

با سلام خدمت تمامی عزیزانی که بدون آنتی ویروس از اینترنت دیدن می کنند اینجانب خدمتتون عرض کنم یه تعداد آدم نامرد می خواهن دست به خرابکاری بزنن مواظب باشید.

نصیر یکشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 12:48

سلام
گمار گله خیلی باحاله یادم می یاد یه دفعه ۲ تا گوسفند گم شده بود با عموم رفتیم گشتیم پیدا کردیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد