حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

حصاروئیه محبوب قلبها

حصاروئیه از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان میباشد. allahdini1981@gmail.com آماده دریافت مطالب و نظرات ارسالی شما میباشد.

بره فروشی

بعد از گذشت حدود دو ماه و نیم از فصل بهار سال ۸۶، اینک زمان آن رسیده تا دامداران بتوانند از حاصل دسترنج خود استفاده ببرند. هنوز سختی های سال ۸۵ و سال قبل از آن را  فراموش نکرده اند که چه سرما و گرماهایی را تحمل کرده اند. هنوز به یاد دارند که چگونه با خشکسالی ها دست و پنجه نرم کرده اند. گویی انتظار داشته اند تا با فروش دسترنج خود  خاطره تلخ سالهای خشک و بی علف را به دست فراموشی بسپارند. اینک زمان فروش بره هایی است که زمستان ۸۵، زمانی که به دنیا می آمدند بارانهای شدید زمستانی نوید بهاری سر سبز را به آنان می داد٬ شاید آنگونه که انتظار داشتند پیش نیامد ٬ اما شکر خدا بد هم نشد. اکنون صاحبان این بره ها به دنبال راه چاره ای برای فروش آنها هستند تا جبران خسارتهای سنگین گذشته شود و بتوانند در کنار قرض و بدهی و وامهای سالهای گذشته اندکی هم برای مایحتاج زندگیشان کنار بگذارند.


اما به نظر می رسد امسال هیچ خریداری یافت نمی شود و یا اگر هم کسی برای خریدن گوسفندان پیدا شود آنچنان قیمتی پیشنهاد می دهد که به قول معروف مغز سرت سوت می کشد و یا بعضی از این خوش انصافان پیشنهاد خرید به صورت اقساط می دهند٬ که حد اقل یکساله است و به دور از انصاف. گروهی بر این شدند تا بره های خود را به شهر های اطراف ببرند و خود بفروشند، اما به نظر می رسد برای انجام این کار زمان زیادی صرف می شود و هزینه های گزافی از قبیل کرایه ماشین و کارگر و غیره و اینکه آیا آنجا خریدار مناسبی یافت می شود یا نه؟ که اگر یافت نشود آنگاه مجبور هستید به هر قیمتی خریدند بفروشی. که در این صورت چیزی عایدشان نمی شود. براستی چه باید کرد؟ اگر دیر، اقدامی برای فروششان صورت بگیرد آنزمان که شیر گوسفندان با کم شدن علفهای بیابان خشک شود و این زبان بسته ها گوشت کنونی خود را از دست بدهند آنگاه چه باید کرد؟ شما چه پیشنهادی می کنید؟ منتظر نظرات سبز شما هستیم.

نظرات 9 + ارسال نظر
امید جمعه 4 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 09:00

سلام من 50راس بره برای پرواری میخوام که بعد یک سال پولش وپرداخت کنم هرنوع مدرک یاچک بخوای در خدمتیم لطفا جوابش رو ایمیل کنید ممنون

مهاجر چهارشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 22:48

با سلام خدمت شما دوست عزیز و همه دامداران زحمت کش روستای حصاروییه به نظر اینجانب بهترین راه بازاریابی در شهرهای بزرگ و نزدیک مثل یزد و کرمان و ... میباشد که این نیز مستلزم هماهنگی های قبلی و البته با کمی زحمت و خرج میباشد که به نظر میرسد از زحمت گمار رفتن کمتر باشد ولی باید ..طرحی نو درانداخت .....و دامداری را از حالت سنتی خارج و به سمت پرواربندی مدرن برویم تا فارغ از هرگونه نگرانی و زحمت بود که این نیز همت جوانان را می طلبد ولی افسوس آنطور که باید جوانان به این گونه کارها تن نمی دهند البته من فکر میکنم که از آینده کار وحشت دارند ولی مطمین باشید که سود خوبی دارد /.

دختر بابا سه‌شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 18:51

سلام.
من فکر می کنم وقتی شهرهایی مث بندر عباس هست که خیلی مسافر داره باید تا دیر نشده حداقل یه هفته آگهی در روزنامه مخصوص آنجا بدیم که" بره فروشی با تعداد زیاد و با قیمت مناسب" بعد هم همانطوری که دوستمون گفته یکی دو نفر مسئولیت انتقال را به عهده بگیرن و البته یه در صدی از سود رو به آنها بدند.

دانیار سه‌شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 14:53


اگربازار گوشت هم مانند بازار نا عادلانه پسته شود که نه. ولی با خرید عادلانه ی گوسفند و انتقال آن به شهر های دور تر و شاید در آینده در همان محل تولید و بسته بندی شود...

بچه ی پایین ده یکشنبه 20 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 13:48

آیا به نظر شما این امکان وجود دارد که چند نفر از جوانان روستا که توانش را دارند در شهر های دور و نزدیک به دنبال بازار مناسب گوشت بگردند و همانطور که در سالهای اخیر با خریدن بخشی از پسته ی کشاورزان هم به خود و کشاورز سود می رسانند در این زمان با خرید عادلانه ی گوسفند و انتقال آن به شهر های دور تر البته با هماهنگی قبلی باری از دوش دامداران بردارند و دست دلالان به قول معروف غریبه را کوتاه کنند . البته قابل ذکر است که این کار بسیار سخت تر از پسته است و نیاز یه اعتماد متقابل دامداران (که اکثرا از نسل قدیمی هستند) را نیز دارد. به امید آینده ایی بهتر

روستایی جمعه 18 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 21:00

اگر دولت همانطوری که برای حمایت از کشاورزان وایجادانگیزه تولید درانان خریدمحصولات کشاورزی را ساماندهی میکند .برای حمایت از دامداران هم خرید تولیدات دامی را سروسامان دهد .جلو سودجوییهای دلالان گرفته میشود ودامداران هم متضرر نمیشوند انگیزه تولید افزایش مییابدو بنفع مصرف کننده هم هست.ولی متاسفانه دامداران هم برای تهیه علوفه دام مشکل دارند وهم فروش دام.وقت ان رسیده که تدبیری دراین زمینه اندیشیده شود.

=

باربد جمعه 18 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 14:59

جای بس شگفتی است که بازار هنوز بر پایه نسیه است. این گونه بازارها به سود تولید کننده نخواهد بود... یک نگاه به بازار اصفهان و مشهد و .. تا اندازه ای روشن میکند چرا همیشه خریدار توان این را دارد که با پول نقد داد و ستد نماید.. ولی در دیار شهر بابک و شهرهای کوچکتر این توان به اندازه که با ید باشد وجود ندارد... تولیدات ساخت مردم با قیمت پایین از چنگشان در آورده میشود و نسیه. و از طرف دیگر اجناس مورد مصرف مردم زحمت کش بدستشان می رسد با قیمت بالا تر و البته نسیه. دل مصرف کننده بیچاره با نسیه گرفتن خوشحال میشه ولی اکنون میفهمید که خیلی هم فایده ای از نسیه نمی برد..چه بسا ارزان خریدن اما نقد همیشه به سود مشتری و خریدار است..و نسیه و گرانتر بهر روی به سود قشر روستایی و دامدار نیست...

parande mohajer جمعه 18 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 09:33

ba salam v khanste babashid be shoma doste aziz va tamome damdarane zahmat kesh. be rasti che bayad kard? aya vaghte on nashode ka damdari be raveshe sonati az miyane bardashte shavade??????????????????????????????????????????????????????????????????

باربد پنج‌شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 18:12

اگر پیشنهاد آقای مهندس احمد در گروه صرفه جویی که چند سال پیش ارایه شده بود با تلاش هموندان آن سامان به جا آورده شده بود این کار دشوار ( پیدا کردن بازار فروش مناسب اما با قدم گذاشتن یک قدم جلو تر...ایجاد ....) تا اندازه زیادی بر طرف می گردید.
پیشنهاد را لطفا از خود ایشان پرسان کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد